Microsoft zet eerste stapjes in metaverse met geanimeerde avatars in Teams
Microsoft gaat het mogelijk maken dat je in Microsoft Teams kunt deelnemen als geanimeerde avatar, maar wel met je eigen gezichtsuitdrukkingen. Door deze toevoeging gaat Microsoft, net als Facebook, stappen maken in de metaverse (een wereld waarin het fysieke en digitale samensmelt).
Animaties met gezichtsuitdrukkingen
Om gebruik te maken van de geanimeerde avatars, moet je overigens wel je camera aanzetten. Met behulp van software worden de camerabeelden omgezet naar animaties. De beelden worden ook gebruikt voor het nabootsen van je emoties.
De geanimeerde avatars moeten in de loop van 2022 als onderdeel van Microsoft Mesh beschikbaar komen in Microsoft Teams. Als je een virtual of augmented reality-bril opzet, dan moeten de gezichtsuitdrukkingen nog realistischer zijn. Hiervoor worden de ingebouwde camera’s en bewegingssensoren gebruikt.
Virtueel in dezelfde ruimte
Met deze stap wil Microsoft volgens topman Jeff Teper extra manieren aanbieden waardoor je het gevoel hebt dat je je in dezelfde ruimte bevindt. Vorig jaar voegde het Amerikaanse bedrijf ook al een functionaliteit toe waarbij het lijkt alsof je gesprekspartners in een virtuele vergader- of collegezaal zitten.
Vooral met hybride werken is de afstand tussen de mensen die bij elkaar zitten op kantoor ten opzichte van de mensen die thuiszitten groot . Niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk. De metaverse moet volgens Teper ervoor zorgen dat je virtueel een plek creëert waar mensen kunnen samenkomen en samen werken. Hij denkt overigens dat Mesh online vergaderingen persoonlijker maakt, maar ook een stuk leuker.
In de toekomst wil Microsoft dat bedrijven hun virtuele kantooromgeving kunnen bouwen. Denk daarbij aan je eigen logo aan de muur of andere afbeeldingen.
De metaverse voelt voor velen als iets nieuws, maar Microsoft-manager Alex Kipman ziet het vooral als een plek we veel ontwikkelingen en dingen samenkomen. Zo kondigde het Amerikaanse bedrijf zes jaar geleden al de HoloLens aan, een mixed reality-bril.
Facebook richt zich volledig op metaverse
Vorige week maakte Facebook bekend dat ze de bedrijfsnaam veranderen in Meta. Hiermee wil Mark Zuckerberg het bedrijf neerzetten als metaverse-bedrijf en wil hij af van het imago dat zijn bedrijf enkel social media aanbiedt.