Tracking cookies zijn een vloek en een zegen

Stalken met toestemming. Eigenlijk is dat de beste omschrijving van tracking cookies. Met een simpel bezoekje aan een website kan de eigenaar van die website ineens veel over je te weten komen. Idealiter krijg je door het weggeven van deze data een betere website voorgeschoteld. Tracking cookies zijn daarom zowel een vloek als een zegen.

Meten is weten

Hoeveel mensen maken gebruik van deze dienst of dit product? Of je nou een grote supermarktketen bent, een televisieprogramma of een zelfstandiger ondernemer: uiteindelijk wil je weten hoeveel mensen gebruikmaken van jouw bedrijf. Het liefst wil je ook nog weten wie de meest loyale klanten zijn. In het echte leven kan het lastig zijn om te achterhalen wie je klanten zijn. “Wie ben jij, waar kom jij vandaan en welke producten heb je het meeste interesse in?” Als je dit op de man af vraagt, schrikt dit af: “Wat gaat jou dit aan?”

De zelfscankassa

Albert Heijn heeft hier een slimme oplossing voor bedacht: zelfscannen. Nadat je je bonuskaart online hebt geregistreerd, kun je winkelen zonder dat de cassière je producten één-voor-één hoeft te scannen. Doordat je zelf je producten scant, kun je direct de producten in je tas doen en hoef je niet meer in rij voor de kassa te gaan staan. Gemakkelijk en het bespaart ook nog eens veel tijd.

Wat heeft Albert Heijn eraan? Zelfscannen zorgt voor een betere doorstroming in de winkel omdat niet elke klant zijn producten op de band hoeft te leggen en daarna weer moet inpakken. Daarnaast weet de Appie precies welke producten jij als individu koopt (dit geldt trouwens ook voor als je de bonuskaart bij een gewone kassa gebruikt).

In theorie kan AH de data zelfs gebruiken om de winkel slimmer in te richten. Dit komt doordat klanten alle producten los in de winkel scannen. Koopt iemand die een krat bier haalt meestal ook luiers of wc-papier? Misschien is het handig om deze producten dan dichter bij elkaar te plaatsen. Verder zegt de tijd die tussen het scannen van twee producten zit veel over de vindbaarheid van een product. Hoe hoger de tijd, hoe kleiner de kans dat de klant dit product (uit zichzelf) kan vinden.

Tracking cookies als een zegen

Online geldt hetzelfde idee: je wilt weten wat bezoekers interessant vinden, welke pagina’s goed worden bezocht en welke pagina’s juist slecht worden bezocht. En daar komen tracking cookies van pas.

Toen ik vijftien jaar geleden voor het eerst websites bouwde, plaatste ik tellers op mijn website die bijhielden hoe vaak mijn website was bezocht. Het enige nadeel: elke keer als ik zelf de pagina ververste ging de teller ook met één omhoog. De cijfers zeiden dus niet zoveel.

Gelukkig zijn de tooltjes door de jaren heen een stuk slimmer geworden. Ik kan precies zien waar bezoekers vandaan komen (land, regio en zelfs plaatsnaam), weet hoeveel unieke bezoekers een bepaalde pagina hebben bezocht, maar weet ook hoe iemand op de website komt (bijvoorbeeld via Google of Facebook). Het gaat echter verder dan dat: het is mogelijk om bij te houden hoe lang iemand op een website zit, hoe de cursor van iemands muis over het scherm beweegt en ook de gegevens die jij in formulieren invult kunnen worden opgeslagen.

Hierdoor kun je complete profielen opbouwen van je bezoekers en hier de website idealiter op aanpassen. Ik schrijf op Tjitze.nl over technologie, internetmarketing en soms nog over andere dingen. Als ik weet dat jij alleen maar blogs op mijn website leest over technologie, dan zou ik ervoor kunnen zorgen dat jij vanaf nu alleen maar technologie-blogposts ziet, terwijl iemand anders nog wel alle blogs ziet. Hoe relevanter iemand de site kan maken, hoe groter de kans dat de bezoeker blijft hangen of terugkomt.

Tracking cookies als een vloek

Als eigenaar van een website wil je zo gedetailleerd mogelijk weten wat er op je website gebeurt, terwijl je als bezoeker een ervaring wilt hebben die zoveel mogelijk aansluit bij je wensen. Idealiter sluit dit perfect op het elkaar aan. Het wordt pas vervelend als er andere partijen om de hoek komen kijken.

Als je geld wilt verdienen aan je website en geen webshop hebt, dan zijn advertenties de meest interessante optie. Alleen doordat advertenties het beste werken als je meer weet van de gebruikers, moeten ook adverteerders weten wie je site bezoekt. Als gebruiker wordt jouw bezoekdata dus doorgespeeld aan de partij die de advertenties op de site regelt. Ook sommige gratis tools die worden gebruikt om bezoek te meten, spelen soms de data door aan derden. Het populaire Google Analytics staat hier bijvoorbeeld om bekend. Overigens kun je het delen van data bij Google Analytics ook uitschakelen.

Cookiewall

Zoals je ziet zitten er zowel voor- als nadelen aan tracking cookies. Een goede cookiewall maakt inzichtelijk waar je data voor wordt gebruikt en geeft je ook opties om het delen van bepaalde data uit te schakelen om jouw privacy te behoeden. In toekomstige blogs ga ik verder in op specifieke tools om beter te meten wat er op je website gebeurt, maar ik geef ook tips hoe je kan voorkomen dat je als gebruiker onnodige data weggeeft.

Deel dit artikel: