Datagedreven content

Wat is het verschil tussen TikTok en Byte?

Verschil TikTok en Byte

TikTok en Byte zijn allebei videoplatformen die draaien om korte video’s. Toch zijn er belangrijke verschillen. In dit artikel leg ik het verschil tussen beide sociale platformen uit.

Een Vine stukje geschiedenis

Om het verschil tussen TikTok en Byte goed te begrijpen, moeten we acht jaar terug in de tijd. In 2012 lanceerden de makers van Byte namelijk Vine. De app draaide om het maken en kijken van korte filmpjes van maximaal zes seconden. Hierdoor werden makers gedwongen om zo creatief mogelijk te zijn in beperkte tijd.

In 2013 kocht Twitter de app over en daarna wist Vine uit te groeien tot tweehonderd miljoen actieve gebruikers. Helaas kwam er in 2016 een einde aan Vine omdat moederbedrijf Twitter in geldproblemen kwam. Een einde van een tijdperk, maar gelukkig staan er op YouTube nog tal van compilaties, zoals deze:

YouTube video

 

TikTok

In hetzelfde jaar dat Twitter de stekker uit Vine trok, begon het Chinese ByteDance in haar thuisland het videoplatform Douyin. Al snel werd er ook een internationale versie van de app uitgerold: TikTok. In 2017 kocht ByteDance de Chinese app musical.ly en voegde deze samen met TikTok.

Het idee achter TikTok lijkt op Vine. Beide platformen draaien om korte video. Bij Vine was het zes seconden, bij TikTok heb je maximaal vijftien seconden. Op TikTok worden video’s verticaal op je volledige scherm getoond en blijven ze zichzelf herhalen totdat je verder scrollt. Muziek, dans en memes spelen daarbij een belangrijke rol.

TikTok is in de afgelopen paar jaar razend populair geworden. De app is in de App Store en Google Play Store meer dan anderhalf miljard keer gedownload en TikTok heeft 500 miljoen actieve gebruikers. Het platform is vooral populair onder jongeren.

Grappig genoeg is één van de populairste TikTokkers Zach King. Voordat hij succesvol was op het Chinese platform had hij ook al veel succes op Vine.

Byte

In januari van dit jaar verscheen ineens de opvolger van Vine: Byte. De app is gemaakt door één van de medeoprichters van Vine, Dom Hoffman. Net als Vine en TikTok draait ook Byte om korte video’s. Net als bij voorloper Vine, kun je video’s uploaden van maximaal 6,5 seconden.

Qua interface lijkt Byte behoorlijk op TikTok. Bij beide apps heb je op de beginpagina een feed van posts van accounts die je volgt en een ‘Jouw mix/Voor Jou’-feed waarin berichten langskomen die bij jouw profiel lijken te passen. Verder heb je een zoekfunctie/explorer-scherm, een knop om nieuwe bytes op te nemen, een activiteitenscherm en kun je direct naar je eigen profielpagina.

Het is nog te kort dag om het succes van Byte goed in te schatten. Wel valt het mij op dat het creativiteitsgehalte in twee maanden flink is toegenomen. In het begin waren er vooral video’s van mensen die vertelden dat ze de nieuwe app hadden gedownload, inmiddels zie je alweer vlagen van het oude Vine.

Wat zijn de verschillen tussen TikTok en Byte?

Een belangrijk verschil tussen TikTok en Byte is dus het verschil in videolengte. Bij TikTok heb je vijftien seconden, bij de Vine-opvolger 6,5 seconden. Hoewel op beide platformen de content kort is, heb je bij korte content een andere manier van storytelling dan bij nog kortere content. Op Byte is het een stuk minimalistischer en bestaat een verhaal maximaal uit één of twee onderdelen.

Daarnaast is er natuurlijk een groot verschil in het aantal gebruikers en daarmee de hoeveelheid content die je krijgt voorgeschoteld. TikTok heeft 500 miljoen actieve gebruikers en hoewel van Byte het aantal actieve gebruikers nog niet bekend is, is wel duidelijk dat TikTok met afstand de grootste is. Wel goed om te zeggen: Byte is in de eerste week na lancering meer dan één miljoen keer gedownload.

Qua interface lijken de app op elkaar, maar er zijn een paar belangrijke verschillen. Bij TikTok zijn video’s beeldvullend, bij Byte zie je al een klein stukje van de volgende video (misschien is dit wel afhankelijk van de beeldverhouding van je telefoon). Ook qua bediening zijn er verschillen, zie onderstaande verschillen:

TikTok

  • 1x tappen -> video pauzeren
  • 2x tappen -> video liken
  • swipe rechts -> ga naar profiel van videomaker
  • swipe omhoog/omlaag -> ga naar volgende/vorige video
  • Reageren/sharen/gebruiker volgen gaat via losse knoppen

Byte

  • 1x tappen -> reacties openen
  • 2x tappen -> video liken
  • swipe omhoog/omlaag -> ga naar volgende/vorige video
  • Profiel van videomaker bekijken: tik op profielfoto
  • Reageren/sharen gaat via losse knoppen
  • Gebruik volgen: ga eerst naar profiel, tik daarna op Volgen

Kan Byte een plekje op de markt veroveren?

TikTok heeft in de afgelopen jaren succesvol een plek verovert tussen de grootste sociale platformen van deze wereld. Is er in het huidige landschap nog wel plek voor een nieuwe dienst als Byte? Ik denk dat de Vine-opvolger op twee gebieden een kans heeft:

  1. Privacy: TikTok is een Chinese app en dat brengt de nodige vragen met zich mee. China heeft namelijk hele andere normen en waarden als het gaat over privacy. Bovendien kwam de app al onder vuur te liggen omdat digitale kinderlokkers en seksueel ongepaste reacties onvoldoende werden aangepakt. Daarnaast zijn video’s van onder anderen gehandicapten en transgenders gecensureerd blijkt uit onderzoek van het NRC.
  2. Verdienmogelijkheden voor creators: Byte wil zich onderscheiden door videomakers beter te belonen dan concurrenten. Makers worden betaald vanuit de omzet, zei oprichter Dom Hoffman tegenover TechCrunch. Ook mogelijkheden voor giften worden onderzocht. Wie de makers heeft, heeft de content. En het publiek gaat uiteindelijk naar de plek waar de beste content is.

Als je Byte opzoekt in de Play Store of de App Store, ontkom je niet aan de slogan: creativity first. Tijd zal leren of de strategie van Byte krachtig genoeg is om een plek naast TikTok te veroveren of om zelfs de Chinese videoapp van de troon te stoten.

Andere artikelen