
De 3 basisregels van YouTube volgens Colin and Samir: ‘Respecteer de tijd van kijkers’
Maak je al een tijdje YouTube-content, maar vallen de views tegen? De kans is groot dat je je niet houdt aan de regels die gelden op YouTube. Recent zag ik een webinar van Colin and Samir over dit onderwerp en hun inzichten zijn te waardevol om niet te delen.
De eerste vijf jaar dat Colin and Samir YouTube-content maakten, waren ze weinig succesvol. “We waren geen studenten van YouTube”, vertelt het tweetal over die tijd. Tegenwoordig heeft het duo 1,6 miljoen abonnees en interviewen ze de grootste creators ter wereld zoals MrBeast. Ook spreken ze met de CEO’s van Spotify, Snapchat en Instagram, en recent gingen ze in gesprek met Meta-CEO Mark Zuckerberg.
De reden dat ze nu wel succes hebben is volgens Colin and Samir te verklaren doordat ze zich houden aan de basisregels van YouTube. “Het zijn tijdloze regels, zelfs als YouTube verandert. Dit komt omdat het de regels van storytelling zijn.”
Dit zijn de drie basisregels van YouTube volgens Colin and Samir:
- Als mensen niet klikken, kijken ze niet
- Respecteer de tijd van kijkers
- Wil je meer van dit soort content?
De regels klinken simpel, maar zijn verrassend diepgaand. Laten we ze één voor één uitdiepen.
Regel 1: Als mensen niet klikken, kijken ze niet
Regel één klinkt misschien als een open deur, maar Colin en Samir benadrukken een cruciaal detail: de ZE in deze regel is essentieel. Voor wie is je content? Waarom zouden zij kijken? Is de content uniek? Dit is sowieso iets wat ik vaak fout zie gaan: mensen maken content voor zichzelf, terwijl je op zijn minst moet bedenken hoe je het ook interessant maakt voor de ontvanger.
Het enige wat je potentiële kijker ziet is de titel en thumbnail, dus zorg ervoor dat je opvalt. Colin en Samir geven hierbij een interessant advies: “Bedenk eerst de titel en de thumbnail en maak daarna een video die deze belofte waar maakt.” Dus voordat je ook maar een seconde filmt, moet je al weten hoe je titel en thumbnail eruit komen te zien. Dit is een strategie die MrBeast, de populairste YouTuber ter wereld, ook toepast.
Een goede titel en thumbnail draaien volgens Colin and Samir er allereerst om dat het herkenbaar is voor de kijker. Onderzoek wat de concurrentie doet en verwerk de belangrijkste kenmerken daarvan in je eigen titels en thumbnails.
Naast dat je titel en thumbnail herkenbaar moeten zijn, moet je er wel voor zorgen dat je voldoende afwijkt zodat je interessant bent voor de kijker. Het YouTube-duo verwijst daarbij naar het Purple Cow-principe van Seth Godin: “Als je koeien ziet, zul je je hoofd niet omdraaien, maar als je een paarse koe ziet, zou je een foto maken.”
De laatste tip voor regel één van YouTube is het creëren van een kenniskloof. Content wordt aantrekkelijk wanneer er een gat bestaat tussen wat je publiek al weet en wat ze graag willen ontdekken. Je zou dit clickbait kunnen noemen, maar in regel twee leer je dat dit genuanceerder ligt.
“Bedenk eerst de titel en de thumbnail en maak daarna een video die deze belofte waar maakt.”
Regel 2: Respecteer de tijd van kijkers
Als je klikt op een video dan wil je dat die video voldoet aan je verwachtingen of liever nog je verwachtingen overtreft. Colin and Samir noemen dit Return on Investment (ROI). Valt een video tegen? Dan zullen je kijkers snel wegklikken. De statistiek gemiddelde kijktijd is een directe reflectie van hoe goed je de tijd van je publiek respecteert.
Voor de eerste paar seconden van je video is het cruciaal dat je de belofte die je in de titel en thumbnail doet waarmaakt. Daarna is het belangrijk om een nieuw probleem of vraag te introduceren zodat je verwachting blijft scheppen. En idealiter zorg je er in de eerste 30 seconden van je video ook nog voor dat het publiek weet wat ze krijgen als de video volledig uitkijken.
Na het scheppen van deze verwachtingen is het doel om je kijkers betrokken te houden. Dit doe je door spanningsbogen te creëren door de video heen.
Regel 3: Wil je meer van dit soort content?
De laatste regel van YouTube gaat over groei. Het is fijn als één van je video’s succesvol is, maar uiteindelijk wil je dat je kanaal in de breedte groeit. De meest duurzame manier om dit te doen is er voor te zorgen dat je publiek meer video’s bekijkt.
Dit kun je volgens Colin and Samir bereiken door video’s aan te bieden met een vergelijkbare waarde voor de kijker. Denk in systemen. Iemand die een video bekijkt over TikTok-producten, heeft waarschijnlijk ook interesse in een video over de gekste Amazon-producten.
Een andere manier om hier over te denken is dat je niet moet denken in losse video’s, maar in termen als seizoenen en afleveringen. Dit sluit ook aan bij een recente YouTube-aankondiging waardoor je later dit jaar video’s kunt bundelen in seizoenen.
Hieronder zie je een voorbeeld van Colin and Samir waarin duidelijk te zien is dat hun content vroeger (de bovenste rij) alle kanten op ging en daarmee niet geschikt was om te bingen. Tegenwoordig maken ze content waarbij elke video soortgelijke waarde biedt, waardoor je sneller nog een video gaat kijken.

Hoewel dit artikel zich focust op YouTube, gelden de drie regels ook voor andere social media, en ook voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of blog.
Overigens kan ik je het YouTube-kanaal van Colin and Samir zeker aanraden! Interessante gasten en gesprekken over de creator economy. Het Amerikaanse duo biedt trouwens ook cursussen aan over groeien op YouTube.