Tech nieuws #24: Battlefield 1, EK duels in 360 graden in VR

De week loopt weer ten einde, tijd voor het overzicht van het belangrijkste tech en digitale entertainment nieuws van week 19. Deze week kondigde DICE een nieuwe Battlefield-game aan (Battlefield 1), vernieuwde Instagram haar huisstijl en maakte Microsoft bekend dat de Windows 10-update na 29 juli niet langer gratis is.

DICE kondigt Battlefield 1 aan

DICE heeft een vervolg aangekondigd in de succesvolle gameserie Battlefield. Battlefield 1 brengt de bekende oorlogsserie naar de Eerste Wereldoorlog waarin spelers de oorlog in de breedste zin van het woord kunnen beleven. Zo kunnen ze in loopgraven vechten, paardrijden, vliegtuigen en tanks besturen.

De game neemt spelers mee naar het westelijke front, Italië en naar de Arabische woestijn. De game zal op 21 oktober van dit jaar verschijnen en zal uitkomen voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Windows 10-update tot 29 juli gratis

Windows-gebruikers die momenteel gebruikmaken van Windows 7 of 8.1 hebben tot 29 juli om gratis up te graden naar Windows 10. Na die datum zal de vervelende popup niet langer naar voren komen, maar moeten gebruikers ook betalen om gebruik te gaan maken van de upgrade.

Microsoft heeft dit bevestigd tegenover Winbeta. Microsoft heeft daarmee gebruikers een jaar lang de kans gegeven om gebruik te maken van de gratis upgrade naar Windows 10. In de Verenigde Staten gaat de upgrade na 29 juli 119 dollar kosten.

EK voetbal in 360 graden in virtual reality

De Europese voetbalbond UEFA gaat tijdens het Europees Kampioenschap voetbal in juni gebruik maken van Nokia’s 360 graden camera’s om meerdere voetbalwedstrijden te filmen. Hiermee is het mogelijk om de 360 graden-beelden terug te kijken met je virtual reality-bril.

Nokia’s OZO-camera heeft acht lenzen, acht microfoons en kost vijftigduizend euro. De highlights van een onbekende hoeveelheid wedstrijden zullen achter beschikbaar worden op YouTube.

Instagram vernieuwt logo en verdere huisstijl

Instagram heeft de afgelopen week een opvallende keuze gemaakt door haar huisstijl volledig te veranderen. Het design van de website en de Android- en iOS-app is geminimaliseerd en bestaat nu uit een zwart-witte kleurstelling. En ik moet zeggen dat dit nieuwe design lekker fris oogt.

De keuze voor een nieuw logo is minder gelukkig. De kenmerkende bruinkleurige instantcamera is vervangen door een versimpelde camera die in contrast staat tegen een oranje-rode-roze-paarse achtergrond. Dat onderstaande GIF viral ging mag geen verrassing heten.

Facebook bant het woord ‘geitenneuker’

Berichten met daarin het woord ‘geitenneuker’ zijn niet langer toegestaan op Facebook. Als het scheldwoord in een bericht wordt gerapporteerd wordt het bericht verwijderd. Verschillende testberichten met dit scheldwoord erin zijn door Facebook verwijderd, waaronder een video van columnist Annabel Nanninga.

Facebook wil tegenover Bright niet bevestigen dat ‘geitenneuker’ een verboden woord op het sociale netwerk is. Wel geeft een woordvoerster aan dat content die in strijd is met de richtlijnen (waaronder scheldwoorden) wordt verwijderd.

Deel dit artikel: