De blog is dood, lang leve de blog
Naast de papieren krant is de blog het medium dat het vaakst ten dode is opgeschreven. Je persoonlijke stekkie op het web is niet meer de plek waar achter je eigen naam .NL staat, maar het bijvoorbeeld je eigen pagina op Facebook. Hoe komt dit en waarom kies is ik er dan toch voor om een blog te beginnen op Tjitze.nl?
Mijn eerste online stappen naar een blog
Net na de millenniumwissel bouwde ik voor het eerst een eigen website. Mijn basale HTML-kennis vulde ik aan met informatie uit boeken over webdesign. Deze informatie was destijds nog lastig te vinden op het web en handige systemen waarmee je simpel een website op kon zetten (zoals WordPress), bestonden nog niet.
In 2003 begon ik een website over de lokale voetbalclub waar ik destijds voetbalde: VV Buitenpost. Dankzij Wayback Machine kun je de site nog steeds bezoeken. Hoewel ik toen blijkbaar niet snapte dat een club die in een blauw tenue voetbalt geen paarse website nodig had, was het wel mijn eerste soort van blog. Het was dezelfde tijd waarin zoekmachines als Altavista, Yahoo!, Lycos en Ilse.nl nog echt belangrijk waren. Ook CU2, één van de Nederlandse voorlopers van Facebook, was nog populair.
Google, YouTube en Facebook
Dat er sindsdien online heel veel is veranderd moge duidelijk zijn. Google won de zoekmachinestrijd. Bovendien is het bedrijf door de aankoop van YouTube bezitter van de populairste videosite ter wereld. Facebook begon als een simpel smoelenboek. Inmiddels heeft het sociale netwerk rond de 2 miljard actieve maandelijkse gebruikers en daarmee steekt het met kop-en-schouders boven de concurrentie uit.
De opkomst van met name Facebook en YouTube heeft er ook voor gezorgd dat de traditionele blog uit gratie is geraakt. Bloggen kwam in de zero’s tot bloei, maar het grootste nadeel is dat je zelf voor de distributie van je content moet zorgen. Met Facebook kan iedereen gemakkelijk content delen met de wereld en door je vrienden op het netwerk heb je ook direct een publiek voor je content. Bij YouTube kom je iets minder gemakkelijk bovendrijven, maar ook daar is het bereiken van een publiek over het algemeen gemakkelijker dan op je eigen domein.
Door de opkomst van de moderne sociale media zie je bovendien dat content steeds meer real-time wordt, waardoor een blog meestal oud nieuws brengt. Daarnaast zijn foto’s en video’s in populariteit toegenomen ten koste van geschreven content.
Is de blog dood?
Betekent dit dat de blog dood is? Al in 2009 stond in de Volkskrant een opiniestuk over de dood van de blog en sindsdien is de blog dus alleen maar verder in de verdrukking gekomen. Voor de persoonlijke blog ziet de toekomst er dus niet goed uit. Gek genoeg blijft de zakelijke blog nog steeds terrein winnen.
Bedrijven delen op hun blog veelal hun kennis en leuke verhalen, zie bijvoorbeeld Coolblue Praatjes. Het is ook één van de eerste adviezen van veel internetmarketeers: start een blog. Want als je iemand eenmaal op je site krijgt, kun je gemakkelijker je product verkopen. Een goede blog wordt veelvuldig gedeeld op sociale media en wordt goed gevonden in Google.
Overigens zie je qua zoekverkeer wel steeds meer een verschuiving richting Facebook en YouTube. Als je op zoek bent naar een persoon, kun je nou eenmaal het beste zoeken op het grootste smoelenboek ter wereld. YouTube wordt daarentegen veelal gebruikt voor how to-video’s en geldt overigens (na Google) als de één-na-grootste zoekmachine ter wereld!
Waarom start ik dan toch een blog?
Ondanks dat ik hierboven aangeef dat de persoonlijke blog weinig toekomst heeft, start ik anno 2017 toch echt zelf een nieuwe blog. Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Ja, dat is het zeker, maar het komt niet omdat ik een bord voor mijn kop heb.
Ik wil graag mijn kennis en ervaringen delen over technologie en internetmarketing en deze site is daarin een onderdeel. Sommige dingen komen het beste tot het recht in een los artikel, andere dingen juist weer beter in een tweet, een Facebook-berichtje of een video.
Technologie en internetmarketing
Al met al schrijf ik inmiddels al bijna veertien jaar voor het web. Wat begon in 2003 met schrijven voor een eigen site van de lokale voetbalclub, veranderde al snel in schrijven over het voetbalspel FIFA en daarna games in het algemeen. Inmiddels ben ik mij steeds meer gaan richten op schrijven over technologie. In 2009 startte ik met TjitzeZijlstra.nl, dat anderhalf jaar later TJToday.nl werd.
Ik schrijf wekelijks voor de website van het consumentenprogramma Radar over technologie en was ook te horen op NPO Radio 1 over spraakassistenten zoals Siri.
Op Tjitze.nl ga ik mij vooral richten op hoe technologie ons leven beter maakt. Daarnaast focus ik mij vanuit een journalistiek oogpunt op internetmarketing, omdat dat de drijfveer is van veel grote techbedrijven zoals Facebook en Google. Wat kunnen internetmarketeers over jou te weten komen en hoe kan het dat jouw versie van het internet zo afwijkt van dat van je vrienden?
Basic start
Het is je overigens vast opgevallen dat Tjitze.nl op dit moment heel erg basic is. Ik ben lang bezig geweest om het perfecte design te maken, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik alleen maar de website bleef uitstellen. Ik ben van plan om Tjitze.nl door te ontwikkelen en daardoor heb ik op dit moment bijvoorbeeld nog geen reactiemogelijkheid. Wil je toch reageren, laat het dan weten via Twitter!