Blog  »  Tech

Ray-Ban Stories: een mooie slimme bril met camera, maar helaas luistert Facebook mee

Facebook-bril: Ray-Ban Stories

Op het eerste gezicht lijkt het op een gewone Ray-Ban, maar de Ray-Ban Stories is een slimme bril met tweede ingebouwde camera’s, drie ingebouwde microfoons en ook nog eens speakers om audio te luisteren. Het is een unieke manier om foto’s te maken of te filmen. Ik vind het oprecht een mooie bril, maar er is één nadeel: Ray-Ban heeft de bril samen gemaakt met Facebook…

Een zonnebril met camera is niets nieuws, maar de Ray-Ban Stories is qua design erg goed gelukt. Herinner je nog de Google Glass of recenter de Spectacles van Snapchat? Qua functionaliteit werkte het, maar ze verdienden allebei niet de schoonheidsprijs. Voor de Ray-Ban Stories gaat deze vlieger niet op. Ze zijn net mooi als een normale Ray-Ban en zullen door de ingebouwde technologie hoogstens iets zwaarder aanvoelen.

Ray-Ban Stories

Podcast luisteren en Instagram Stories filmen met de Ray-Ban Stories

Aan de buitenkant van beide glazen zit een camera ingebouwd, elk met een resolutie van vijf megapixel. Als je een video of foto maakt, gaat het led-lampje naast de rechter cameralens branden. Je kunt video’s opnemen met een maximale lengte van dertig seconden. De zonnebril heeft een ingebouwd geheugen waar maximaal dertig video’s of 500 foto’s opgeslagen kunnen worden.

De foto’s en video’s zijn standaard vierkant, maar dit kun je gelukkig gemakkelijk bijknippen. De eerste beelden van de camera zien er goed uit. Niet zo scherp als die van de nieuwste generatie smartphones, maar de unieke point of view maakt veel goed.

Verder bevat de slimme bril drie microfoons voor de audio bij je video’s, maar ook voor telefoongesprekken. Met kunstmatige intelligentie wordt het omgevingsgeluid weggefilterd tijdens telefoongesprekken. In de eerste tests klonk dit opvallend goed!  Beide brilpoten bevatten overigens ook een speaker voor je telefoongesprekken, of om natuurlijk je favoriete muziek of podcasts te luisteren.

De Ray-Ban Stories heeft een bluetooth 5.0-verbinding waarmee de bril verbonden wordt met je telefoon. Je kunt overigens de muziek ook bedienen via een touchpad op de zijkant van de bril. Je kunt via een touchpad ook video’s opnemen. Met een korte tik maak je een video, met een lange tap een foto.

‘Hey Facebook, maak een video’

De ingebouwde microfoon heeft nog een extra functie, je kunt er namelijk de Facebook Assistent mee bedienen. Handig als je je handen vol hebt, maar toch snel een foto of video wilt maken. Roep “Hey Facebook, make a video” en de bril begint op te nemen. Zo’n spraakassistent is ontzettend handig, maar het is geen fijne gedachte dat je constant ‘hey Facebook’ moet roepen.

Als je de gemaakt foto’s en video’s van de bril trouwens wil gebruiken, zul je gebruik moeten maken van de Facebook View-app. Hiermee kun je je beelden ook gemakkelijk delen met onder andere Facebook, Instagram of WhatsApp.

Ray-Ban slimme bril

Maar hoe zit het met de privacy?

In de aankondiging van de Ray-Ban Stories vertelt Facebook CEO Mark Zuckerberg dat de bril is ontworpen met privacy in het achterhoofd. Aan de voorkant van de bril zit bijvoorbeeld een LED-lichtje, zodat mensen om je heen kunnen zien dat je aan het opnemen bent. In de video’s die ik heb gezien was het lichtje niet heel fel, maar iets is beter dan niets. En, zegt Zuckerberg over het privacy-design, “dat is meer dan bij smartphones.”

Op de Ray-Ban Stories zit ook een aan/uitschakelaar, waarmee je de camera en microfoons volledig kunt uitzetten.

Geen augmented reality

De Ray-Ban Stories is een slimme bril, maar dat betekent niet dat je notificaties op de glazen kunt zien. Deze bril heeft geen augmented reality, maar normale Ray-Ban glazen, zodat je ogen altijd goed beschermd tegen de zon, zelfs als de accu leeg is. De slimme bril gaat volgens Facebook zo’n zes uur mee. Je kunt de bril opladen via de meegeleverde brillenkoker. Het duurt iets meer dan een uur voordat bril weer volledig is opgeladen.

Ik had het zelf wel tof gevonden als de bril was uitgerust met augmented reality. Uiteraard is het de vraag of je die functionaliteit met de huidige technologie verwerkt krijgt in deze bril. Maar zeg nou zelf: als je aan het fietsen bent met navigatie aan, dan zou het toch ideaal zijn als je bril pijlen toont waar je links of rechts moet afslaan?

Lopen we over vijf jaar allemaal met een slimme zonnebril op ons hoofd?

“Dit is slechts een begin”,  zegt Mark Zuckerberg. “Ray-Ban Stories zijn een belangrijkste stap richting de toekomst waarin smartphones niet langer een centraal onderdeel van ons leven zijn.” In deze toekomst hoef je volgens Zuckerberg niet telkens te switchen of je interactie wil met je device of met de wereld om je heen. Dat verklaart ook de keuze voor open ear speakers op de slimme bril. Hierdoor kun je de wereld om je heen blijven horen.

Deze slimme bril is dus een eerste stap. Volgens Facebook moet het ervoor zorgen dat je gemakkelijk momenten kunt vastleggen en delen vanuit je eigen point of view.

Hands-on

Benieuwd hoe de slimme bril van Facebook en Ray-Ban er in het echt uitziet? In onderstaande video van tech-youtuber Sara Dietschy zie je een unboxing van de bril plus POV-beelden.

YouTube Video

 

Een blik op de toekomst

Waar menig bedrijf bezig is om de volgende generatie smartphones te ontwerpen, zoals telefoons met opvouwbare schermen, daar krijgen we met de Ray-Ban Stories misschien een vroege glimp van de opvolgers van de smartphone. De slimme bril is nu nog vooral een accessoire voor bij je telefoon, maar het zorgt er wel voor dat je niet constant naar een schermpje hoeft te kijken.

De camera’s en microfoon blijven wel een dingetje. Niet voor niets ontstond door de Google Glass de term glasshole. Een normaal gesprek kan zomaar worden opgenomen, zonder dat je het doorhebt. Heeft iemand een normale bril of een slimme bril op? Het enige verschil op dit moment is een klein led-lichtje.

Wie geïnteresseerd is in de bril zal even over de grens moeten kijken, omdat de slimme bril nog niet beschikbaar is in Nederland. De Ray-Ban Stories is te koop vanaf 329 euro in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Italië, de Verenigde Staten, Canada en Australië.