
De vergankelijkheid van apps: Google stopt met Allo
Online diensten als Facebook, Instagram, YouTube, WhatsApp en Google zijn niet weg te denken uit onze wereld. Het is niet voor te stellen dat deze diensten ooit gaan verdwijnen. Toch zijn online diensten vergankelijk, dat bewijst Google deze week wel weer met het stopzetten van chatapp Allo.
Twee jaar geleden bracht Google de chatdienst Allo op de markt. Het meest onderscheidende van de dienst was de implementatie van de slimme assistent Google Assistant. Terwijl je met een vriend afspreekt om naar bijvoorbeeld de MediaMarkt te gaan, kun je Google in datzelfde gesprek vragen wanneer de MediaMarkt die dag opengaat. Het kan je een hoop tijd besparen.
In oktober 2016 heb ik een review geschreven over Google Allo. Hierin gaf ik aan dat Google het moeilijk heeft met chatsapps. Ik noemde Google Allo een chatexperiment, maar wel eentje die prima werkt en succes kan hebben als genoeg mensen overstappen van WhatsApp.
‘Weinig strategie’
Eén stukje in de Allo-review valt mij nu extra op. Ik schreef: “Toch is het jammer dat Google niet all-in is gegaan. Ik kan mij nog vinden in een aparte app voor chat en videochat (Allo, Duo), maar vijf apps die ongeveer hetzelfde doen getuigt van weinig strategie.”
Precies dat gebrek aan strategie breekt Allo in 2018 op. Google kondigde na Allo de dienst Messages aan. Waar Allo de plek overnam van Hangouts, daar neemt Messages de plek van Allo weer over. De ontwikkeling van de slimme chatdienst lag sinds april al stil, maar in een blogpost legt Google uit dat ze stoppen met Allo en de features overhevelen naar Messages. In dezelfde post geeft het bedrijf wel aan dat ze de zakelijke diensten Hangouts Chat en Hangouts Meet blijven ondersteunen.
Google blijft falen met social media
Twee maanden geleden schreef ik, na de aankondiging van Google om te stoppen met het social netwerk Google+: “Google probeert keer op keer om een succesvol sociaal netwerk te bouwen. De netwerken of chatapps worden vaak met veel bombarie aangekondigd en daarna wordt het stil. Gaat het op sociaal gebied ooit nog goed komen voor de techgigant?”
De kans dat Google succes gaat hebben met een chatdienst is minimaal. In hoeverre kun je een techbedrijf nog geloven als ze telkens een nieuw product lanceren, waardoor een dienst die jij gebruikt stopt? De enige manier voor Google om een succesvolle sociale bezit te bezitten is om er eentje over te kopen. Zie ook bijvoorbeeld het succes van YouTube.
Op dit moment maak ik nog dagelijks gebruik van Google Allo. De dienst heeft een paar leuke functies, zoals het fluisteren/schreeuwen door de grootte van de letters aan te passen. Ik chat met een paar contactpersonen via Allo, maar de kans is groot dat ik die gesprekken in de toekomst niet via Messages zal voeren. Anders kun je een paar maand later weer je gesprekken verplaatsen naar een andere chatapp.
Online diensten zijn vergankelijk
Het stoppen van sociale diensten van Google lijkt misschien op zichzelf te staan, maar het geeft wel aan hoe vergankelijk online diensten zijn. Ondanks de persoonlijke ervaring die online diensten soms geven, je blijft gebruikmaken van diensten. Als het bedrijf de stekker uit de dienst gooit of een dienst volledig over de kop gooit, heb je het maar te accepteren. Daarom ben ik benieuwd hoe we over tien jaar terugkijken op de diensten waar we nu niet zonder lijken te kunnen.
Het einde van Google Allo
Wat betreft Google Allo: je kunt de chatapp nog tot maart 2019 gebruiken. In diezelfde periode heb je ook de mogelijkheid om je gespreksgeschiedenis en afbeeldingen te exporteren.