Google zoek gaat flink veranderen door generatieve AI: wat gebruikers en SEO-experts moeten weten
De zoekmachine van Google gaan binnenkort flink op de schop. In plaats van dat je losse zoekresultaten krijgt te zien, krijg je een antwoord in de vorm van een verhaal geschreven door AI. Dit gaat voor een flinke verandering zorgen voor jou als gebruiker, maar ook op het vlak van SEO. In dit artikel laat ik zien wat er voor jou verandert.
AI wat de klok slaat
Sinds november vorig jaar is het AI dat de klok slaat in techland. AI kreeg altijd al veel aandacht, maar dit is in een stroomversnelling gekomen door de publieke lancering van ChatGPT, waarmee iedere gebruiker hoogstaande teksten en code kan laten genereren door kunstmatige intelligentie. Ook kan ChatGPT onderzoek voor je doen, teksten samenvatten en wordt het aantal functionaliteiten bijna dagelijks uitgebreid.
ChatGPT is een voorbeeld van generatieve AI. Dit is een vorm van kunstmatige intelligentie die in staat is om zelfstandig nieuwe en originele content te creëren, zoals teksten, afbeeldingen of muziek.
Op de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie Google I/O kondigt Google zijn nieuwste producten aan en laat het zien met welke ontwikkelingen het bedrijf bezig is. Dit jaar draait alles, hetgeen verrassing is, om AI. Aan het begin van het jaar lanceerde Microsoft een AI chatbot in hun zoekmachine Bing, en dus moest Google wel met een antwoord komen.
Het redesign van Google
Op het blog van Google wordt onderstaand voorbeeld getoond van hoe de zoekmachine er in de nabije toekomst uit gaat zien:
Wat in bovenstaand design opvalt is dat de conversatiemodus in de zoekmachine boven de zoekresultaten wordt weergegeven. Dit betekent dat de reguliere zoekresultaten minder goed zichtbaar worden. Advertenties worden overigens wel boven het AI-blok getoond.
Google benadrukt in de prestatie dat Zoeken blijft draaien om het doorverwijzen naar andere websites. Het gegenereerde antwoord bevat informatie die Google op andere websites vindt. Naast het antwoord zie je drie relevante links.
De impact van de antwoordfunctie op SEO
De toevoeging van generatieve AI aan de zoekmachine, gaat waarschijnlijk voor minder clicks naar andere websites zorgen. Waarom zou je nog doorklikken als AI al een mooi en uitgebreid antwoord geeft?
Voorlopig is betrouwbaarheid een belangrijke reden om door te klikken. Generatieve AI-tools zoals ChatGPT of Bing Chat maken nog regelmatig feitelijke fouten. Een Bing Chat-voorbeeld: op mijn website heb ik diverse artikelen staan met wie de populairste content creators zijn per platform. Toen ik aan Bing Chat vroeg wie de populairste Nederlandse youtuber is, combineerde de chatbot informatie van mijn website met twee andere sites, waardoor je een onlogische (en vooral incorrecte) top 10 terugkreeg als antwoord.
Overigens moet Google ook creators en uitgevers blijven steunen. Stel dat Zoeken volledig een AI-feestje gaat worden, dan zullen makers gaan eisen dat hun content niet geïndexeerd en getoond mag worden in de zoekmachine. En Google heeft deze data nodig om antwoorden te kunnen genereren. Google balanceert daarbij op een dun touwtje want als ze geen AI-blok toevoegen gaan ze achterlopen op de concurrentie.
Featured snippets
Hoewel de AI-toevoeging veel gaat veranderen in Google, is het tonen van een uitgelicht blok niet iets nieuws. In onderstaande screenshot zie je een voorbeeld van een Featured Snippet. Hoewel ik het tof vind dat mijn content op deze manier uitgelicht wordt in de zoekmachine, gaat het wel ten koste van kliks naar mijn website, omdat het antwoord al bij de zoekopdracht getoond wordt.
Hoe pakt Microsoft dit aan met Bing Chat?
Bing maakt al een paar maanden inmiddels gebruik van een AI chat-functionaliteit. Als ik de vraag “Wie is de populairste youtuber van Nederland?” stel, krijg ik een keurig antwoord, waarbij je gebruikte bronnen als voetnoten erbij ziet staan (vergelijkbaar met hoe Wikipedia dit doet). Voor een gebruiker is het fijn dat je kan doorklikken op een bron om te checken hoe betrouwbaar de informatie is. Wil je echter dat mensen vanuit organisch zoekverkeer naar je website komen, dan werkt Bing Chat niet in je voordeel.
Wanneer verschijnt Google’s gespreksmodus in Nederland?
De gespreksmodus in Google bevindt zich momenteel nog in een testfase. Alleen gebruikers uit de Verenigde Staten kunnen met de nieuwe functionaliteit aan de slag. Het is nog onbekend wanneer de functionaliteit voor meer gebruikers beschikbaar zal komen.
Overigens kun je soms met een VPN alsnog toegang krijgen tot nieuwe functionaliteit, maar dit is mij helaas niet gelukt. Google’s ChatGPT-concurrent Bard kun je overigens wel via een VPN in Nederland gebruiken. Ik gebruik zelf hiervoor NordVPN (affiliate link) en daarbij een IP-adres aan te nemen uit bijvoorbeeld San Francisco of New York.