
Twitter Super Follow: in de voetsporen van Twitch en YouTube
Twitter werkt aan de functie Super Follow waarmee je tegen betaling meer opties krijgt bij het volgen van een account. Je krijgt bijvoorbeeld exclusieve tweets te zien en een speciale badge. Twitter volgt hiermee in de voetsporen van YouTube’s membership en Twitch’s subscriptions.
Wat is het idee achter Super Follow?
Twitter geeft geeft gebruikers via de nieuwe functie Super Follow de mogelijkheid om geld te verdienen aan hun achterban. Grote twitteraars kunnen momenteel alleen geld verdienen via externe platformen zoals bijvoorbeeld Patreon.
Als supervolger van een account krijg je toegang tot exclusieve content die achter aan betaalmuur staan. Deze opties kun je dus niet zien zonder dat je betaalt. Je kunt alleen Super Follower worden als je een maandelijks abonnement afsluit. Dit abonnement kun je overigens op ieder moment weer stopzetten.
Welke extra opties krijg je?
Twitter heeft in een presentatie aan investeerders en analisten de nieuwe functionaliteit getoond met als voorbeeld het fictieve account van Regina Lennox. In de screenshots hieronder zie je welke exclusieve opties je extra krijgt via Super Follow:
Als je een abonnement afsluit krijg je dus een supporter badge in je account, kun je exclusieve tweets en content zien, kun je exclusieve nieuwsbrieven ontvangen, krijg je toegang tot een speciale community-omgeving en krijg je exclusieve deals en kortingen.
Wat kost Twitter Super Follow?
Het gaat vijf dollar per maand kosten om supervolger van een account te worden. Je kunt dit abonnement dus wel iedere moment stopzetten, maar als je even wilt spieken welke extra mogelijkheden een account biedt, zul je dus in ieder geval vijf dollar moeten betalen.
Dit bedrag is overigens gelijk aan de memberships van YouTube, en ook Twitch is bij de subscriptions ooit begonnen met vijf dollar per maand. Het is aannemelijk dat Twitter een percentage van dit bedrag ontvangt.
Wanneer verschijnt deze nieuwe functionaliteit?
Hoewel Twitter de Super Follow-functionaliteit aan een select gezelschap heeft gepresenteerd, is het nog onduidelijk of deze betaalmuur er daadwerkelijk gaat komen. In de presentatie staat deze betaalde functionaliteit onder het kopje ‘What’s next?’.
Daarbij schrijft het bedrijf: “We onderzoeken opties waarmee creators en publishers rechtstreeks door hun publiek financieel kunnen worden ondersteund.
Heeft Super Follow kans van slagen?
Aankondigingen van betaalde functionaliteiten zoals Twitter’s Super Follow gaan online vaak gepaard met kritische reacties. “Ik ga toch niet betalen voor wat simpele tweets?”
Desondanks verwacht ik dat de Super Follow zeker kans van slagen heeft. Het gaat iemand vaak niet eens zozeer om de exclusieve content, maar meer om het steunen van hun favoriete creator. En het helpt natuurlijk dat ze daarmee tot een exclusief clubje horen.
Bij de gemiddelde stream van een populaire Twitch-creator zie je elke paar minuten wel een popup langskomen van iemand die een subscription heeft afgesloten. Dan heb ik het nog niet eens over de vele losse donaties. Ik denk overigens dat ik zelf niet heel snel supervolger van iemand zal worden op Twitter, maar dat komt vooral omdat ik meer tijd investeer in andere platformen.
Twitter Spaces
Twitter’s abonnementsmodel is niet de enige functionaliteit die het bedrijf ‘leent’ van zijn concurrenten. Eerder deze maand schreef ik een artikel over Twitter Spaces: het antwoord van Twitter op Clubhouse.