SEO: snoeien, optimaliseren of nieuwe content maken?
Snoei geeft groei. Deze plantenwijsheid lijkt ook steeds meer online in te burgeren. Wat is qua zoekmachineoptimalisatie (SEO) de beste strategie: snoeien in bestaande content, diezelfde content actualiseren en optimaliseren of kun je het beste oude content vergeten en nieuwe artikelen schrijven?
De laatste tijd zie ik (vooral op LinkedIn) steeds vaker de SEO-tip om te snoeien in het aantal artikelen dat je op je site hebt staan. Het idee triggert mij, omdat ik mij meestal focus op het optimaliseren van content of het schrijven van nieuwe content. De drie strategieën op een rijtje:
Strategie #1: Nieuwe content schrijven
Onder het motto: nieuw is altijd beter. Als er een nieuw product komt of nieuwe ontwikkeling is, dan is het handig om daar een nieuwe pagina aan te besteden. Dit sluit aan op de zoekbehoefte van mensen om specifieke informatie over dit nieuwe onderwerp te krijgen.
Strategie #2: Optimaliseren van bestaande content
Stel dat je een artikel hebt geschreven met daarin de beste vijf beste gadgets voor op vakantie, dan is het zonde om elk jaar een vergelijkbaar artikel te maken. Sterker nog: het kan een nadelig effect voor je hebben. Google toont bij een vergelijkbaar onderwerp meestal maar één van de twee pagina’s die je hebt geschreven. Dan kun je beter je tijd en moeite steken in het optimaliseren van één artikel. Dit is duidelijker voor zoekmachines, maar ook voor de lezer. Als iemand een eenduidige vraag stelt, moet je niet iemand onnodig twee soortgelijke antwoorden geven.
Strategie #3: Snoeien in bestaande content
Bij het snoeien in bestaande content zijn er twee maatstaven die je kunnen helpen: past de inhoud bij je merk en krijgt de pagina nog verkeer? Als merk evolueer je, waardoor oude content misschien niet meer relevant is. Voordat je een pagina verwijdert, is het wel belangrijk om te kijken of er nog veel bezoek op zit. Wie weet dat de pagina niet aansluit bij je ideeën, maar wel gunstig werkt voor je omzet. Maak daarom een overwogen beslissing.
Wat is de beste strategie voor SEO?
Drie verschillende strategieën die elk hun eigen voordelen hebben. Wat is echter de beste strategie? Laat mij allereerst zeggen dat ik niet pretendeer een SEO-expert te zijn. Dit is echt mijn eigen ervaring met mijn blog en in mijn werk als analist in de mediasector.
Als contentmaker ben je vaak vooral bezig met het volgende verhaal wat je kunt maken. Daarbij is het altijd nuttig om te kijken wat je in het verleden hebt gemaakt over dit onderwerp. Als het idee grotendeels op een oud artikel lijkt, zou ik vooral tijd steken in het optimaliseren en actualiseren van het oude verhaal. Stel dat je als lezer binnenkomt op dit artikel, biedt het dan voldoende meerwaarde? Het is een strategie die vooral handig is voor geschreven content, maar eerder deze week maakte ik ook een artikel over het aanpassen van titels en thumbnails op YouTube om oude content relevant te houden.
Naast onderwerpen die je tegenkomt in je zoektocht naar nieuwe verhalen, zou ik je ook aanraden om wekelijks (of maandelijks) te kijken wat de populairste content op je website is. Probeer op basis van die data te kijken of je één of meerdere artikelen kunt optimaliseren om in de toekomst relevant te blijven.
Snoeien is een strategie die ik tot nu toe nog niet actief heb toegepast, maar ik zal de komende tijd eens nadenken hoe ik dit het beste kan inzetten. Voor mijn blog vind ik het archief belangrijk, maar er is zeker veel content die ik nog zou kunnen optimaliseren. Bij andere projecten is snoeien iets wat ik zeker wil proberen. Zoekalgoritmes worden steeds slimmer en als je veel ruis hebt, dan kan dit mogelijk je ranking negatief beïnvloeden.
Snoeien, optimaliseren, én nieuwe content
De beste SEO-strategie is mijn optiek overigens een combinatie van de drie genoemde strategieën. Verwijder wat niet meer nodig is, optimaliseer wat niet actueel genoeg is en maak nieuwe content als dit voldoende afwijkt van voorgaande onderwerpen. Dat is in ieder geval de strategie waar ik mij op wil richten.
Beeld: Pexels.com