Hoe groeide Jelly uit tot de Nederlandse YouTuber met de meest abonnees?

Hij heeft 23,5 miljoen abonnees en meer dan 15 miljard YouTube-views. Er is geen Nederlandse YouTuber met meer abonnees dan Jelle van Vucht, beter bekend als Jelly. Hoe verzamelde de 28-jarige Limburger zo’n grote achterban?

Jelly is verrast door het succes

“Toen ik begon met het spelen van videogames en het posten op YouTube, wist ik niet dat zoveel mensen erom zouden geven”, vertelt Jelly in gesprek met Josh ‘Slogo’ Temple. In de begindagen haalde de YouTuber in eerste instantie zo’n 1.000 tot 2.000 views per video.

Hoewel Jelly zijn huidige kanaal in 2014 is gestart, had hij daarvoor al ervaring opgedaan waardoor hij vliegend van start zou gaan. Een jaar na de eerste video behaalde de game-YouTuber al één miljoen abonnees. In 2016 stond Jelle op 5 miljoen abonnees en dat aantal was eind 2018 verdubbeld, waarvoor hij een diamanten play button kreeg van YouTube. Een prestatie die zelfs anno 2025 door slechts acht kanalen is behaald.

Interessanter worden voor adverteerders

Met zijn content richt hij zich op een internationale doelgroep en dan vooral op jongeren. Tot het behalen van de 10 miljoen abonnees draait het grootste deel van de video’s om Grand Theft Auto V. Uiteindelijk besluit Jelly zich tot een nog jongere doelgroep te richten.

Het besluit was in eerste instantie niet zozeer om kindvriendelijk te worden, maar vooral om interessanter te worden voor adverteerders. In de two-thirds-podcast vertelt hij: “We realiseerden ons dat adverteerders zouden weggaan als we schelden in onze video’s.” Dit besluit helpt bovendien om een jongere doelgroep aan te spreken. Ouders zullen een video waarin niet gescholden wordt minder snel uitzetten.

Groei in abonnees

“We gingen van een 18+-game (Grand Theft Auto V) naar Minecraft. Wat voor ons slechts een ander computerspel was, maar voor de kijkers misschien een spel is wat ze vroeger speelden”, vervolgt Jelly. De mindset van een 13-jarige is volgens de YouTuber echter ook compleet anders dan bij 18-jarige. “De oude doelgroep is ons ontgroeid.”

YouTube-abonnees Jelly per maand:

Abonnees van Jelly per maand

De verandering legde hem geen windeieren. In 2018 haalde hij zijn compagnon Kwebbelkop in wat betreft abonnees en een jaar later haalde hij NikkieTutorials in. In 2019 hadden alleen Spinnin’ Records, Trap City en Martin Garrix meer abonnees. Sinds 2020 heeft alleen het Hilversumse platenlabel Spinnin Records meer abonnees. Wel is het aantal abonnees inmiddels gestagneerd voor Jelly.

Jelly haalt op de top een half miljard views per maand

In de corona-periode ontploffen de views van Jelly. In de populairste maand werden de video’s van de game-YouTuber maar liefst 500 miljoen keer bekeken. Een prestatie die zelfs Jelle zelf nooit voor mogelijk had gehouden.

Ondanks de ongekende cijfers, blijft Jelly nuchter: “Ik speelde gewoon videogames. Voor mij voelt het niet als werk. Ik zit binnen achter mijn bureau.”

Afname in views

Na de corona-periode neemt het aantal views langzaam af. Tussen 2021 en 2023 haalt Jelly nog zo’n 50-60 miljoen views per maand, in februari van dit jaar zat hij nog maar op 10 miljoen views. Dit komt overigens ook omdat Jelly mede door een verhuizing minder is gaan uploaden.

Online wordt gesuggereerd dat de daling komt omdat Jelly minder zou leveren als maker. “Ik deed niets anders dan wat ik nu doe”, reageert de gamer. Sommige mensen doen alsof hij niet meer relevant is. “Ze vergeten dat ik het nog steeds prima doe.”

Na de pandemie maken bovendien Shorts hun opwachting. “Als je naar willekeurige creators kijkt, specifiek in gaming, die een half miljard views per maand halen, dan garandeer ik je dat ze dat bereiken door shorts te uploaden.”

Hoewel de views van Jelly wat laag lijken voor een kanaal met 23,5 miljoen abonnees (laatste 50 video’s: 133 duizend views gemiddeld), hoort hij nog steeds bij de best bekeken YouTube-kanalen van Nederland. In 2024 haalde hij 270 miljoen views waarmee hij in de top 50 meest bekeken Nederlandse kanalen stond. In 2025 staat hij vooralsnog wel buiten de top 100 wat betreft views.

Momenteel is Jelly de Nederlandse YouTuber met de meest abonnees, maar die titel raakt hij waarschijnlijk dit jaar kwijt aan Shorts-creator Scott Hentzepeter (Scott’s Reality). Waar Scott in 2024 met 33 procent steeg in abonnees, raakte Jelly juist abonnees kwijt.

Meest gespeelde games

Dit zijn de meest gespeelde games door Jelly op basis van de titels van YouTube-video’s:

  1. Grand Theft Auto V – 28 procent van de video’s
  2. Minecraft – 21 procent
  3. Fortnite – 7 procent
  4. Garry’s Mod – 3 procent
  5. Roblox – 3 procent

Meest bekeken YouTube-video’s van Jelly

Jelly in social cijfers

Jelle van Vucht heeft in totaal 26,7 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:

  • YouTube: 23,5 miljoen abonnees en 15,3 miljard views op 6.686 video’s (waarvan 172 Shorts)
  • Instagram: 1,2 miljoen volgers met 901 berichten
  • TikTok: 2,0 miljoen volgers, 6,0 miljoen likes en 60,8 miljoen views op 131 video’s

Deel dit artikel: