Instant Articles: snel, betrouwbaar, maar ook onhandig
Als je Facebook op je smartphone gebruikt, heb je ze vast wel gezien: artikelen op Facebook met een bliksemschichtje. Dit zijn Instant Articles, oftewel snel ladende artikelen die op de servers van Facebook worden gehost. Wat heb je er als gebruiker of pagina-eigenaar aan?
Wat zijn Instant Articles van Facebook?
Instant Articles zijn voor mobiele telefoons geoptimaliseerde wegpagina’s die zich vooral onderscheiden omdat ze zeer snel laden. Facebook begon in de zomer van 2015 met beta testen van de nieuwe functionaliteit, samen met onder andere de New York Times. Eind 2015 volgden ook Nederlandse media zoals NOS en Nu.nl. Sinds ongeveer een jaar kan elke eigenaar van een website met Instant Articles aan de slag.
Technisch gezien is een Instant Article een geoptimaliseerd HTML5-document. Het is niet hetzelfde als het plaatsen van een volledig artikel op Facebook, maar eigenlijk kun je het beste vergelijken met een light versie van je website. Facebook laadt alleen de titel, tekst en afbeeldingen in, waardoor een pagina veel sneller geladen kan worden. Normaal gesproken moet je volledige website worden geladen.
Hoe zien Instant Articles eruit?
Instant Articles herken je aan het bliksemschichtje dat bij de artikelen staan (zie linker screenshot hieronder). De snel ladende artikelen zijn (momenteel) alleen beschikbaar op mobiele devices.
Wat heb je er als gebruiker aan?
Het grootste voordeel dat je als gebruiker hebt met Instant Articles is de snelheid waarmee artikelen wordt geladen. Normaal gesproken ben je afhankelijk van de webserver waarop de content wordt gehost, bij Instant Articles is de content gecached bij Facebook. Hierdoor hoef je niet enkele seconden te wachten, maar heb je binnen ongeveer een seconde de content die je zoekt.
Een ander voordeel is de beleving van je bezoek. Instant Articles staan niet vol met advertenties of banners, waardoor je als gebruikers krijgt waar je naar op zoekt bent: content! De content is goed leesbaar en wordt niet onnodig vervuild.
Wat zijn de voordelen voor jou als pagina-eigenaar?
Ook als eigenaar van een Facebook-pagina zijn er voordelen. Als je op je eigen website advertenties aanbiedt, kan het voorkomen dat je niet alle advertentieruimte vol krijgt. Bij Instant Articles helpt Facebook een handje. Doordat Facebook veel van de gebruikers weet, kunnen ze relevante advertenties tonen, waar jij weer geld aan kan verdienen. Verder zien gebruikers onder een artikel knoppen om je bericht te liken, een reactie te geven, of om het bericht te delen. Hierdoor kan je artikel een groter bereik krijgen op Facebook.
Een ander voordeel is dat Facebook je extra inzichten biedt. In Instant Article Insights zie je in één overzicht hoeveel mensen een artikel hebben gelezen en wanneer. Ook kun je direct zien hoe lang ze je artikel hebben gelezen en of ze het artikel helemaal hebben gelezen. Uiteraard krijg je deze inzichten ook met de meeste analytics-tools, maar toch is het een handig extraatje.
Wat zijn de nadelen voor jou als pagina-eigenaar?
Toch zitten er ook nadelen aan de Instant Articles. Dit is dan ook de reden dat meerdere media (waaronder in Nederland: Nu.nl) zijn afgehaakt.
Eén van de grootste lokkertjes van Instant Articles was het beloofde bereik. Normaal bereik je als pagina maar een klein deel van je fans. Tenzij er vaak op een bericht wordt gereageerd of een bericht vaak wordt gedeeld. Veel uitgevers merken dat Instant Articles qua bereik amper voorrang krijgen. Dit zie ik zelf ook voor de Facebook-pagina’s waar ik beheerder van ben.
Daarnaast heb je als pagina-eigenaar maar beperkt invloed op de opbouw van de Instant Articles. Hierdoor is het lastig om een lezer van een artikel op je website te houden. Afgezien van de links in je artikel, kun je enkel nog linken naar andere content. De kans is dus groot dat je lezer na één artikel afhaakt.
Wil je toch beginnen aan Instant Articles? Zorg er dan voor dat je niet direct al je content overzet naar Instant Articles. Begin met een selectie, zodat je kunt vergelijken hoe goed je Instant Articles presteren ten opzichte van reguliere content.