
Nederlandse YouTube Trending in 13 grafieken: van video-lengte tot publicatie-tijd
Wil je alle statistieken van de Nederlandse YouTube Trending? Ik heb de 3.290 video’s geanalyseerd die afgelopen jaar in Nederland in YouTube Trending stonden en ik heb de inzichten hiervan verdeeld in 13 grafieken.
Korte content, maar ook vooral hele lange content
Een gemiddelde Short in YouTube Trending duurt 35 seconden (in 2023: 39 seconden). Dit is vergelijkbaar met de Belgische Trending-video’s, daar ligt het gemiddelde op 34 seconden. Voor reguliere video’s ligt de gemiddelde video-lengte inmiddels bijna op 42 minuten (in 2023: 35 minuten). In België ligt dat zelfs nog een stuk hoger.
De meeste Shorts zijn 60 seconden. Dit was tot half oktober de maximale lengte van een Short. Dus vermoedelijk hebben een hoop creators video-content van andere platformen zoals TikTok ook geplaatst op YouTube, maar dat werd afgekapt op 60 seconden. Inmiddels is 3 procent van de Trending Shorts langer dan 60 seconden.

Onderstaande grafiek toont het aantal reguliere video’s ten opzichte van de videoduur. De pieken rondom twee en drie minuten suggereren dat dit de optimale videolengte is, maar veel van die video’s zijn muziekvideo’s of sportclips. Slechts een kwart van alle Trending-video’s is korter dan zeven minuten. Sterker nog, bijna de helft van de video’s is langer dan achttien minuten. Tien procent van de video’s is zelfs langer dan twee uur!

Overheersing van YouTube Shorts
Waar vorig jaar bijna de helft van alle Trending-video’s een YouTube Short was, ligt dit aantal inmiddels op tweederde.
In onderstaande grafiek zie je dat het aantal Shorts en normale video’s in januari evenwichtig is verdeeld, maar daarna nemen de Shorts de overhand. In de zomer lag het aantal Shorts zelfs even boven de negentig procent.

Publicatiemoment van Trending-video’s
Wat zijn de meest gunstige dagen om in YouTube Trending te komen? Ik heb voor het publicatiemoment alleen gekeken naar video’s uit Nederland en België, omdat je voor video’s uit andere landen met veel meer externe factoren hebt te maken.
Als je kijkt naar wanneer video’s die in het overzicht komen zijn geüpload, dan ligt de piek op zondag. Maar de vraag is of dit een causaal verband is. Populaire kanalen als Glowmovies, Slotta, Supergaande, Celine & Michiel en Dylan Haegens uploaden bijvoorbeeld meestal op zondag. Uiteraard is het altijd verstandig om video’s te uploaden rond tijden dat je doelgroep online is.

Het populairste tijdstip voor Trending-video’s ligt rond 15 uur ’s middags. Voor kanalen met een jonge doelgroep is het een ideaal tijdstip omdat kinderen dan net uit school komen. Als ik kijk welke kanalen de meeste Trending-video’s hebben rond 15 uur, dan zie ik bijvoorbeeld Bankzitters, StukTV en Enzo Knol.

Als ik de uploaddag en het tijdstip combineer, dan zie je dat de meeste trending video’s op weekdagen rond 15 uur worden geüpload, terwijl je in het weekend iets minder afhankelijk bent van het uploadtijdstip.

Wat is de populairste categorie?
De meeste YouTube Trending-video’s zijn geüpload in de categorie Entertainment. De categorie Mensen en blogs staat op twee (hier vallen vlogs ook onder), terwijl Sport op de derde plek staat.

Veel Amerikaanse video’s in Nederland
Het grootste deel van de YouTube Trending-video’s in Nederland is afkomstig uit eigen land. Ook opvallend: bijna een derde van alle video’s is afkomstig uit de Verenigde Staten. Dit komt vooral door MrBeast (42 video’s), maar ook Mark Rober en IShowSpeed staan hoog in de lijst.

Opvallend is het verschil tussen de eerste twee landen en de rest. Op derde plek staat namelijk het Verenigd Koninkrijk met 3,5 procent. Turkije volgt op vier, en België staat slechts op de vijfde plek. Overigens is Nederlandstalige content wel in de minderheid: 39 procent van de video’s is in het Nederlands.
Ook een grappig detail: in de Belgische YouTube Trending staat Nederland op derde plek wat betreft aantal video’s in Trending. Daarmee staat Nederland zelfs boven de eigen Belgische content. In België staat de Verenigde Staten op één, gevolgd door Frankrijk.
Na hoeveel dagen staat een video in Trending?
Soms duurt het enkele dagen voordat een video in Trending verschijnt. Maar 73 procent van de video’s die in Trending komt, staat al binnen 48 uur na de publicatie in het overzicht. Een klein percentage verschijnt pas na een week of zelfs later.

Hoe lang staat een video in Trending?
Gemiddeld staat een video bijna zes dagen in Trending. Zo’n 40 procent van de video’s staat er zelfs een week of langer in. Deze Short van Quinn en Aaron stond zelfs 18 dagen in Trending, waarvan 6 dagen op nummer één.

Hoeveel views heb je nodig om in Trending te komen?
Om in de Nederlandse YouTube Trending te komen, heb je zeker geen miljoenen views nodig. Sterker nog: 92 procent van de Trending-video’s had minder dan 500 duizend weergaven toen ze in Trending verschenen. Ruim een derde van alle video’s had zelfs minder dan 100 duizend.
Deze Short, waarin Lars Peterzon en Nicole Jonk aankondigen dat ze een meisje krijgen, had 15 duizend weergaven toen deze in Trending kwam. Hiermee was het de video die met het minste aantal views in Trending terechtkwam. Inmiddels staat de video wel op een half miljoen weergaven (waarvan ruim 100.000 views in de Trending-periode).

Aantal abonnees
Qua achterban is het wel fijn als je al flink wat abonnees hebt. Meer dan de helft van de uitgelichte video’s is gepubliceerd door een kanaal dat destijds meer dan een half miljoen abonnees had. Aan de andere kant: bijna één op de acht video’s is afkomstig van een kanaal met minder dan 100.000 abonnees. Het Belgische Nieuwsblad kwam zelfs met slechts 10.000 abonnees in het overzicht door deze Short.

Alleen Trending in Nederland?
Het leuke aan YouTube Trending is dat elk land een eigen overzicht heeft. Ik was benieuwd of er veel overlap tussen verschillende landen zijn, daarom heb ik Nederland vergeleken met België en de Verenigde Staten.
Tussen Nederland en de Verenigde Staten zit slechts 5,5 procent overlap. Tussen Nederland en België zit wel veel overlap. 48,1 procent van de video’s staan zowel in Nederland als België in het overzicht. Dat komt dus ook voor een deel omdat Nederlandse content vaak in de Belgische Trending staat.

Ontdek je eigen inzichten
Deze dertien grafieken zijn slechts het topje van de ijsberg. De complete dataset biedt volop mogelijkheden voor eigen analyses: van het monitoren van je eigen YouTube-prestaties tot het ontdekken van nieuwe trends die ik nog niet heb uitgelicht. Voor een kleine investering krijg je direct toegang tot alle Trending-data uit 2024.
Over dit onderzoek
Voor mijn blog verzamel ik al enkele jaren de YouTube Trending-cijfers uit Nederland. Dit geeft mij een beeld van wat er speelt. Zo schreef ik vorig jaar ook een analyse over Trendings-trends. Ik haal elke nacht geautomatiseerd het overzicht van video’s op. Hierdoor kan het zijn dat een video die korter dan een dag Trending is geweest buiten mijn analyse valt. Maar steekproefsgewijs komt dit eigenlijk nooit voor.
In totaal zijn er 3.290 video’s die in 2024 in YouTube Trending Nederland hebben gestaan. Daarbij heb ik ook video’s meegenomen die al in 2023 uitgelicht waren, maar ook op 1 januari 2024 nog in het overzicht stonden. En hetzelfde geldt voor video’s aan het einde van het jaar, die begin 2025 nog steeds Trending waren.
Zelf aan de slag met YouTube Trending-data?
Ontdek met deze dataset welke video's in Nederland in YouTube trending zijn verschenen.
Download de dataset