
Ik ga freelance aan de slag als data-analist / online (content)strateeg 🚀
Leuk nieuws: ik heb mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ik ga freelance aan de slag als data-analist en online (content)strateeg. Ik ga dit doen naast mijn baan als growth hacker bij AVROTROS. Deze maand ben ik direct begonnen aan mijn eerste klus bij NH Nieuws.
De stap naar freelance
Het idee om te gaan ondernemen/freelancen zat al een tijdje in mijn hoofd. Door het corona-gebeuren heb je meer tijd om na te denken en ben ik gaan filosoferen over wat een logische volgende stap in mijn carrière zou kunnen zijn. Ik merk dat ik afwisseling in mijn werk erg prettig vind en freelancen sluit daar mooi op aan. Je kijkt rond in meerdere keukens, en kan de opgedane kennis en kunde combineren om tot mooie oplossingen te komen voor je werkgevers.
Met een vaste baan zit je echter in een hele fijne comfortzone, en daarom bestond het freelance-idee enkel in mijn eigen hoofd. Afgelopen maand kwam daar ineens verandering in na een leuk gesprek bij NH Nieuws. Ineens zag ik een mogelijkheid om een vaste baan te combineren met freelance werkzaamheden. Geen enorme sprong in het diepe, maar wel een mooi experiment.
In de praktijk betekent het dat ik vier dagen per week werk als growth hacker bij AVROTROS, en daarnaast freelance één dag per week aan de slag ga bij NH Nieuws waar ik op basis van data op zoek ga naar groeikansen. En uiteraard zal ik daarnaast op Tjitze.nl blijven bloggen over technologie, de creator economy en datagedreven content.
Combinatie van media en data
In de afgelopen jaren heb ik veel kennis en kunde opgedaan op het snijvlak van media en data. Na mijn opleiding journalistiek, heb ik zowel gewerkt voor televisieprogramma’s (o.a. Radar en RTL Late Night), radioprogramma’s (o.a. NPO Radio 1-programma’s Focus en De Dagwacht), als kranten (o.a. Leeuwarder Courant). Ook online heb ik voor verschillende websites gewerkt en ook online projecten opgezet.
Op data-gebied heb ik vijf jaar als (business intelligence) analist gewerkt bij energieleverancier Essent. Inmiddels combineer ik nu tweeënhalf jaar mijn achtergrond als journalist en data-analist in mijn rol als growth hacker bij AVROTROS. Samen met redacties en developers kijken we op basis van experimenten en inzichten hoe we met waardevolle content zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken.
Welke diensten bied ik aan?
Als freelancer ga ik mij vooral bezig houden met growth hacking, data-analyse en online (content)strategie. Ik richt mij daarbij vooral op de combinatie media en data. Hoe kun je als (media-)organisatie data optimaal inzetten om je targets te behalen?
Veel bedrijven zitten (on)bewust op een goudmijn van data. Door een gebrek aan tijd of kennis laten bedrijven deze data links liggen en gaan ze verder met de waan van de dag. Ik help bedrijven en redacties om deze data om te zetten naar actiegerichte inzichten. Waar kun je tijd besparen en hoe kun je meer mensen bereiken? In deze verandering spelen datagedreven experimenten een belangrijke rol. Kleine veranderingen kunnen voor een enorme groei zorgen.
Wil je meer weten?
Heb je specifieke vragen of wil je graag gebruik willen maken van mijn (freelance) hulp? Stuur mij een berichtje via mijn contactformulier, en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.
Wil je graag op de hoogte blijven van mijn avonturen en de artikelen die ik schrijf op mijn blog? Ik verstuur elke twee weken een nieuwsbrief. Bekijk hier het overzicht van mijn verzonden nieuwsbrieven.