
Glowmovies haalt miljoenen views met doe-het-zelf-projecten: ‘MrBeast was inspiratiebron’
Van houten Eiffeltoren tot huis op de kop en van een zelfgebouwd waterpark tot pretpark. Rik Kleeven (24) en Jesper Weijs (23) bouwen de meest bijzondere creaties in hun achtertuin en halen met hun YouTube-kanaal Glowmovies maandelijks miljoenen views. Hoe is Glowmovies uitgegroeid tot een kanaal met meer dan één miljoen abonnees?
Van trampoline springen naar bouwprojecten
“We zijn buren, we hadden niks te doen en we dachten we gaan filmpjes maken”, vertelt Rik aan het NOS Jeugdjournaal over het ontstaan van Glowmovies. Het duo begint op Instagram met het nadoen van Zach King, maar gaat daarna al snel over op trampoline springen. “In die tijd deed niemand iets met trampolines”, vertellen de twee Limburgers in de Knolcast van Milan Knol.
Na verschillende dingen geprobeerd te hebben, beginnen Rik en Jesper in 2020 met hun eerste bouwvideo’s. Het waterpark wat ze bouwen was in die tijd indrukwekkend, maar inmiddels zijn de bouwprojecten een stuk groter geworden.
MrBeast als inspiratiebron
Grote inspiratiebron voor Glowmovies is in die periode MrBeast (inmiddels de grootste YouTuber ter wereld) en dat is terug te zien in de content: snelle edits, opvallende thumbnails steeds grotere projecten en ook een schreeuwende manier van vertellen.
Jesper: “Onze video’s waren power en het moest allemaal snel.” Normaal praten zou te saai zijn voor de content die ze maakten. “MrBeast was destijds wel onze inspiratie.” Om grappend te vervolgen: “Nu inspireren we onszelf.”
Focus op kinderen
De felle kleuren in de thumbnails geven het al een beetje weg, maar de belangrijkste doelgroep voor Glowmovies zijn kinderen. Maar de rest van het gezin doet ook mee: “Heel veel ouders kijken ook mee.”
Niet alleen op YouTube weet Glowmovies hun doelgroep te bereiken, maar ook met merch en tegenwoordig zelfs meerdere boeken. In 2023 verscheen Rik en Jesper maken er een zooitje van, afgelopen jaar verscheen een vervolg. De graphic novels gaan over een tienjarige Rik en Jesper die avonturen beleven in hun achtertuin.
Een paar maanden geleden ging het duo nog een stapje verder en organiseerden ze een eigen fanfestival in Venlo. Tegenover L1: “Op YouTube zie je alleen een cijfertje, nu zie je ze in het echt.” Het festival was met 5.000 bezoekers uitverkocht.
De weg naar 1 miljoen abonnees voor Glowmovies
Over cijfertjes gesproken: op 20 mei 2024 was het groot feest voor Rik en Jesper vanwege het bereiken van één miljoen abonnees. Tegenover Peel en Maas zegt Jesper: “We hadden nooit durven dromen dat het zo’n succes zou worden.”
Inmiddels is het bijna tien jaar geleden dat Glowmovies hun eerste YouTube-video uploaden. Een kleine twee jaar later stond de abonnee-teller op 50.000 abonnees. Vijf maanden later was het abonnee-aantal al verdubbeld.
Het zou tot half 2020 duren voordat Rik en Jesper hun abonnees weer verdubbeld zagen, maar vanaf dan gaat het hard. Tijdens de corona-periode groeit het kanaal in een jaar tijd groeit van 220 duizend naar 660 duizend abonnees. De groei zet daarna gestaag door waardoor de mijlpaal van één miljoen in mei 2024 wordt bereikt.

Ruim vier miljoen views per maand
Glowmovies zit in de afgelopen twee jaar op ruim vier miljoen views per maand. De absolute hoogtijdagen was 2020 en 2021 waarbij de views door de corona-crisis door het dak gingen. Maar het is mooi om te zien dat ze de views hebben weten te stabiliseren. Rik en Jesper uploaden nu ongeveer twee video’s per maand.

In 2024 stond Glowmovies 24 keer met een video in YouTube Trending. Slechts zes kanalen hadden nog meer video’s in dit overzicht, waaronder hun voorbeeld MrBeast.
Toekomstplannen van Glowmovies
“Soms denken we waar willen we heen”, vertelt Rik in de Knolcast. Inmiddels heeft het duo al een hoop bouwwerken gemaakt en de vraag is hoe lang je daarmee door kan gaan. Plezier speelt voor het tweetal daarbij een belangrijke rol en daarnaast willen ze voorlopig vooral steeds grotere projecten blijven doen.
Wel hebben Rik en Jesper de werkdruk voor zichzelf iets verlaagd. Een video zoals huis op de kop neemt snel vier weken in beslag: van ontwerp en hout halen tot bouwen, filmen en monteren. In het verleden werkten de Limburgers zeven dagen op rij. Jesper: “Eerst 24/7 YouTube, maar toen dachten we dit is niet meer goed.” Inmiddels werken ze van maandag tot en met vrijdag aan hun kanaal.
Meest bekeken YouTube-video’s van Glowmovies
De vijf populairste Glowmovies-video’s zijn allemaal afkomstig uit 2021. De video over het waterpark van 10.000 duizend euro is met 5,8 miljoen views de best bekeken video ooit.
1. Wij Openen Ons €10.000 Waterpark! – 5,8 miljoen views
2. Ik Overleefde 100 Uur In Een Zwembad! – 5,6 miljoen views
3. Eerste Die Diamant Uit Onbreekbaar Huis Steelt Wint! – 5,1 miljoen views
4. Huis Bouwen Van Duct-tape! – 4,7 miljoen views
5. Verstoppertje Maar Dan 100 Uur Voorbereiding! – 4,6 miljoen views
Waar komt de naam Glowmovies vandaan?
Hoewel Glowmovies goed klinkt, heeft de naam weinig te maken met de content die ze maken. Rik vertelt aan NOS Jeugdjournaal over het ontstaan van de naam: “We waren heel jong en we speelden Minecraft. Er was een blok glowstone en toen dachten wij Glowmovies.” En die naam is tot de dag van vandaag gebleven.
Glowmovies in social cijfers
Glowmovies heeft in totaal 1,8 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:
- YouTube – Glowmovies: 1,1 miljoen abonnees en 365,1 miljoen views op 486 video’s (waarvan 51 Shorts)
- YouTube – Glowmovies 2: 277.000 abonnees en 67,3 miljoen views op 62 video’s
- Instagram: 74.914 volgers
- TikTok: 345.700 volgers, 3,3 miljoen likes en 36,9 miljoen views op 125 video’s