Kalvijn: YouTube-pionier die al 15 jaar bij de top hoort

Als kind begon Kelvin Boerma, oftewel Kalvijn, uit verveling video’s te maken, een hobby die een boost kreeg toen hij YouTube ontdekt. Als een ware YouTube-pionier sprong hij in het diepe om te kijken of hij daar geld mee kon verdienen. Inmiddels vijftien jaar later is die missie wel geslaagd. Met 1,3 miljoen abonnees is Kalvijn één van de populairste YouTubers van Nederland.

De begindagen van YouTube

Het is maart 2010 als een Groningse boerenzoon besluit om video’s te gaan uploaden naar YouTube. Als kind maakte hij al video’s, maar daar stopte hij mee toen hij naar de middelbare school ging. Door YouTube besloot hij zijn hobby een nieuwe injectie te geven en zo start TheKelVlog.

Toen de aantallen op YouTube omhoog liepen, steeg ook de populariteit van Kalvijn op de middelbare school. Zo vertelt hij in 2024 in gesprek met Robbert Rodenburg. In 2010 bestaan Hyves en MSN nog, en is YouTube voor de meeste mensen nog onbekend terrein. Het bekendste online video-succes in Nederland in die tijd was Mastermovies, ook voor Kalvijn een inspiratiebron.

Sprong in het diepe

In 2011 begint Kalvijn samen met goede vriend Peter de Harder The Creaters Productions, wat later Cinemates is geworden. Het duo verhuist naar Amsterdam nadat Kalvijn zijn middelbare school afrondde. “Het idee was om te kijken of dat YouTube-geneuzel dat we een jaartje of twee deden, of we daar geld aan konden verdienen”, vertelt Kelvin Boerma bij Robbert Rodenburg.

Heel nuchter vervolgt hij: “Als het mislukte gingen we weer naar huis. Dat is het voordeel dat als je zo jong bent en je maakt zo’n stap. Het voelt op zo’n moment niet zo, maar je kan nog alle kanten op.”

Eigenlijk zou Kalvijn Economie en bedrijfskunde gaan studeren, maar YouTube kreeg voorrang. “Niet studeren, gewoon een carrière op YouTube proberen. Hoe moeilijk kon het zijn”, zo vertelt hij in een video uit 2023 over die stap. “Het ging op zich best wel erg goed.”

Te gast bij RTL Late Night

Begin 2014 hebben de Cinemates 130.000 abonnees. Wat tegenwoordig al heel knap is, maar in die tijd echt ontzettend knap. Het zorgt er zelfs voor dat ze bij RTL Late Night aan tafel komen. Pas toen hadden de ouders van Kalvijn echt door hoe knap de YouTube-prestaties waren.

Bovenstaande video geeft een hele mooie inkijk in hoe pril YouTube was in 2014. Zo legt Kalvijn uit dat ze zichzelf YouTubers noemen. Overigens ook nog een interessant detail: door interesse van Google besloten ze hun video’s op Cinemates in het Engels te maken, zo vertelde het duo bij RTL Late Night.

‘Bedrijfje aan het spelen’

In de periode 2014-2015 gaat het snel voor de Cinemates. Ze bouwen aan meerdere YouTube-kanalen (The KelVlog, Cinebuddies, World of Cinemates en natuurlijk Cinemates), openen hun eigen studio en beginnen hun eigen awardshow: Veed Awards.

Op World of Cinemates (tegenwoordig is dit het Te Land, Ter Zee en in de Lucht-kanaal) hadden ze een eigen reality serie over hoe een paar jonge gasten een productiehuis beginnen. In 2023 zegt Kalvijn hierover: “We waren toen bedrijfje aan het spelen, niet aan het runnen.”

Einde van de Cinemates

Na meer dan duizend video’s samen komt er abrupt een einde aan de Cinemates. De dromen van Peter en Kelvin lagen te ver uit elkaar. Kelvin Boerma gaat zich richten op zijn kanaal Kalvijn en haalt in 2018 één miljoen abonnees. Daarmee hoort Kelvin in die tijd bij de tien populairste Nederlandstalige kanalen, en ook in 2025 staat hij nog steeds in de top.

In 2024 steeg zijn abonnee-aantal voorzichtig met 60.000 nieuwe abonnees (1,38M in totaal), maar dit komt mede door het beperkte aantal uploads (10, waarvan de video 5.000 euro verstoppen in een huis inmiddels niet meer online staat). Kalvijn haalde zo’n 50 miljoen views in 2024, wat een stuk lager ligt dan in de voorgaande jaren. Ook op TikTok en Instagram is Kalvijn in 2024 lichtjes gestegen in volgeraantallen.

Drukte buiten YouTube

Buiten YouTube gebeurde er in 2024 voor de inmiddels 28-jarige Kalvijn echter een heleboel. Hij trouwde met zijn jeugdliefde en ze verwachten dit jaar hun eerste kindje. Ook liet hij Amsterdam na 10 jaar achter zich en dat lijkt een opluchting: “Tien jaar heb ik het volgehouden, maar ik ben eindelijk thuis.” Als mede-noordeling snap ik dat gevoel wel.

Professioneel is Kalvijn daarnaast verschillende televisieprogramma’s gaan presenteren. Maar dit gaat, zoals Robbert Rodenburg in Open Kaart aankaart, minder succesvol dan zijn YouTube-prestaties. Kalvijn ziet het echter vooral als een project wat hij er naast doet: “Leuk om daar mee te experimenteren.”

Pionier en inspiratiebron

Tegenwoordig zijn er veel voorbeelden van succesvolle creators die daar hun carrière van hebben kunnen maken. De stap die Kalvijn ruim tien jaar geleden maakte om zich volledig op YouTube te richten, heeft voor veel Nederlandse creators wel de weg geplaveid.

Rond 2013 dachten veel mensen dat YouTube in de voetsporen van Hyves zou treden en ook plotseling zou verdwijnen. En geld verdienen met zo’n platform was al helemaal niet logisch. Kalvijn, en met hem een handjevol andere Nederlandse YouTube-pioniers, hebben in die tijd laten zien wat er echt mogelijk was.

Meest bekeken YouTube-video’s van Kalvijn

De populairste video’s van Kalvijn zijn muziekvideo’s. Nu al miljonair uit 2017 staat bijna op 18 miljoen views, Nee (Disstrack naar iedereen) uit 2018 staat op ongeveer 8 miljoen views, en Ik word papa uit 2018 op ruim zes miljoen views.

Van de reguliere video’s is er één serie die er met kop en schouders boven uit steekt: de video’s met Guy. Destijds een jochie van 4/5 jaar oud en ontzettend bijdehand. Of zoals Kalvijn hem omschrijft: een legend for life. Wel heeft Kalvijn besloten om te stoppen met deze serie. Dit zijn de vijf populairste video’s van Kalvijn (exclusief muziekclips en Shorts):

1. Avond zuipen met een 4-jarige en dit gebeurde er.. – 4,6 miljoen views

2. 1 dag van telefoon wisselen met 5-jarige – 3,0 miljoen views

3. Mijn vriendin ging daten met een 4-jarige en dit gebeurde er… – 2,4 miljoen views

4. 4-jarige bepaalt 1 dag mijn leven – 2,3 miljoen views

5. Ik gaf een 5-jarige elk uur een cadeau… – 2,3 miljoen views

Kalvijn in social cijfers

Kelvin Boerma heeft in totaal 3,4 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:

  • YouTube: 1,4 miljoen abonnees en 472,3 miljoen views op 834 video’s (waarvan 21 Shorts)
  • Instagram: 1,1 miljoen volgers met 2.973 berichten
  • TikTok: 956.600 volgers, 19,1 miljoen likes en 7,9 miljoen views op 8 video’s

Deel dit artikel: