Productiviteit

Wat ik heb geleerd van een maand lang elke dag sporten

Wat ik heb geleerd van een maand lang elke dag sporten

Vraag iemand waarom hij minder sport dan hij zou willen, dan is het antwoord vaak een tekort aan tijd of energie. Op basis van die denkwijze besloot ik een uitdaging aan te gaan: ik wilde in mei een maand lang elke dag minimaal een uur sporten. De maand is voorbij en het is gelukt! 31 dagen, 31 ritten op de racefiets, 1261 kilometer in totaal.

Ik heb zelf soms ook moeite om regelmatig te sporten. Er is altijd wel een excuus te bedenken: het is slecht weer, je hebt het druk gehad op je werk, je voelt je niet helemaal fit of je hebt nog een hoop andere dingen te doen. Soms zijn deze redenen terecht, maar vaak is het vooral een gebrek aan motivatie. Ik heb een maand lang elke dag gesport en dit heb ik ervan geleerd:

1. Er is voldoende tijd om te sporten

Toegeven: ik heb geen gezin of 60-urige werkweken, maar ben wel besmet met het ‘ik-heb-het-druk’-virus. Druk zijn is gelukkig iets anders dan geen tijd hebben. Het is vooral een kwestie van prioriteiten. Afgelopen maand heb ik gemerkt dat ik elke dag wel een uurtje vrij kan maken om te sporten. Soms betekende het dat ik er ’s ochtends anderhalf uur eerder uit ging, de andere keren plande ik mijn avond anders in of zei ik afspraken af. Doordat ik echt elke dag wilde sporten, was het soms wel haasten van de ene naar de andere afspraak, maar het is mogelijk. Vooral als je 2 of 3 keer per week gaat sporten, kun je meestal de rest van je agenda er wel om heen plannen.

2. Je kunt ontzettend veel bereiken

In één maand 1261 kilometer fietsen terwijl ik geen vakantie heb. Ik had van tevoren niet verwacht dat ik zoveel zou fietsen. Doordat je elke dag een klein beetje doet, kun je een heleboel bereiken. Dat geldt niet alleen voor sporten, maar voor alle dingen in het leven. We hebben de neiging om van een kleine heuvel een berg te maken, waardoor we er niet eens aan gaan beginnen. Verdeel je doel in kleine opdrachten en ineens is er veel mogelijk!

3. Je hoofd leegmaken

Als je net als ik een kantoorbaan hebt, ben je de hele dag met je hoofd bezig. Ga je dan ’s avonds tv-kijken dan krijgt je lichaam nog steeds geen mentale rust. Elke dag sporten, in mijn geval dus racefietsen, zorgt ervoor dat je je hoofd heerlijk leeg kunt maken. Lekker om een na een lange dag werken nog even een uurtje te sporten!

4. Sterker lichaam

Ik merk meestal als ik een paar dagen achter elkaar sport, dat ik op een gegeven moment minder energie heb. Dit merkte ik deze maand ook wel, als ik te hard of te ver wilde fietsen. Toch merkte ik dat mijn lichaam langzaam sterker werd. Of het nou hard waaide of niet, het lukte mij steeds beter om mijn tempo constant te houden. De spieren ontwikkelen zich en je krijgt meer kracht. Overigens is het voor de ontwikkeling van je spieren beter om niet elke dag te sporten, maar ook zo nu en dan een rustdag te nemen.

5. Afvallen

Hoewel afvallen voor het grootste deel afhankelijk is van je voeding, speelt beweging hier een belangrijke rol bij. Het lukte mij niet om de calorieën die ik elke dag verbrandde met sporten er weer aan te eten. Elke dag sporten is dus een handige manier van afvallen. Overigens had ik door elke dag te sporten minder tijd om goed over mijn voeding na te denken. Hierdoor at ik wel ongezonder dan normaal.

6. Het levert prachtige foto’s op

Doordat ik elke dag ging sporten, kwam ik ineens ook veel vaker buiten. Vooral bij zonsondergang (of zonsopkomst) kan dit voor mooie foto’s zorgen. Onderstaande foto heb ik gemaakt op de hei tussen de Holterberg en Nijverdalseberg.

7. Ook slecht weer heeft z’n charme

Mei was een maand met overwegend mooi weer en hoge temperaturen. Aan het einde van de maand waren er echter ook een paar zware regenbuien. Normaal zou ik met dat weer niet gaan fietsen. Vooral tijdens een onweersbui zit ik liever veilig binnen dan op een fiets. Die keuze had ik deze maand niet. Op 29 mei regende het zo hard dat de straten blank kwamen te staan en dat ik beter een waterfiets mee had kunnen nemen.

Het zorgde wel voor een leuk avontuur door de waterplassen heen. Bovendien is het na zo’n natte rit nog fijner om onder een warme douche te stappen. Elk nadeel heeft zijn voordeel!

8. Leg de lat niet te hoog

Als je elke dag (of meerdere keren per week) wilt gaan sporten, is de verleiding groot om elke dag het maximale te geven. Mijn ervaring is dat dit niet werkt. Als je vandaag een megarit hebt gefietst, is morgen de motivatie klein om jezelf wederom uit te dagen. Ik merk dat ik mijzelf het beste motiveer als ik een rit fiets die eigenlijk iets korter is dan ik zou willen. Hierdoor wil ik de volgende maar wat graag weer op de fiets stappen.