Social media trends 2025: dit moet je weten als creator
Het socialmedialandschap is enorm in beweging. AI helpt bij het creëren van content, terwijl gebruikers juist hunkeren naar authenticiteit. De vraag is: hoe speel je als creator of mediaprofessional slim in op de trends? In dit artikel zet ik de belangrijkste social media trends voor 2025 op een rij.
AI als creatieve motor in 2025..
In 2025 is het voor creators niet meer de vraag of ze AI gebruiken, maar hoe vaak. AI kan sterk helpen in de brainstormfase, en daarnaast worden tools slimmer en slimmer. Waar je in het verleden veel tijd bezig was met ondertitelen, gebeurt dat nu met een klik op een knop. Ook social media-platformen voegen steeds meer AI-functionaliteiten toe. Zo schreef ik eerder al dat YouTube AI suggesties voor reacties test, maar ook automatisch dubben en zelf het genereren van video’s. De verwachting is dat het aantal AI-features in 2025 alleen maar verder zal toenemen.
.. maar authenticiteit wint
Juist door de opkomst van AI is er een groeiende behoefte aan echte menselijke content. Niet te gelikt, maar juist een stukje authenticiteit. Je ziet nu al dat ongepolijste content vaak beter presteert dan overgeproduceerde video’s. Dit geldt zowel voor normale social media posts, maar ook voor advertenties. Centraal hierbij staat User Generated Content (UGC, waarbij een gebruiker content maakt over jouw product of dienst) of Employee Generated Content (EGC). Daarbij is het belangrijk dat je een influencer of juist je eigen medewerker de ruimte geeft om authentieke content te maken.
Micro en nano influencers
Vanwege die authenticiteit kiezen merken daarnaast vaker ervoor om samen te werken met kleinere creators, de zogenaamde micro of nano influencers. Niche is the new big. Dit geldt niet alleen omdat mensen steeds vaker een specialist volgen dan een ‘standaard’ influencer. Maar ook omdat viraliteit steeds vaker een effect is dat juist binnen een niche of regio optreedt. Als creator bouw je een loyaal publiek op door je te concentreren op een niche, en voor bedrijven is het juist prettiger om met dit soort specialistische creators samen te werken.
Bouwen van een community
Door TikTok maakt het niet meer uit hoeveel volgers je hebt, als je content goed genoeg is, kun je een video met meer dan één miljoen views halen. Dat betekent overigens niet dat het onbelangrijk is om een band op te bouwen met je publiek. Communities verschuiven steeds vaker naar de ‘dark socials’ of achter een paywall. Gesprekken en interacties vinden plaats in private groepen of messaging apps. Denk hierbij aan Telegram of Discord, maar ook Instagram Broadcast Channels, WhatsApp Communities en zelfs nog steeds Facebook-groepen. In 2025 gaat ook YouTube zijn eigen plek bouwen voor fans met YouTube Communities.
Social search
Social media snoepen steeds meer marktaandeel af van Google. Een groeiende groep (vooral Gen Z) zoekt steeds vaker eerst op TikTok en laat daarbij Google links liggen. Social search is niet alleen voor entertainment, maar ook voor het vinden van een goed restaurant in een stad, productvergelijkingen en how-to content. Als maker is het daarom belangrijk om rekening te houden met de zoekintentie. Maak het beeld aantrekkelijk, optimaliseer je teksten voor SEO, kies relevante hashtags en begin met een sterke opening waarbij het onderwerp direct duidelijk is. Lees ook: SEO in 2025: 5 trends in zoekverkeer.
Aandachtsspanne neemt steeds verder af in 2025..
Mensen willen snel vermaakt of geïnformeerd worden, en daar zijn short form video’s ideaal voor. Door TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts is het publiek ook steeds meer gewend dat ze snel krijgen wat ze willen, dus als maker moet je daarop inspelen. Begin je video’s met een goede hook zodat mensen blijven kijken en probeer ze daarna vast te houden. Een goede hook kan bestaat uit het beeld, de teksten die je gebruikt of de audio, of nog beter: een combinatie van hooks.
.. maar tegelijkertijd consumeren we ook juist langere content
In de mediawereld hoor ik vaak de kritiek dat aandachtsspanne zo is afgenomen dat je als journalist niet meer een complex onderwerp goed kan behandelen. Toch zie ik ook een tegenbeweging. Podcast van soms wel twee of drie uur, maar ook op YouTube zie je dat lange video’s werken. De gemiddelde lengte van de tien populairste video’s in Nederland in 2024 was maar liefst 46 minuten! Niet voor niks dat YouTube steeds meer inzet op televisie als platform. In de VS heeft YouTube nu al meer kijkers op televisie dan Netflix. Probeer dus vooral een goede mix te maken van short-form voor bereik en nieuwe volgers, en long-form voor de diepgang en de community.
Meer interactie
Short form video zal in 2025 ook interactiever worden. Denk aan polls of quizzen, maar ook dat je direct vanuit een post op meerdere platformen kunt shoppen. Als creator biedt dit nieuwe mogelijkheden qua content, maar ook verdienmodellen. Over interactie/immersion gesproken: ik verwacht daarnaast ook nog wel de nodige ontwikkelingen op het gebied van augmented reality-brillen, maar ik denk dat het in 2025 nog te vroeg is dat dit mainstream wordt.
Livestream shopping
Shoppen via social zal in 2025 toenemen, en ik ben benieuwd of 2025 het jaar gaat zijn waarin live shopping gaat doorbreken. Waar in China het heel normaal is om via livestreams producten te verkopen, wil het in Europa nog niet op grote schaal aanslaan. Eerder deze maand schreef ik een artikel over Whatnot: een kruising tussen Marktplaats en Twitch. Toch verwacht ik eerder dat livestream shopping via bestaande platformen als TikTok sneller gaat aanslaan. De vraag is alleen of 2025 het jaar hiervoor gaat worden.
Cross-platform strategie
Het wordt steeds lastiger om je uitsluitend te richten op één platform. Afhankelijkheid van het algoritme speelt daarbij een rol, maar ook omdat jongere generaties minder een voorkeur hebben voor één platform. Hierdoor moet je je als maker kijken waar je doelgroep zit en daar op inspelen. En kies daarbij op elk platform voor de juiste tone of voice. Short form video is inmiddels normaal op alle platformen (zelfs LinkedIn), maar dat betekent niet dat je dezelfde video (inclusief dezelfde copy) op alle platformen kan plaatsen en automatisch succes hebt. Elk platform heeft zijn eigen formats, cultuur en algoritme. Succesvolle creators passen hun content aan per platform, en begrijpen de unieke eigenschappen van elk kanaal.
Hoe blijf je toekomstbestendig?
Veranderingen in social media-land gaan snel, maar dat betekent niet dat je op elke trend hoeft in te springen. Blijf vooral trouw aan je eigen merk. Dat betekent overigens niet dat je stil moet blijven zitten, dus blijf experimenteren en kijk wat er voor jouw doelgroep het beste werkt. Misschien komt er in 2025 zelfs wel een nieuw platform dat het hele speelveld verandert. Als je op de hoogte wil blijven, schrijf je dan vooral in voor mijn nieuwsbrief, dan mis je ook in het nieuwe jaar geen belangrijke trend.