Stefan de Vries heeft miljoenenpubliek: ‘Ik doe alleen maar dingen die ik leuk vind’
Met één miljoen YouTube-abonnees en ook één miljoen TikTok-volgers is Stefan de Vries één van de bekendste creators uit Nederland. Op Instagram houdt Stefan het bescheiden: “Ik maak filmpjes op het internet.” Maar wat is het verhaal achter deze succesvolle 29-jarige maker?
“Toen ik vroeger op vakantie ging met mijn vrienden maakte ik daar een video van. Nu we naar Bali zijn geweest heb ik dat ook gedaan. Alleen nu stond hij op nummer één in Trending”, vertelt Stefan de Vries in de Effe Relativeren-podcast van Kaj Gorgels.
Als je Stefan de Vries zo ontspannen hoort praten over zijn succes, is het bijna gek om te realiseren dat hij al jaren kan leven van zijn content. In een tijd waarin burn-outs voor YouTubers eerder regel dan uitzondering zijn, is het opvallend hoe relaxt Stefan blijft.
Toch weet hij precies waar hij mee bezig is. In dezelfde podcast zegt hij ook: “Ik heb het algoritme gewoon helemaal uitgevogeld.” Maar zelfs aan die claim voegt hij een positief tintje toe: “Ik vind dat gewoon leuk.”
“Toen ik vroeger op vakantie ging met mijn vrienden, maakte ik daar een video van. Nu we naar Bali zijn geweest heb ik dat ook gedaan. Alleen nu stond hij op nummer één in Trending.”
Van sketches in het tussenuur naar miljoenpubliek
Hoewel TikTok en YouTube tegenwoordig zijn grootste kanalen zijn, begon Stefan de Vries zo’n tien jaar geleden op Instagram met content maken. Hij volgde de mbo-opleiding Audiovisueel vormgeven en leerde daar Sean Demmers en Julia Heetman kennen (samen maken ze nu Je favoriete podcast).
In de tussenuren maakten ze Vine-achtige sketches. “Dat deden we echt voor de lol. Toen wist ik ook niet dat je geld kon verdienen met Instagram. Dat is wel waar de eerste following een beetje is ontstaan”, vertelt Stefan in de Effe Relativeren-podcast.
“Ik vind het leuke aan YouTube dat het heel echt voelt. Dus ik wil eigenlijk ook niet met een te grote filmcrew op pad. Ik vind het juist leuk dat als wij naar New York gaan, dat het mijn vriend is met een camera.”
Veel video-ideeën ontstaan spontaan, bijvoorbeeld als hij tijd doorbrengt met Sean, Julia of Bram Krikke. “We plannen geen brainstorms.” Het helpt daarbij ook dat ze buiten de video’s ook goede vrienden zijn. “Als we een avond zitten te chillen gaan we sowieso ook iets maken. Dat doen we gewoon omdat we het lachen vinden. Dat voelt ook helemaal niet als werk.”
Stress lijkt niet voor te komen in het woordenboek van Stefan. Doordat hij goede editors heeft, is het sowieso nog een stukje prettiger geworden: “Ik heb voor het eerst in mijn leven tijd over om andere dingen te doen.” Delegeren speelt hierin een sleutelrol voor hem. Plezier is voor hem ook heel belangrijk. “Ik doe alleen maar dingen die ik leuk vind”, laat hij weten in een interview met Robbert Rodenburg.
De vijf YouTube-fasen van Stefan de Vries
In een YouTube-video waarin Stefan de Vries één miljoen abonnees viert, verdeelt hij zijn YouTube-carrière in vijf fases. Op 24 december 2016 uploadt Stefan zijn eerste YouTube-video met Vriendl00s. Het luidt de eerste fase in waarin de content nog alle kanten op gaat en er geen consequent uploadschema is. Dat verandert in september 2018 als hij begint met de serie Potje Rijden, waarin hij samen met Sean Demmers chauffeur is voor bekende gasten en ze onderweg interviewt.
“Vanaf half 2019 ging ik een beetje de video’s maken zoals ik die nu maak”, vertelt Stefan de Vries. Zelf omschrijft hij die fase dan ook als de echte start van zijn kanaal. Zo overnacht Stefan in die periode een spookhotel, en doet hij challenges zoals 24 uur lang de eerstvolgende trein pakken.
Piek YouTube is voor Stefan de corona-periode. Pretparken zijn gesloten en dus trekt Stefan de stoute schoenen aan en belt de pretparken om toestemming te vragen om te filmen. Het leidt onder andere tot de Probeer niet te schreeuwen-challenge in de achtbaan (meest bekeken video met 2,7M views).
Op 3 oktober 2021 verschijnt de eerste ghost hunt-video. “Dit was ook wel een change of times.” Sowieso plaatst Stefan een hoop horror-gerelateerde video’s: in de afgelopen vijf jaar tel ik 55 horror-video’s.
Elke ochtend YouTube-analytics checken
“Ik begin elke ochtend met YouTube helemaal checken, wat ik ben ook best wel een nerd”, vertelt Stefan de Vries in de podcast Effe Relativeren. Analytics vindt hij interessant, maar ook hoe het algoritme werkt.
Tijd om net als Stefan de Vries in de data te duiken: Stefan haalde in 2018 een zilveren play button door het bereiken van de 100.000 abonnees-grens. Drie jaar later stond hij op 700.000 abonnees, om in 2024 (weer drie jaar later) de grens van 1 miljoen abonnees te halen.
Hij uploadt één video per week, waarmee hij 2024 gemiddeld bijna 400 duizend views per video haalt. In de afgelopen drie jaar verscheen exact een derde van zijn video’s in YouTube Trending. Daarnaast kwamen er ook nog elf video’s van zijn tweede kanaal in Trending.
Toekomst
In de één miljoen abonnees-video blikt Stefan ook nog kort vooruit op de toekomst. “Tot nu toe is het leuk. We gaan gewoon lekker door, we kijken wel waar het schip strandt.” Eerder vertelde hij bij Kaj Gorgels dat hij waarschijnlijk altijd iets met video blijft doen. “Maar ik ga niet iets doen wat ik niet leuk vind”
Meest bekeken YouTube-video’s van Stefan de Vries
Het carnavalsnummer Potentie is met 12,1 miljoen views de populairste video op het kanaal van Stefan de Vries. Dit nummer maakte hij samen met Sean Demmers en Bram Krikke. Ook op twee een videoclip: Frikandel Speciaal met 5,6 miljoen views. Zonder de videoclips zijn dit de vijf populairste video’s:
1. Probeer Niet Te Schreeuwen Challenge **HEFTIGE ACHTBANEN** – 2,8 miljoen views
2. 1000 Euro Doneren Aan Streamers Met 0 Kijkers… – 2,7 miljoen views
3. Met Britt Reageren Op Haar Naakt Scene **MET VINCENT** – 2,7 miljoen views
4. 24 Uur Van Vriendin Ruilen Met Sean… – 2,6 miljoen views
5. Ik Sliep In Een Spookhotel En Dit Gebeurde Er… – 2,5 miljoen views
Stefan de Vries in social cijfers
Stefan de Vries heeft in totaal 2,8 miljoen volgers verdeeld over 5 verschillende platforms:
- YouTube: 1,0 miljoen abonnees en 288,1 miljoen views op 450 video’s (waarvan 8 Shorts)
- YouTube – Steef: 150.000 abonnees en 20,7 miljoen views op 377 video’s (waarvan 118 Shorts)
- Instagram: 514.328 volgers en 1.412 posts
- TikTok: 1,1 miljoen volgers, 18,2 miljoen likes en 7,7 miljoen views op 9 video’s
- Twitch: 23.257 volgers
- Snapchat: 15.100 volgers