
Enzo Knol uploadt minder sinds hij vader is geworden; wat is de invloed op zijn views?
Elf jaar uploadde Enzo Knol elke dag een vlog op zijn YouTube-kanaal. In 2024 kwam er een einde aan die reeks nadat hij samen met zijn vriendin Myron Koops vader werd van hun zoontje Riven Khen. Niet alleen zijn leven kwam op de kop staan, zijn YouTube-strategie transformeerde naar drie video’s per week. Hoe pakt deze verandering uit voor het YouTube-kanaal?
Combineren van dagelijks vloggen en een gezinsleven
Toen Enzo Knol in november 2023 aankondigde dat hij vader zou worden, was het wel de vraag wat er met zijn YouTube-kanaal zou gebeuren. De 31-jarige vlogger is sinds jaar en dag de populairste Nederlandstalige YouTuber, maar vaderschap combineren met dagelijks vloggen? Dat is toch niet te doen? Maar goed dagelijks vloggen is ook voor weinigen weggelegd, laat staan dat je meer dan elf jaar volhoudt!
“We willen ervoor zorgen dat we een gelukkig gezinnetje kunnen blijven zoals we nu zijn”, vertelt Enzo Knol in juni 2024. Dagelijks vloggen kost veel energie, tijd en stress, vervolgt Enzo. En dat is eigenlijk niet te combineren met een jong gezin. “We willen gewoon super gelukkig zijn en alles op een lekker tempo kunnen doen.”
Druk eraf halen
Enzo Knol blijft dagelijks filmen, maar neemt een verstandige keuze om drie keer per week te gaan uploaden. Op maandag en woensdag worden alle vlogs van de afgelopen dagen gebundeld, op zondag een extra video.
Volgens Enzo was het een lastige keuze om te maken: “Vooral ik vond het lastig om afstand te doen. Niet van het dagelijks vloggen, maar van het dagelijks uploaden van die vlogs. Daar moet je een bepaalde dedication hebben. Je moet veel dingen weglaten om dat vol te houden. Nu met Myron, met die kleine, willen we die druk er af halen.”
In een interview met JayJay Boske bij Day 1 vertelt Enzo dat hij twee uploads per week toch te rustig vond, waardoor hij dit inmiddels verhoogd heeft naar drie keer per week.
“Ik focus mij heel erg op mijn gezin. De dingen er omheen vind ik heel leuk om te doen, maar het moet allemaal in combinatie gaan.
‘Absoluut geen familiekanaal worden’
Twee weken na de geboorte van hun zoontje benadrukt Enzo Knol dat hij geen familievlogger wil worden. “Wij willen absoluut geen familiekanaal worden. Dat zien we gewoon echt niet zitten.”
Myron Koops voegt daar aan toe: “Jullie zijn ooit Enzo gaan volgen om Enzo, en dat mag nooit omdraaien.”
Wat zeggen de cijfers over de transformatie?
De views per video zijn na de geboorte met twee procent gedaald ten opzichte van het jaar voor de geboorte. Oftewel een verschil dat te verwaarlozen is, vooral omdat de oudere video’s ook nog eens langer online hebben gestaan.
Wat wel opvallend is, is dat de views in de eerste drie dagen na upload lager liggen dan in het verleden. Op dag vier is het vrijwel gelijk en vanaf dag vijf scoren de nieuwe video’s juist beter. Mijn aanname is dat dit komt omdat de dagelijkse vlog bij een deel van de kijkers in de dagelijkse routine zat. Het aantal likes en comments per video ligt overigens wel een stuk lager (17 tot 27 procent).
Op kanaalniveau is het aantal views wel flink gedaald: 32 procent. Maar goed, het aantal video’s is met 42 procent gedaald, dus relatief valt ook die daling mee.
Belangrijk hierbij om te melden is dat views niet het volledige verhaal vertellen. Ze zeggen niets over het aantal unieke kijkers of de gemiddelde kijktijd (statistieken die niet openbaar zijn).
Mede-eigenaar van Focus Drink
Naast dat Enzo vorig jaar vader werd, nam hij nog een stap: hij werd mede-eigenaar van Focus Drink. “Omdat Don de Jong was gestopt was er ruimte voor iemand anders”, vertelt Enzo Knol. Vorig jaar stopte mede-YouTuber Don de Jong volledig met YouTube en de bedrijven waar hij bij betrokken was.
Het idee was eerst dat Enzo Knol met een promotievideo zou meedoen, maar de vlogger had zijn twijfels: “Om zomaar mee te doen en de exposure geven aan Focus Drink zie ik ook niet zitten.”
Hij stelt voor dat hij meedoet met de video, maar dat hij eigenaar wordt van Focus. De reactie van mede-eigenaar Roy Beszelsen (Royalistiq op YouTube, 1 miljoen abonnees) spreekt voor zich: “Dit is niet normaal. Stiekem had ik dit ook in het hoofd, maar ik was te bang dat ik teveel zou pushen”
‘Nog steeds wie ik ben’
In de video met Day 1 vertelt Enzo Knol dat hij nooit een vijfjarenplan voor zijn YouTube-kanaal maakt. “Nee, ik doe het gewoon, ik vind het gewoon hartstikke leuk. En de rest komt gewoon vanzelf.”
Enzo Knol mag dan wat minder uploaden dan in het verleden en wat zijn veranderd door zijn vaderschap, verder verandert er volgens de vlogger niets. “Nu ben ik wel ietsjes voorzichter, ietsjes serieuzer. Maar die gekheid, die spontaniteit, eigenlijk dat kinderlijke, dat gaat er niet van af. Dat is nog steeds Enzo Knol, dat is nog steeds Knolpower, dat is nog steeds wie ik ben.”
Meest bekeken YouTube-video’s van Enzo Knol in het afgelopen jaar
Vier van de vijf meest bekeken YouTube-video’s van Enzo Knol in het afgelopen jaar hebben te maken met de geboorte van zijn zoon. Deze video’s zijn zo goed bekeken dat de samenwerking met de Bankzitters net buiten de top vijf is gevallen.
-
1.
1:06:17
De geboorte van onze zoon Riven7 jun 20242,1M views -
2.
14:53
Riven Khen Knol15 mei 20241,1M views -
3.
1:07:59
Wij hebben een mega feest gegeven5 aug 20241,0M views -
4.
41:40
Vanaf nu voor altijd met zijn 3-en1 jul 20241,0M views -
5.
38:15
Het begint nu echt dichtbij te komen3 mei 2024893,7K views
Enzo Knol in social cijfers
Enzo Knol heeft inmiddels in totaal 8,3 miljoen volgers verdeeld over 5 verschillende platforms:
- YouTube – EnzoKnol: 2,9 miljoen abonnees en 3,6 miljard views op 6.134 video’s (waarvan 14 Shorts)
- YouTube – EnzoKnol2: 772.000 abonnees en 226,0 miljoen views op 403 video’s
- YouTube – EnzoKnol Shorts: 80.500 abonnees en 10,9 miljoen views op 165 video’s
- Instagram – @enzoknol: 2,1 miljoen volgers
- Instagram – @knolpower.nl: 148.262 volgers
- TikTok: 1,4 miljoen volgers, 21,2 miljoen likes en 244,1 miljoen views op 144 video’s
- Snapchat: 560.000 volgers
- Twitch: 303.518 volgers
Myron Koops is de meest gevolgde Nederlandse vrouw op Snapchat, heeft 513 duizend Instagram-volgers en gaat richting de één miljoen TikTok-volgers.