Blog  »  Datagedreven content

De grootste Nederlandse YouTube-kanalen in 2020

Grootste Nederlandse YouTube-kanalen 2020

Als we praten over de grootste Nederlandse YouTubers, hebben we het vaak over kanalen als NikkieTutorials of EnzoKnol, maar klopt dat eigenlijk wel? In dit artikel zet ik de populairste YouTube-kanalen van Nederlandse bodem in 2020 op een rijtje.

Definitie van Nederlandse YouTube-kanalen

Wat is de definitie van een Nederlandse YouTuber? In dit artikel gebruik ik bewust twee verschillende definities: YouTube-kanalen met Nederlandse roots en YouTube-kanalen met Nederlandstalige content. In een eerder artikel heb ik trouwens een overzicht gemaakt van de populairste YouTube-kanalen ter wereld.

Lees ook: Kwebbelkop voorbij aan NikkieTutorials, maar hij is niet de grootste Nederlandse YouTuber (oktober 2020)

Populairste YouTube-kanalen uit Nederland

In de lijst van de twintig populairste YouTube-kanalen uit Nederland kijk ik naar kanalen die in Nederland gevestigd zijn of die worden beheerd door een Nederlander. Mocht je een kanaal missen in onderstaande lijstje, stuur mij dan een bericht.

Dit zijn de twintig populairste Nederlandse YouTube-kanalen (tussen haakjes staat de stijging in abonnees in het afgelopen jaar en de positie die het kanaal vorig jaar had):

  1. Spinnin’ Records – 26.700.000 (+6% | 1)
  2. Jelly – 16.400.000 (+35% | 4)
  3. Trap City – 13.400.000 (+6% | 2)
  4. NikkieTutorials – 13.300.000 (+13% | 5)
  5. Martin Garrix – 13.300.000 (+8% | 3)
  6. Kwebbelkop – 12.000.000  (+15% | 6)
  7. Saskia’s Dansschool – 5.670.000 (+13% | 7)
  8. Amelia, Avelina & Akim – 5.490.000 (+36% | 11)
  9. Hardwell – 4.800.000 (+4% | 8)
  10. Armada Music – 4.630.000 – (+5% | 9)
  11. Tiësto – 4.590.000 – (+12% | 10)
  12. Armin van Buuren – 4.270.000 (+20% | 12)
  13. Silo Entertainment – 3.820.000 (+28% | 15)
  14. إسوارة / Mimi – 3.630.000 (+7% | 13)
  15. أترو/Atro – 3.620.000 (+1191% | nieuw)
  16. NiceNienke – 3.420.000 (+5% | 14)
  17. imrankhanworld – 3.340.000 (+92% | nieuw)
  18. Frame Order – 2.750.000 (+92% | nieuw)
  19. Chillhop Music – 2.650.000 (+18% | 17)
  20. Pick Up Limes – 2.470.000 (+71% | nieuw)

Verdwenen in de top twintig

Vorig jaar stonden onderaan de top twintig drie Nederlandstalige YouTube-kanalen: The Voice Kids, Enzo Knol en StukTV. Met abonneeaantallen tussen de 2,31 miljoen en 2,46 miljoen hebben ze dit jaar de top twintig net niet gehaald. Ook Afrojack is met 2,44 miljoen abonnees uit de top twintig verdwenen.

Nieuw in de top twintig

Hoogste nieuwe binnenkomer is Atro op plek vijftien. Deze gamer plaatst zijn content in het Arabisch en steeg in een jaar tijd van 280.000 naar 3,62 miljoen abonnees. Ongekend! Andere binnenkomers zijn singer-songwriter Imran Khan (imrankhanworld) uit Den Haag (3,34 miljoen), animatiestudio Frame Order uit Utrecht (2,75 miljoen) en de foodies/minimalisten van Pick Up Limes (2,47 miljoen).

Populairste Nederlandstalige YouTube-kanalen

Door naar de populairste Nederlandstalige YouTube-kanalen. Hierbij is het belangrijk dat niet alle content in het Nederlands hoeft te zijn, maar wel een deel. Hierdoor wordt The Voice Kids bijvoorbeeld meegenomen, omdat er ook Nederlandstalige nummers op het kanaal verschijnen.

The Voice Kids en The voice of Holland zijn een beetje de vreemde eend in de bijt in onderstaande lijst. Waar andere kanalen puur content voor YouTube produceren, daar plaatsen deze twee kanalen de hoogtepunten van The Voice-televisieuitzendingen.

  1. The Voice Kids – 2.460.000 (+12% | 1)
  2. StukTV – 2.350.000 (+9% | 3)
  3. EnzoKnol – 2.310.000 (+6% | 2)
  4. Emma Heesters – 2.020.000 (+77% | nieuw*)
  5. Dylanhaegens – 1.750.000 (+11% | 4)
  6. TopNotch – 1.650.000 (+8% | 5)
  7. Milan Knol – 1.350.000 (+3% | 6)
  8. MeisjeDjamila – 1.250.000 (+10% | 7)
  9. Kalvijn – 1.230.000 (+14% | 10)
  10. Gio – 1.200.000 (+7% | 8)
  11. noahsarklabel – 1.180.000 (+38% | 12)
  12. Gamemeneer – 1.170.000 (+5% | 9)
  13. Drugslab – 1.040.000 (+18% | nieuw*)
  14. The voice of Holland – 950.000 (+22% | 15)
  15. MIXXID (hiervoor: Prankster) – 927.000 (+4% | 11)
  16. Davina Michelle – 863.000 (+48% | nieuw)
  17. Touzani TV – 861.000 (+21% | 20)
  18. Kud – 861.000 (+1% | 13)
  19. OnneDi – 850.000 (+5% | 14)
  20. Team DylanHaegens – 848.000 (+12% | 16)

* De kanalen van Emma Heesters en Drugslab zijn in de vorige meting niet in de top 20 verschenen, terwijl deze kanalen daar wel in hadden moeten staan. Respectievelijk op een zevende en een dertiende plek.

Grootste stijgers

Met name Emma Heesters (2,02 miljoen, +77%) en Davina Michelle (863.000, +48%) zijn beide opvallend hard gestegen. Beide zangeressen deden mee aan Beste Zangers -Emma in 2019, Davina een jaar eerder- en dat heeft ze bepaald geen windeieren gelegd. Daarnaast heeft StukTV (2,35 miljoen) in het afgelopen jaar EnzoKnol (2.31 miljoen) ingehaald op het gebied van aantal abonnees.

Verdwenen uit de top twintig

Ten opzichte van de vorige meting zijn er drie kanalen uit de top twintig gevallen. 101barz (844.000) haalde de lijst net niet. Het kanaal groeit wel sneller (+16%) dan de kanalen met vergelijkbare abonneeaantallen (Kud, OnneDi, TeamDylanHaegens), dus het is een kwestie van tijd dat 101barz terug is in de top twintig. Disney Channel NL (lichte daling) en Yarasky (+1%) zien de achterstand ten opzichte van de top twintig toenemen.

Meer over YouTube

Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant: