IFA 2012: Heeft gamen in 3D de toekomst?
Gamen is één van de simpelste manieren om te testen of het grote publiek klaar is voor bepaalde veranderingen. Neem nou de bewegingssensoren met de Wii of Xbox 360. Het publiek omarmde die ontwikkeling en mede daarom durven televisiefabrikanten het nu aan om zappen door middel van armbewegingen te introduceren. Welke technologische ontwikkelingen bracht IFA 2012 op het gebied van games?
Wie denkt aan technologische ontwikkelingen op het gebied van games, denkt vooral aan de besturing van games. Wat ooit begon met simpele knopjes, groeide via joystickjes uit naar de bewegingscontrollers anno nu. Veel verder gaat de vernieuwing nog niet. Hoewel touch-control tegenwoordig hot is, is dat het nog niet op het gebied van gamen (afgezien natuurlijk van het casual gamen op smartphone of tablet). De enige succesvolle console met een touch-screen is Sony´s handheld Vita.
Nee, op de IFA 2012-beurs in Berlijn lag de nadruk op gaming-gebied niet zozeer op de besturing, maar vooral op het visuele aspect. Allereerst het gamen in 3D. Op meerdere plekken werd hier op de IFA aandacht aan besteed. Eerder was het (en is het eigenlijk nog steeds) in de bioscoopzaal al een trend om elke film te pas of te onpas in 3D uit te zenden, nu slaan de 3D-beelden ook over naar het medium dat tegenwoordig groter is dan het filmmedium.
Natuurlijk eerst was Nintendo er al met de 3DS. Innovatief was het zeker en die vernieuwing maakte het ook leuk. Toch waren er twee nadelen. De batterijduur was door de 3D-mogelijkheid een stuk beperkter, maar een groter nadeel waren de lichamelijke klachten. Gamen in 3D is een stuk vermoeid een stuk meer dan 2D en best veel mensen klagen over hoofdpijn door de beelden. Aangezien 3D nog betrekkelijk nieuw is, kan het natuurlijk ook zijn dat ons lichaam moet wennen aan deze mogelijkheid. We houden ons ogen voor de gek en ons lichaam kan daar niet altijd goed mee omgaan.
Op filmgebied is 3D meestal een overbodige toevoeging en voorlopig geldt op gamegebied hetzelfde. De games die ik op de IFA heb mogen testen waren namelijk overzettingen van 2D-games naar 3D en je merkt daarbij wel echt dat het spel niet echt voor 3D is gemaakt. Ik speelde bij LG bijvoorbeeld Starcraft 2 in 3D en hoewel het op zich er wel leuk uit zag, leek het net iets te vaak alsof mijn brilletje niet werkte. Daarbij moet worden gezegd dat de cut-scenes er juist wel beter door naar voren kwamen.
De andere vernieuwing die op de IFA-beurs naar voren is gekomen, kan wel eens het einde betekenen van de klassieke splitscreen-modus. Het was jarenlang normaal om samen met vrienden op de bank een shooter of een racegame te spelen door middel van een beeldscherm die door tweeën is gesplitst. Een klein scherm was hierbij niet te doen, maar Sony laat zien dat het ook anders kan.
Sony´s SimulView zorgt er namelijk voor dat twee spelers samen een spel kunnen spelen en toch over het gehele scherm het eigen beeld te zien. De truc hierachter ligt ook in de 3D-technologie. Bij de 3D-technologie worden namelijk twee verschillende beelden van dezelfde scene naar elk van je ogen gestuurd. Je hersens maken hier één beeld van, waardoor je het idee hebt dat je diepte ziet. Hierbij wisselt de bril snel tussen beide beelden.
SimulView maakt hiervan gebruik door slechts één beeld uit te zenden per bril. Hierdoor ziet elke speler een eigen full-screen 2D-scherm. Oftewel je kunt niet langer meer stiekem meekijken met een meespelende vriend. Het resultaat is een multiplayermodus zoals je hem nooit eerder hebt gezien. Het is heerlijk om op deze manier samen op de bank te kunnen gamen. Geen concessies meer nodig met halve schermen, maar een volledig scherm om op te gamen. Enige kritiekpuntjes zijn wel dat je natuurlijk een 3D-televisie nodig hebt voor SimulView en dat je als toeschouwer niet langer beide schermen kunt zien. Maar met een 3D-brilletje is het wel mogelijk om te schakelen tussen beide beelden.
Innovatie op het gebied van gamen kwam op het Berlijnse IFA vooral naar voren met 3D. Gamen in 3D kan nog een stuk beter, maar de 3D-technologie zorgt er wel mooi voor dat splitscreen gamen niet langer nodig is om samen te gamen.