Tech nieuws #18: Zelfrijdende fiets, alle video’s in 360 graden en een grasmaaiende drone
De laatste week van maart staat meestal garant voor de introductie van baanbrekende technologie. Dit jaar kondigt Google een zelfrijdende fiets aan, YouTube zet alle video’s om naar 360 graden zodat je echt elk detail meekrijgt en er is zelfs een drone aangekondigd die robot grasmaaiers vervoert. Misschien is de technologie deze week zo vooruitstrevend door het lenteweer, maar misschien is het ook wel de mystiek die hangt rondom 1 april.
Zelfrijdende fiets? 1 april!
1 april-grappen zijn er in vele soorten en maten, maar Google heeft de afgelopen jaren wel bewezen dat zij het kunstje goed beheersen. Dit jaar komt het bedrijf met een zelfrijdende fiets en een VR-bril zonder smartphone of andere electronica. Dochterbedrijf YouTube introduceert SnoopaVision, waarmee alle video’s in 360 graden te zien zijn.
Ook Media Markt heeft iets nieuws geïntroduceerd: de RFID S4 Easy-Chipper. Hiermee implementeer je bij je kind een microship zodat je altijd weet waar je kind uithangt.
Robmow lanceerde een drone om je robot grasmaaier te vervoeren. Hierdoor kun je de grasmaaier gemakkelijk uitlenen, zonder dat jij er ook maar enige moeite voor hoeft te doen.
WhatsApp krijgt tekstopmaak
Heb jij ook de behoefte om iets te benadrukken in een tekst, maar wil je hier geen uitroeptekens voor gebruiken? WhatsApp gaat dit binnenkort gemakkelijker voor je maken omdat je straks je teksten kunt opmaken. Tekst die je omsluit met asterisken (*) worden dikgedrukt weergeven, liggende streepjes (_) zorgen voor schuingedrukte tekst en met twee tilde’s (~) kun je teksten doorstrepen.
Naast tekstopmaak is het binnenkort ook mogelijk om via de Android-app direct vanuit de notificatie te reageren, zodat je niet langer de app hoeft te openen. Bij Android N (die later dit jaar uitkomt) zal dit sowieso mogelijk worden, maar WhatsApp gaat dit ook bij oudere versies mogelijk maken. Bij Apple iOS is dit sinds versie 9.1 mogelijk.
Overigens was WhatsApp deze nog meer in het nieuws. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat WhatsApp op 92 procent van de Nederlandse smartphones staat (11,2 miljoen toestellen), waarmee de app een stuk populairder is dan Facebook Messenger (57 procent).
Instagram is zichzelf aan het vernieuwen
Instagram introduceert twee nieuwe features, waarvan de ene door de community positief wordt ontvangen, maar de andere voor veel kritiek zorgt. Afgelopen week heeft Instagram in een blogpost laten weten dat gebruikers filmpjes van maximaal een minuut mogen gaan delen, in plaats van de vijftien seconden zoals dat eerder gold.
Eerder maakte Instagram al bekend dat ze afstappen van een chronologische tijdlijn, maar foto’s en video’s willen laten zien op basis van populariteit. Dit heeft er voor gezorgd dat veel populaire Instagram-gebruikers hun volgers oproepen om notificaties in te schakelen. Hiermee krijgen volgers elke keer een pushbericht als er een nieuw bericht wordt geplaatst. Op Twitter geeft Instagram aan dat de nieuwe tijdlijn nog niet definitief is:
We’re listening and we assure you nothing is changing with your feed right now. We promise to let you know when changes roll out broadly.
— Instagram (@instagram) March 28, 2016
Facebook Messenger’s succesvolle basketbalgame
Facebook voegde halverwege maart een gratis basketbalgame toe aan de Messenger-app vanwege March Madness. Gebruikers kunnen de minigame activeren door een basketbal-emoji naar een vriend te versturen. De toevoeging blijkt zeer populair: het spelletje is inmiddels al meer dan 300 miljoen keer gespeeld.