Innovatie op televisiegebied tijdens CES 2019

Televisiefabrikanten tonen tijdens de grootste consumenten-elektronicabeurs ter wereld, de Consumer Electronics Show (CES), televisie-innovaties waar we mogelijk de komende jaren nog veel van gaan zien. In dit artikel zet ik drie ontwikkelingen op een rijtje die mij zijn opgevallen.

8K

Vrijwel alle televisiefabrikanten toonden tijdens CES een 8K-televisie. Nu 4K ingeburgerd raakt en je vanaf 500 euro al een nieuwe 4K-televisie kunt kopen, is het tijd voor de volgende stap. Bij 8K heb je vier keer zoveel pixels dan bij 4K.

In het NPO Radio 1-programma Focus kreeg ik de vraag of je nu al een 8K-televisie moet aanschaffen, mijn advies is: doe het (nog) niet. De schermen zien er over het algemeen fantastisch uit, maar de gemiddelde consument heeft er nog weinig aan. Als je 4K-content wilt afspelen ben je op dit moment grotendeels afhankelijk van Netflix en YouTube, terwijl je 8K-content al helemaal nergens kunt vinden. Bovendien is het prijskaartje van een paar duizend euro ook niet aantrekkelijk.

Oprolbare schermen

Als je op CES de stand van LG bezoekt, dan loop je langs een enorme golf van schermen. De videomuur bestaat uit gebogen schermen en dat oogt fantastisch:

Het absolute hoogtepunt van LG is echter de Signature OLED TV R. Tijdens de persconferentie toonde LG deze oprolbare televisie en het is een product dat je in het echt moet zien om te geloven dat het scherm echt verdwijnt. Uitgerold is het een 65 inch-televisie met een grote geluidsbox onder het scherm. Als je het scherm oprolt, verdwijnt het scherm volledig in de geluidsbox.

YouTube Video

 

Wat mij betreft is dit één van de grootste innovaties op televisiegebied sinds we de dikke beeldbuizen hebben ingeleverd voor platte tv’s. Als entertainment-liefhebber ben ik blij met een grote televisie, maar het grootste deel van de dag heb je wel een zwart vlak in je interieur. Het televisiekijken zelf zal door oprolbare televisie misschien niet heel veel veranderen (waarschijnlijk zullen we alleen voor grotere schermformaten kiezen), maar het is vooral het uiterlijk dat ervoor zal zorgen dat je woonkamer (of slaapkamer) er een stuk mooier uitziet.

Modulaire televisies

LG mag dan misschien voorop lopen als het gaat om televisie-innovatie, concurrent Samsung zit ook niet stil. Samsung wil met de MicroLED-technologie de consument voor zich winnen. MicroLED zorgt voor enorm helder beeld en tegelijkertijd kun je individuele pixels uitzetten waardoor zwart ook echt zwart is. Het grootste voordeel van MicroLED is dat je schermen modulair kunt opbouwen, een beetje zoals billboard-schermen. Hierdoor kun je het formaat van je televisie in de toekomst volledig zelf bepalen. Het lijkt mij geweldig om een volledige muur te beplakken met MicroLED-panelen zodat je een thuisbioscoop op maat kunt maken.


Beeld: Samsung

Een nadeel van MicroLED is dat het op dit moment erg lastig is om de led’s klein genoeg te maken. Als je een scherm met een hoge resolutie wilt, betekent dit ook automatisch dat je een enorm scherm krijgt. De kleinste MicroLED-televisie met een 4K-resolutie van Samsung is bijvoorbeeld 75 inch.

Nieuwe televisie kopen

De komende jaren zullen de ontwikkelingen op televisiegebied waarschijnlijk snel gaan. De innovaties die op CES te zien waren, zijn indrukwekkend en beloven veel goeds voor de toekomst. Het maakt het kopen van een nieuwe televisie echter lastig. Als je nu een nieuwe tv koopt, is de kans groot dat je over drie jaar voor hetzelfde bedrag een veel innovatievere televisie kunt kopen. Het is dus handig om de innovaties mee te nemen in je overwegingen.

Deel dit artikel: