Overig

Een nieuwe site bouwen in 48 uur

48 uur site

Een paar maanden geleden kreeg ik het idee om een nieuwe website te bouwen. De huidige Tjitze.nl kon in mijn ogen wel een likje verf gebruiken en ik had het idee dat ik mijn artikelen niet helemaal goed weg kon zetten. Ondanks dat ik meerdere keren tegen mijzelf zei ‘Deze zaterdag ga ik vrijmaken om aan de website te werken’, gebeurde er niets. Daarom heb ik mijzelf een deadline gesteld: bouw een nieuwe website in 48 uur.

Wie zelf wel eens een website heeft gebouwd weet het: het kan dagen, weken, soms wel maanden duren. Van idee naar schets en van ontwerp naar uiteindelijke website. Als je aan de ene kant van de website een bug fixt, gaan er aan de andere kant tien nieuwe dingen kapot. Aangezien je niet oneindig de tijd hebt, sluit je op een gegeven moment je computer af om andere dingen te gaan doen. Als je later toch besluit verder te gaan heb je eerst wel een uur nodig om je eigen logica te ontraadselen en om weer verder te gaan. En als je pech hebt heb je een ‘nieuwe ingeving gekregen’, waardoor je een groot deel van je werk opnieuw gaat doen.

Daar had ik geen zin in en daarom wilde ik genoeg tijd blocken om een website te bouwen. Vooral een blog zoals Tjitze.nl heb je normaal zeker een week nodig om alles uit te denken en vanaf de grond op te gaan bouwen. Maar om daar nou een week vakantie voor op te nemen?

48 uur: van idee naar werkende website

Vorige week vrijdag heb ik een hele ruwe schets gemaakt van mijn nieuwe homepagina. Eén artikel moest zeer prominent op de home zichtbaar zijn en daaronder zou ik per thema een stuk of drie artikelen tonen. Het idee was duidelijk, maar ik wist dat ik actie moest ondernemen, anders ben je zo een paar maanden verder zonder nieuwe website.

Daarom heb ik besloten om het bouwen van mijn nieuwe website in een uitdaging te gieten. Daarmee heb ik wel de website die ik wil hebben, zonder dat het een eeuwigheid kost. Ik heb 48 uur vrijgepland in mijn agenda en ben lekker aan de slag gegaan met programmeren. Donderdagavond begon ik vol enthousiasme aan het design om geen tijd te verliezen. In de late uurtjes had ik alle pagina’s gebouwd in HTML/CSS. Sindsdien heb ik slechts een paar kleine dingetjes hoeven te veranderen aan het design omdat het technisch beter uitkwam.

Op zaterdag heb ik na een paar uurtjes slapen de hele website nog eens getest, op zoek naar oneffenheden. Daarna begon het aansluiten van het CMS op het ontwerp. Aangezien ik geen programmeur ben, was dit zo nu en dan nog flink ploeteren, maar gelukkig kun je met een beetje handig googlen veel dingen zelf oplossen. Uiteindelijk was het ver na zonsondergang toen ik tevreden was met de implementatie. Een paar kleine bugjes nog, maar ik was mooi op schema.

Op zaterdagochtend was het wederom tijd voor een testmoment. En dit keer een stuk uitgebreider dan de vorige. De site moet nu klaargemaakt worden om live gezet te worden, dus alle bugs moeten worden afgestreept. Aangezien ik slechts beperkt tijd heb kies ik voor pragmatische oplossing. Werkt de plugin voor gerelateerde berichten niet? Prima, dan schrijf ik zelf wel een scriptje die de laatste berichten uit dezelfde categorie toont.

Op de middag is het tijd voor livegang! Maar dat is nog niet het einde. Want iemand die zich dagelijks bezig houdt met statistieken, wil natuurlijk ook zijn website goed doormeten. Ik maak hierbij gebruik van Google Tag Manager. In eerdere blog legde ik uit wat het precies is en hoe Tag Manager werkt. Als uiteindelijk alle gebruikersdata geanonimiseerd binnenstroomt in Google Analytics is het project definitief afgerond! En aangezien de 48 uur nog niet voorbij zijn, heb ik ook nog de tijd om een artikel te schrijven over deze uitdaging. 🎉 En daarna is het echt helemaal klaar.

Voor- en nadelen van website bouwen in 48 uur

Het was voor mij voor het eerst dat ik een volledige website in zo’n korte periode heb gebouwd. Daarom zet ik de voor- en nadelen van zo’n pressure cooker op een rijtje:

Voordelen

  • Je bespaart een hoop tijd
  • Je hoeft geen werk opnieuw meer te doen omdat je door blijft werken
  • Na 48 uur heb je daadwerkelijk een werkende website

Nadelen

  • Je moet een hoop concessies doen: hierdoor kun je niet de beste beleving voor je bezoeker bouwen
  • Tussendoor geen tijd voor andere dingen, de show must go on
  • Zonder concreet idee onhaalbaar
  • Niet geschikt voor grotere websites

Tips

Mocht je zelf een soortgelijk project overwegen, begin dan alleen als je van tevoren een concreet idee hebt. Je hoeft nog geen schets te hebben, maar je moet wel voor ogen hebben wat het doel van je site is.

Ook is het gebruik van een to do-app (of een Google Sheet-document) crucicaal om op een rijtje te zetten welke dingen je nog moet bouwen en welke bugs je moet fixen. Zelf heb ik constant genoteerd als iets mij te binnen schoot of als ik tegen een bug aanliep. Hierdoor heb je het allemaal op papier staan, maar kun je eerst blijven focussen op de grote lijnen. Het grote risico is dat je elke bug probeert op te lossen als je hem tegenkomt, maar hierdoor verspil je in mijn ogen een hoop kostbare tijd.

Oh en nog één laatste tip. Als je gebruikmaakt van bijvoorbeeld WordPress of Squarespace, vraag je dan van tevoren af of je een website van de grond moet opbouwen. Het is een stuk gemakkelijker om een bestaand template te kopen. Het ziet er meestal mooier uit op alle devices en de websites zijn vaak ook zo gebouwd dat je beter wordt gevonden in Google.

Nieuwe site, nieuwe content?

Rest mij nog één vraag: hoe zit het met de content? De afgelopen maanden is het redelijk rustig geweest qua content op Tjitze.nl. De bedoeling is dat hier verandering in komt (en anders is het natuurlijk ook zonde van de tijd geweest om een nieuwe website te bouwen).

Misschien is het je opgevallen als je op de vernieuwde home-pagina rond hebt gekeken: de content is nu gecategoriseerd. Ik merk dat mijn content soms all over the place gaat, en dus heb ik besloten om met duidelijke thema’s te gaan werken. Hierdoor is het een contentaanbod een stuk logischer voor jou als gebruiker en het maakt het voor mij ook een stuk overzichtelijker. Ik ga mij hoofdzakelijk richten op Tech, Datagedreven content, en Productiviteit.

Mocht je toch nog een bug tegenkomen, laat het dan vooral weten (bijvoorbeeld via het contactformulier). Als je een vraag of opmerking hebt, hoor ik het natuurlijk ook graag.

Andere artikelen