
Facebook: van dorpsplein naar huiskamer
Facebook gooit het roer 180 graden om. In een lange blogpost van 3200 woorden deelt CEO Mark Zuckerberg zijn visie op de toekomst en het sleutelwoord in de visie is privacy.
De laatste tijd is Facebook niet al te positief in het nieuws geweest, met name qua privacy van gebruikers. Vooral vanwege het privacyschandaal rondom Cambridge Analytica heeft het bedrijf veel krediet verspeeld. In de blogpost van Zuckerberg ontkent de CEO deze problemen niet, maar belooft het vooral om zich nu volop op privacy te richten.
Van dorpsplein naar huiskamer
Zuckerberg geeft aan dat hij gelooft dat mensen steeds minder behoefte hebben aan sociale netwerken waar alle communicatie openbaar is en juist meer aan platformen waar de focus op privacy ligt om mensen hierdoor zichzelf kunnen zijn. “In de afgelopen vijftien jaar hebben Facebook en Instagram mensen geholpen om in contact te komen met vrienden, communities en interesses in het digitale equivalent van een dorpsplein. Maar mensen willen ook steeds vaker persoonlijk contact in het digitale equivalent van de woonkamer.”
Basisprincipes
Het platform van de toekomst moet draaien om privacy. Dat betekent dat de focus meer komt te liggen op privégesprekken. Gebruikers moeten een simpele en intieme plek hebben om te communiceren en daarbij de controle hebben over met wie ze praten en welke informatie ze delen.
Ook zal encryptie een belangrijke rol spelen. “End-to-end-encryptie zorgt ervoor dat niemand – ook wij niet – mee kan kijken met wat mensen delen op onze platformen”, is te lezen in de blogpost. Dit betekent overigens niet dat Facebook niet weet met wie je chat, maar enkel dat ze niet kunnen meelezen in de gesprekken.
De data wordt bovendien niet opgeslagen in landen die het niet zo nauw nemen met privacy en de vrijheid van meningsuiting. De informatie die je deelt moet je niet in de toekomst gaan achtervolgen. Daarom komen er waarschijnlijk meer mogelijkheden om berichten of verhalen automatisch te verwijderen naar verloop van tijd en krijg je misschien de optie om berichten te versturen die na het lezen direct worden verwijderd.
Facebook wil ook het communiceren tussen de platformen gemakkelijker maken. Het kan nu voorkomen dat je tegelijkertijd met iemand aan het chatten bent op WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram Direct. Facebook wil het communiceren tussen de diensten mogelijk maken, zodat het voor jou overzichtelijker wordt. Of dit betekent dat we op termijn één ultieme chatdienst van Facebook krijgen is nog onbekend.
Het einde van het originele Facebook?
Als de focus meer komt te liggen op persoonlijke communicatie lijkt de rol voor Facebook (het platform, niet het bedrijf) te verdwijnen. Dit is echter niet het geval. Facebook en Instagram blijven gewoon bestaan en je kunt dus eindeloos door je nieuwsfeed blijven scrollen. Wel gaat de nadruk meer liggen op de chatapps van het bedrijf.
Deze visie zal ook impact gaan hebben op het bedrijfsmodel van Facebook. Momenteel verdient het bedrijf geld door het tonen van advertenties in je tijdlijn. In de nabije toekomst zullen ze geld moeten gaan verdienen met diensten als WhatsApp. Betekent dit dat we advertenties in WhatsApp krijgen? Laten we hopen van niet! Een alternatief is dat Facebook WhatsApp toegankelijker maakt voor bedrijven, maar hiervoor geld vraagt. Dan kun jij chatten met bedrijven, maar blijft het platform hopelijk wel advertentie-vrij.