Blog  »  CES, Tech

CES 2019: Bier uit een cupje, spraakassistenten en 8K

LG HomeBrew

Na de tweede beursdag van CES is het tijd voor een korte terugblik. Welke producten zijn mij vandaag opgevallen?

In het NPO Radio 1-nachtprogramma Focus heb ik woensdagnacht een paar producten uitgelicht die mij zijn opgevallen tijdens CES 2019. Je kunt het interview terugluisteren via de NPO Radio 1-website (in het tijdsslot 03:00 – 04:00 uur).

> Lees ook de terugblik op de eerste CES-beursdag

LG HomeBrew: bier uit een cupje

Het wordt steeds gemakkelijker om thuis je eigen bier te brouwen. Bij winkels koop je een compleet pakket met hulpmiddelen, instructies en ingrediënten (hop, gist en mout) om je eigen bier te maken. Dit kost nog behoorlijk wat werk, maar op CES heb ik een apparaat gezien dat het brouwen een stuk gemakkelijker maakt. Net als koffie uit een cupje, kun je ook bier uit een cupje halen.

LG toont op CES de HomeBrew. Dit is een apparaat waarin je twee cupjes moet stoppen. Eentje met de mout, de andere met gist, hop-olie en een smaak. Qua smaken heb je de keuze uit: Tsjechische Pilsener, Belgisch Witbier, Engelse Stout, Amerikaanse IPA en Amerikaanse Pale Ale.

Helaas gaat het brouwen van een biertje niet zo snel als een kopje koffie van bijvoorbeeld een Senso-apparaat. Je moet twee weken wachten voordat je kan genieten van je zelfgebrouwen biertje. Twee cupjes levert echter wel direct vijf liter op, dus je kunt even een tijdje vooruit. Voor de snelheid moet je de HomeBrew dus niet nemen, maar het is vooral vanwege het gemak. Het apparaat reinigt zichzelf bijvoorbeeld ook. Ideaal als je wel het plezier van het brouwen wilt hebben, maar niet de moeite erin wilt steken.

Op CES is overigens ook een apparaat te zien waarmee je binnen vier uur al een biertje klaar hebt, de PicoBrew Z Series. Aan die snelheid hangt wel een prijskaartje van 1900 euro.

Google en Amazon willen je woonkamer veroveren

Als het aan Google en Amazon ligt ga je dit jaar bijna alles via hun spraakassistenten besturen. De twee internetgiganten voeren namelijk een ware strijd om je huiskamer. Ze proberen je vast te zetten in hun eco-systeem, zodat jij hun producten gaat gebruiken.

Om dit te bereiken brengen ze zoveel mogelijk apparaten uit met ingebouwde spraakassistent of apparaten die je kunt aansturen via de spraakassistent. Amazon heeft met de Alexa een voorsprong: 28.000 verschillende producten van 4500 ontwikkelaars die verbonden zijn met Alexa (ter vergelijking, Google heeft 10.000 apparaten van 1000 verschillende merken). Denk aan koptelefoons of audiospeakers, maar ik zag vandaag ook slimme brillen, tandenborstels en een magnetron die verbonden waren met Alexa.

Google probeert de achterstand in te halen en heeft tijdens CES een nieuw platform gelanceerd (Google Assistant Connect), waardoor het voor fabrikanten gemakkelijker moet worden om apparaten te verbinden met de Google Assistant. Op CES was al een wekker te zien, inktschermen (van bijvoorbeeld e-readers), maar ook een sigarettenaansteker. Met deze laatste gadget zorg je ervoor dat je auto wordt uitgerust met de Google Assistant.

Toch maken mensen zich bij slimme apparaten en dan met name bij slimme speakers zich zorgen over de privacy. Als je je hier zorgen over maakt, kun je beter geen slimme apparaten gebruiken, maar besef je wel dat een smartphone ook een microfoon heeft en die draag je misschien wel de hele tijd bij je. Bovendien is de veiligheid van data belangrijk voor Google en Amazon. Mocht er iets fout gaan, dan is namelijk ook het vertrouwen van consumenten in de spraakassistenten weg.

Overigens kun je bijna niet ontkomen aan de slimme assistenten. Google brengt de Google Assistent met een slim trucje naar miljoenen apparaten wereldwijd. Ze stoppen namelijk de spraakassistent standaard in het populaire Google Maps. De Amerikaanse techsite The Verge noemt deze Maps-stap trouwens een trojaans paard. Of je het wil of niet: aan de slimme assistenten ontkom je niet.

8K

Een nieuwe 4K televisie kun je tegenwoordig kopen voor een paar honderd euro. Fabrikanten staan echter niet stil en zijn de televisie op allerlei manieren aan het verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een technologie als HDR, waarbij zeer donkere beelden en zeer heldere delen een stuk beter worden weergegeven. De volgende stap is 8K, waarbij je vier keer zoveel pixels hebt dan bij 4K. Dit betekent nog mooier en scherper beeld.

Is het nuttig om op dit moment een 8K-televisie te kopen? Ik zou het op dit moment zeker nog niet doen. Al was het maar vanwege het prijskaartje van een paar duizend euro. De belangrijkste reden om nog geen 8K televisie te kopen is het zeer beperkte aanbod. Televisie-uitzendingen in Nederland zijn nog niet eens beschikbaar in 4K. Op Netflix en YouTube is het aanbod van 4K-video’s overigens wel aan het groeien. 8K-video-content kun je daarentegen nog nergens vinden en dus is een 8K alleen voor de echte early adopters die er een flinke duit voor over hebben.