
Is SEO in 2025 dood? Dit leerde ik van experts op SXSW London
“Als je meer content maakt, komen mensen niet vanzelf” en “Je bent wat het internet zegt over jou”. Twee zinnen die samenvatten wat er mis is met onze ideeën over SEO in 2025. Op SXSW London woonde ik twee talks bij die glashelder maakten waarom online vindbaarheid radicaal is veranderd, en hoe je daarop inspeelt in het tijdperk van ChatGPT en AI Overviews.
Het is volgens SEO-expert Neil Patel een ‘big organic lie’: “Als je het maakt, komen mensen vanzelf.” Nog nooit besteden mensen zoveel tijd aan het consumeren van digitale content en toch zien veel creators en bedrijven niet per se hun views stijgen.
Waarom veel mensen geen succes hebben met SEO
Het probleem is namelijk dat jij niet alleen bent. Dagelijks worden er wereldwijd miljarden stukken content geplaatst. Daarnaast neemt het aantal zero-click-searches toe (zoekopdrachten op Google waarbij de consument het antwoord direct krijgt en dus niet doorklikt).
Bovendien zetten mensen AI massaal in om content te produceren, maar die content presteert volgens Neil Patel aanzienlijk minder. Content die door een mens is gemaakt, produceert volgens de data van Neil Patel 5,44 keer beter dan AI-content.
Google heeft een marktaandeel van 27 procent
Veel mensen focussen zich bovendien veel te veel op Google. Bij veel sites waarvan ik bij de analytics kan, zie ik meer dan 90 procent van het zoekverkeer uit Google komen, maar dan kijk je alleen naar traditioneel zoekverkeer.
Volgens Neil Patel heeft Google slechts een marktaandeel van 27 procent en focussen teveel mensen zich op dit ene kanaal. Zoeken vindt in 2025 overal plaats: op Google, social media, Amazon, de App Store en ook steeds meer op AI-chatbots zoals ChatGPT en Gemini.
Daarom vindt Neil Patel dat we de definitie van SEO moeten veranderen. Geen Search Engine Optimization, maar Search Everywhere Optimization.
Hoe word je goed zichtbaar in LLM’s?
“Je bent wat het internet over je zegt”, vertelt Mostafa ElBermawy (CEO van Goodie AI). “Je bent wat een LLM zegt wat je bent.” Maar hoe vergroot je je zichtbaarheid in tools als ChatGPT?
Met Goodie AI probeert Mostafa ElBermawy inzichtelijk te maken hoe zichtbaar bedrijven zijn in LLMs en AI-zoekmachines. Als je niet tevreden bent met het antwoord dat een LLM over jou of je bedrijf geeft, dan moet je volgens Mostafa ElBermawy opsporen wat mensen online over je zeggen en daaraan werken.
“Je bent wat een LLM zegt wat je bent.”
Volgens Mostafa ElBermawy is het daarom essentieel dat merken denken over perceptie. “Je moet drie dingen weten: hoe AI over je denkt, wat mensen over je zeggen en wat je zelf over jezelf vertelt.”
Bespelen van Google-algoritmes
Mostafa ElBermawy deelt het podium met techmiljardair Jim McKelvey (oprichter van de betaaldienst Square). “Het nadeel van Google is dat je mensen hebt die algoritmes proberen te bespelen, en mensen die oprecht waarde proberen te leveren.”
Als techondernemer is Jim McKelvey druk bezig met de vraag hoe zijn bedrijven zichtbaar zijn in LLMS. “Niemand snapt wat er precies in LLM’s gebeurt, zelfs niet de mensen die ze hebben gebouwd.” Daarbij is het volgens hem bovendien lastig dat de output van AI elke dag verandert, en de output bovendien anders per persoon.
Aan de andere kant zijn LLM’s een heel sterk kanaal volgens Jim McKelvey: “Als ChatGPT zegt dat je iets moet kopen, dan is de kans op conversie dubbel zo groot als positie 1 op Google.”
Deze dingen moet je doen volgens SEO-expert Neil Patel
De meeste mensen focussen zich volgens Neil Patel teveel op het plaatsen van nieuwe content (en het liefst zoveel mogelijk), en vergeten dat je na publicatie een stuk content nog moet distribueren.
In plaats van dat je een nieuw artikel schrijft, levert het volgens cijfers van Neil Patel juist vaak meer op om oude content up to date te maken. En in het verlengde daarvan: behandel content als een dj. Oftewel remix je best presterende berichten in onverwachte formats. Dit leidt volgens Neil Patel tot 2,5 keer meer views op social media.

Een andere tactiek is dat je social media inzet als billboard. Niet alleen zorgt dat voor meer zichtbaarheid op social media, ook verhoogt het volgens hem branded zoekopdrachten op bijvoorbeeld Google.
Om goed te scoren in AI Overviews geeft Neil Patel de tip om in te zetten op YouTube. Video’s zijn volgens de seo-expert oververtegenwoordigd in de AI-overzichten.
De laatste tip van Neil Patel is kijken op welke statistiek je je richt. Veel mensen focussen zich puur op impressies of op engagement, terwijl winst of tevredenheid voor veel organisaties beter indicatoren zijn. “Hetgene wat de meeste likes oplevert, zorgt niet altijd voor de meeste omzet.”
SEO is dus niet dood, maar …
De conclusie na deze twee talks op SXSW London is dat SEO zeker niet dood is, maar wel ontzettend is veranderd. Of zoals Neil Patel het formuleerde: “Content marketing is niet dood, maar slechte content wel.”
AI is een prachtige tool, maar het is volgens de SEO-experts niet een middel om oneindig content mee te produceren en daarmee je vindbaarheid te vergroten. Een samenwerking tussen mens en AI zorgt volgens Neil Patel voor meer bereik en betere resultaten.
SEO is veranderd, van Search Engine Optimization naar Search Everywhere Optimization. Dat vraagt om een andere contentstrategie.
Als je nog nooit je bedrijf of jezelf hebt opgezocht in ChatGPT, dan is het nu het moment. En ben je niet tevreden met het antwoord, volg dan het advies van Mostafa Elbermawy: “Je bent wat het internet over je zegt. Om het antwoord van een LLM aan te passen, moet je opsporen wat mensen over je zeggen en daaraan werken.”