GenAI: Wondermiddel of handig hulpmiddel? – TNW 2023
In een jaar tijd kan er een hoop veranderen. Waar vorig jaar het tweedaagse techevenement TNW Conference om de metaverse en web 3.0 draaiden, daar draait dit jaar alles (en dat is geen verrassing) om generatieve AI, oftewel om tools zoals ChatGPT. Op TNW 2023 een hoop enthousiasme over GenAI, maar ook realisme en scepticisme.
Het jaar van GenAI
In de openingsceremonie wordt de nadruk al direct op ChatGPT gelegd en labelt TNW CEO Myrthe van der Erve 2023 als het jaar van GenAI. Steeds meer Nederlanders hebben inmiddels tools gebruikt om met behulp van AI bijvoorbeeld teksten te generen (ChatGPT) of afbeeldingen (Dall-E, Midjourney, Stable Diffusion).
Tijd vrijmaken voor belangrijkere zaken
Na de openingsceremonie is het woord aan Apple-/ Beats By Dre-designer Robert Brunner: “Ik zie GenAI vooral als een tool.” Zonder hulpmiddelen kost het voor hem nog veel tijd en werk om afbeeldingen te maken. “Dat kunnen we straks veel meer automatiseren.”
Brunner staat op het podium ook stil bij het verschil tussen good en great. “Het menselijke aspect is belangrijk in design. Je moet de hand van de ontwerper kunnen voelen”. Generative AI gaat volgens de designer voor verandering zorgen op werkgebied. Het betekent volgens Brunner niet dat iedereen massaal werkloos is, maar dat we ruimte vrijmaken om meer tijd te besteden aan de belangrijkere dingen. “Het proces, de tools en de uitkomst zullen door GenAI-tools veranderen.”
Van virtuele avatar tot autonome AI-influencer
Content creator Jordi van den Bussche, beter bekend als Kwebbelkop, gaat nog een flinke stap verder. Hij heeft al een YouTube-kanaal waar hij zich heeft laten vervangen als presentator door een virtuele avatar (Bloo) en zijn volgende stap is om toe te werken naar een volledig autonome AI-influencer.
Met 14,9 miljoen abonnees is Kwebbelkop één van de populairste YouTubers uit Nederland, maar dit succes heeft ook een keerzijde. Door een burnout kwam Jordi op een kruispunt: “Ik kan stoppen met YouTube, of ik ga proberen om te innoveren.”
Kwebbelkop koos voor innovatie en nu twee jaar later heeft zijn virtuele avatar 731.000 abonnees en 16 miljoen weergaven gemiddeld per maand. “Bloo is virtueel dus hij wordt nooit moe. De perfecte influencer.” Bloo is slechts stap één, Jordy richt zich nu op content die volledig door AI wordt gemaakt. “Binnen 12 maanden maken AI-tools video’s die meer viraal gaan dan ik ooit zou kunnen maken.”
Hype en FOMO
Op de TNW Conference van The Next Web is niet iedereen positief over de huidige hype rondom GenAI. SC Moatti (managing partner van Mighty Captial en een verleden bij Facebook en Nokia) begint haar sessie met een kritische noot. Vorig jaar had iedereen het over de metaverse en inmiddels is die hype gaan liggen. En als aanvulling daar op: “Inmiddels is iedereen zelfs vergeten wat er in 2021 helemaal hot was.”
David Heinemeier Hansson, CTO van 37 Signals, is van mening dat er in de afgelopen dertig jaar maar twee echte innovaties waren: mobiel en breedband. Misschien dat AI ook zoiets gaat worden, maar hij is sceptisch. “Op dit moment is er een hoop FOMO, maar je kunt beter gaan voor de joy of missing out. Over een week is er toch weer iets nieuws.”
Zelf maakt hij gebruik van ChatGPT, maar zegt hij: “Als je niet weet wat je wil, heb je niks aan ChatGPT.” David heeft ook nog een advies voor mensen die grote verwachtingen hebben van ChatGPT. “Misschien dat ChatGPT dat in de toekomst wel alles kan, maar je hebt er geen invloed op. Je kunt het beste relaxt achterover leunen, en dan zie je wel wat er gebeurt.”
Evenwichtig beeld op TNW dag 1
Al met al geeft de TNW conferentie een evenwichtig beeld over GenAI. Vooralsnog zijn tools als ChatGPT vooral ontzettend handige hulpmiddelen, wie weet wordt het ooit hét wondermiddel.
Oh en mocht je aan het experimenteren zijn met generatieve AI-tools, maar de resultaten zijn niet naar wens, dan heeft Kwebbelkop nog een belangrijke tip voor je. “Als je niet denkt dat ChatGPT creatief kan zijn, dan stel je de verkeerde vragen.”