SEO in 2025: 5 trends in zoekverkeer
Van de dominantie van zero-click content tot de opmars van short-form video in zoekresultaten. SEO is aan het veranderen. Daarnaast verandert AI het speelveld compleet, waardoor er nog meer nadruk komt te liggen op authenticiteit. Dit zijn vijf SEO-trends waar je rekening mee moet houden in 2025.
De belangrijkste SEO-trends 2025 op een rij
Zero-click content wordt de norm
Consumenten willen direct antwoord op hun vragen. Voor Google de reden om in de afgelopen jaren steeds vaker een antwoord uit te lichten in plaats van alleen maar zoekresultaten te tonen. Zoals in dit voorbeeld:
Zo’n featured snippet zorgt ervoor dat consumenten wel het antwoord op de vraag krijgen, maar meestal niet op jouw content klikken. Vandaar de naam zero-click content. Nu al leidt 60 procent van de zoekopdrachten op Google niet meer tot een klik. Dit percentage gaat alleen maar verder stijgen als Google’s Search Generative Experience (SGE) wordt uitgerold. Bij SGE wordt het antwoord op jouw zoekopdracht gegenereerd met AI.
Als maker kun je inspelen op deze trend door het antwoord te geven op vragen die een consument kan stellen. Bij zoekopdrachten zie je ook vaak een blok met veel gestelde vragen (Meer om te vragen), dat blok is ook een gratis hulpmiddel om nieuwe vragen te ontdekken als maker.
Vindbaarheid buiten Google
Hoewel googelen in Nederland synoniem is geworden voor zoeken op het internet, is het gedrag aan het veranderen. Dit komt allereerst door de groei van social search. Een groeiende groep (vooral onder Gen Z) laat Google steeds vaker links liggen en zoekt rechtstreeks op bijvoorbeeld TikTok. Denk bijvoorbeeld aan zoektermen als beste restaurants in Utrecht of gezonde recepten. Als maker is het belangrijk om in te spelen op het gedrag van je doelgroep. Zorg er dus voor dat je content niet alleen goed zichtbaar is in Google.
Een andere trend waar we in 2025 meer van gaan merken is AI Search met tools als ChatGPT Search en Perplexity. Vorige maand schreef ik een artikel waarin ik zoektermen vergeleek tussen Google, ChatGPT Search en Perplexity.
Video’s steeds belangrijker
Niet alleen is videocontent op TikTok en YouTube goed voor de vindbaarheid op social media, ook in Google gaat short-form video waarschijnlijk een prominentere rol krijgen. Google is nu al bezig met tests om YouTube Shorts nadrukkelijker te tonen in de zoekresultaten.
Mensen zijn visueel ingesteld, waardoor een goede video een uitstekend alternatief is voor een artikel. En vooral bij short form video krijg je als zoeker sneller antwoord op je vraag.
Authenticiteit is cruciaal
Met de snelle opkomst van generatieve AI in de afgelopen twee jaar is het voor velen mogelijk geworden om elke dag veel content te plaatsen. Deze AI-spam uit tools als ChatGPT is echter schadelijk voor Google, omdat het bedrijf moeite heeft om de meeste relevante content aan te bieden. De oplossing van Google ligt in het E-E-A-T-principe.
Google beoordeelt websites op basis van E-E-A-T: Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Hoewel die laatste drie begrippen al jarenlang de basis vormen voor succes in Google, heeft het bedrijf twee jaar geleden ook Ervaring toegevoegd.
Stel in je content kwaliteit centraal. Wat maakt jou en je content echt uniek? Word een autoriteit in een niche en focus je op je eigen ervaringen.
Lokale SEO blijft groeien
Lokale SEO is een trend die al een tijdje heel belangrijk is. Doordat veel mensen op mobiel zoeken of bedrijven en diensten in de buurt zoeken, is het als bedrijf belangrijk om juist lokaal goed vindbaar te zijn. Zorg er dus op zijn minst voor dat de Google Mijn Bedrijf-pagina volledig is ingevuld. En kijk daarnaast goed hoe je je stad of regio prominenter naar voren kan brengen in je content.
Reviews spelen een belangrijke rol in lokale SEO. Google gebruikt recensies niet alleen om de betrouwbaarheid van bedrijven te beoordelen, maar ook om te bepalen welke bedrijven bovenaan komen in lokale zoekresultaten. Hoe meer authentieke reviews, hoe groter je zichtbaarheid. Belangrijk is dat je actief reageert op reviews – zowel positief als negatief. Dit laat zien dat je betrokken bent bij je klanten én het helpt je vindbaarheid.
Voorbereid zijn op SEO in 2025
De focus met SEO in 2025 ligt steeds minder op trucjes, en steeds meer op het waarde toevoegen voor de eindgebruiker. Bepaal hoe jij je onderscheidt van de concurrentie zodat je een voorsprong hebt in een wereld waar iedereen toegang heeft tot dezelfde AI-tools.
Mogelijk vind je deze artikelen ook interessant:
- Google zoek gaat flink veranderen door generatieve AI: wat gebruikers en SEO-experts moeten weten
- ChatGPT Search: eerste indruk Google-concurrent en gedachtes over SEO