Mijn nieuwsbrief is terug van weggeweest π
Na een jaar afwezigheid is de Tjitze.nl-nieuwsbrief terug! Ik ben het jaar enthousiast begonnen en heb dit weekend direct de eerste brief verstuurd.
Waarom mijn nieuwsbrief wel/niet iets voor jou is
In mijn nieuwsbrief vind je de meest interessante blogs en analyses van mijn site, aangevuld met boeiende artikelen, videoβs, podcast, boeken en meer van wat ik tegen ben gekomen over de creator-economie en technologie. En met mijn achtergrond als data-analist zal daar uiteraard ook regelmatig een vleugje data bij zitten.
Zo ga ik in de eerste nieuwsbrief van 2024 in op mijn analyse van de YouTube Trending-pagina. Daaruit blijkt dat dit overzicht inmiddels bijna voor de helft uit YouTube Shorts bestaat. Ook andere artikelen die je afgelopen week op mijn blog kon lezen, vind je terug in de mailing.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Je kunt je kosteloos aanmelden voor de nieuwsbrief via onderstaand formulier. Afmelden is overigens ook simpel: met één klik op de knop wordt het weer rustiger in je mailbox. Je kunt uiteraard ook eerst even rustig de eerste mailing online lezen.
Van Revue naar Substack
In het verleden heb ik Revue gebruikt voor het versturen van mijn e-mails. Dit product was ideaal en dat zorgde ervoor dat het in 2021 overgenomen is door Twitter (inmiddels: X). Helaas is de stekker twee jaar na overname uit Revue is gehaald. Hierdoor stierf ook mijn nieuwsbrief een stille dood, omdat het in gebruik nemen van een alternatief nou eenmaal tijd kost.
Ik wilde een betrouwbaar en het liefst relatief goedkoop alternatief na de sluiting van Revue. Daarbij moet het product gemakkelijk in gebruik zijn, maar is het niet nodig om hele marketingfunnels uit te kunnen voeren. Ik wil gewoon regelmatig een nieuwsbrief kunnen versturen. Uiteindelijk is mijn keuze op Substack gevallen. Een veelgebruikt product en het is zelfs gratis! Bij gratis producten is het echter altijd belangrijk om te kijken naar het verdienmodel van een product. Substack biedt de optie om naast gratis nieuwsbrieven ook betaalde nieuwsbrieven te versturen. Substack krijgt daarbij tien procent van alle transacties. Oftewel hun verdienmodel is gebaseerd op betaalde nieuwsbrieven.
Uiteindelijk heeft het volledig inrichten en versturen van een eerste nieuwsbrief ongeveer een dag gekost. Het aanmaken van een account stelt weinig voor, de meeste tijd is vooral gaan zitten in het inrichten van het systeem, het uitproberen van alle instellingen, het testen van mails en het implementeren in mijn blog. Voor de implementatie in mijn blog gebruik ik een iframe. Hierdoor kon ik het snel implementeren, maar ik wil in de toekomst nog wel kijken voor een alternatieve implementatie om het meer aan te laten sluiten op het design van mijn blog.
Feedback gevraagd
Ik hoor graag wat jij verwacht in een nieuwsbrief over de creator-economie en technologie. Ook ben ik je dankbaar als je potentiΓ«le onderwerpen wil doorsturen. Je kunt mij het snelste bereiken via mijn contactformulier. Dank!