Datagedreven content

Twitter Spaces: wat is het verschil met Clubhouse?

Twitter Spaces

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Clubhouse is in korte tijd zeer populair geworden en dat heeft de interesse gewekt van Facebook en Twitter. Facebook werkt aan zijn eigen kloon, terwijl je in Twitter op dit moment al een Clubhouse-alternatief hebt: Spaces. Wat is het verschil tussen Twitter Spaces en Clubhouse?

Voor wie het heeft gemist: Clubhouse is een sociaal medium dat volledig is gebouwd rondom live audio. In specifieke rooms kun je tot maximaal 5.000 leden meeluisteren naar gesprekken over je favoriete onderwerpen en soms kun je zelf ook mee praten. Ik vergeleek de dienst vorige maand met Twitter, alleen dan in plaats van korte tekstberichtjes enkel audio en volledig live.

Twitter Spaces, Facebook en Instagram Live Rooms

Het idee van social audio slaat momenteel goed aan en dat heeft ook de interesse gewekt van Twitter en Facebook. Laatstgenoemde is druk bezig met zijn eigen kloon, terwijl Facebook-dochter Instagram nu Live Rooms heeft. Livestreamen via Instagram was al mogelijk, alleen met deze nieuwe functionaliteit kun je in plaats van een gesprek met één persoon met drie personen praten. Instagram is echter een visueel platform, waardoor je alleen live kunt gaan mét beeld.

Waar Instagram Live Rooms vooral een uitbreiding is van de huidige livestream-functionaliteit, daar lijkt Twitter Spaces veel meer op Clubhouse.

Wat zijn de overeenkomsten tussen Clubhouse en Twitter Spaces?

Net als bij Clubhouse heb je ook bij Twitter Spaces kamers waarbij je een gesprek kunt volgen. Je ziet de avatars van de host en de sprekers en daaronder zie je welke andere deelnemers aan het luisteren bent.

Standaard is je audio gemute, maar je kunt met een druk op een knop vragen om te mogen spreken. De host moet je deze toegang geven, en daarna kun je of een vraag stellen of meepraten in de discussie. Net als bij Clubhouse kun je ook een gesprek in Twitter Spaces niet terugluisteren.

Wat zijn de verschillen?

Clubhouse draait voor honderd procent om live audio, terwijl Twitter Spaces een onderdeel is van de Twitter-app. Dit zorgt automatisch al voor veel verschillen. Zo staan Spaces die op dit moment actief zijn in de balk waarin ook de Fleets staan (de Twitter-stories). Dit is dezelfde manier die Instagram gebruikt bij livestreams. Je herkent Spaces doordat je meerdere avatars over elkaar ziet en door de paarse achtergrond die knippert.

Eenmaal in een space heb je de mogelijkheid om te reageren met emoji. In Clubhouse kun je alleen toestemming vragen om een vraag te stellen. Deze emoji-toevoeging lijkt een kleine toevoeging, maar heeft veel toegevoegde waarde voor een host of spreker.

YouTube video

 

Je kunt de luisteraars snel vragen wat ze ergens van vinden (duimpje omhoog of duimpje omlaag). Deze emoji zijn heel subtiel, waardoor het gesprek niet wordt onderbroken, maar geven veel opties voor interactie. Het baant de weg vrij voor stellingen, polls of zelfs quizzen.

In een space kun je ook een transscript aanvragen zodat je kunt lezen wat er wordt gezegd. In potentie ideaal, maar ik kreeg dit bij het testen nog niet werkend.

Geen nieuw publiek opbouwen

Voor wie al actief is op Twitter, is de komst van Spaces een mooi geschenk. Omdat je al een achterban hebt, hoef je niet vanaf nul te beginnen. Door de tweetknop lang ingedrukt te houden kun je een nieuwe space starten (indien je toegang hebt tot Twitter Spaces). Hierbij heb je de keuze of iedereen mee mag praten, de mensen die jij volgt of alleen mensen die jij uitnodigt om mee te praten.

Als je eenmaal een ruimte bent gestart, kun je de link naar de space delen via DM, een tweet of door de link rechtstreeks te delen in andere apps.

Beschikbaar voor iOS en Android

Twitter Spaces bevindt zich momenteel nog in een testfase, waardoor de dienst nog niet voor iedereen beschikbaar is. In tegenstelling tot Clubhouse kun je bij Spaces wel meeluisteren op een Android-toestel. Vooralsnog lijkt het creëren van Spaces overigens alleen weggelegd voor bepaalde iOS-gebruikers. Op dit moment kun je in Spaces alleen openbare ruimtes maken, maar Twitter werkt aan privéruimtes

Met Twitter Spaces breekt een nieuwe fase aan voor social audiodiensten. Hoe relevant kan Clubhouse blijven nu de grootste sociale platformen zich ook gaan bemoeien met live audio? Vooralsnog is Clubhouse in het voordeel, want in de ruimtes daar zijn meer deelnemers. Spaces voelt voor nu nog wat leeg aan, maar het is nog veel te vroeg om daar een conclusie aan te hangen.

Andere artikelen