Nederlandse makers breken records met Minecraft CreatorSMP, maar blijven onzichtbaar in traditionele media

Zestig Nederlandse creators (samen goed voor 26,7 miljoen volgers) probeerden de afgelopen drie weken te overleven in een Minecraft-wereld. Het zorgde voor uren aan content op Twitch en YouTube, maar buiten social media bleef het stil. Ondanks een pracht nieuwshaakje als de net verschenen Minecraft-film. Terwijl de traditionele media misschien niet eens wisten van het event, bouwden de Nederlandse creators op de CreatorSMP een online spektakel dat hun fans weken in de ban hield.

De regels bij de Hardcore CreatorSMP zijn simpel: je moet drie weken proberen om in leven te blijven op een hardcore survival multiplayer-Minecraft-server. Dat klinkt misschien simpel, maar met slechts één leven en gevaar om elke hoek is dat een flinke uitdaging.

Einde verhaal na enkele uren CreatorSMP

Zo eindigde het avontuur voor creator Shapp0 al een paar uur nadat de server openging. Niet door een andere creator, maar doordat hij onder de grond werd aangevallen door zombies: “Oh wat erg, ze hadden allemaal gelijk.”

Voor meerdere creators blijkt de natuurlijke omgeving van Minecraft in de eerste paar dagen al een flinke uitdaging te zijn, maar het echte gevaar komt van andere creators. Je mag op de server stelen en vechten, maar vroeg of laat komt iemand wel wraak nemen.

Elke dag tussen 14:00 uur en 0:00 uur is de server open en tussen die tijden hebben kijkers keuze uit verschillende creators waar ze kunnen meekijken. Kijk je wel eens naar Nederlandse gamers op YouTube of Twitch, dan kon je eigenlijk niet om het event heen.

Geen aandacht van traditionele media, behalve ..

Daarom is het misschien des te interessanter dat je in de traditionele media niks over het evenement leest. Al is er één uitzondering: Kidsweek. Het tijdschrift voor kinderen heeft een interview met de twee organisators van het event: Jeremy Frieser (28) en Duncan Massink (26).

Het tweetal vergelijkt de CreatorSMP met een kruising tussen het televisieprogramma Wie is de Mol? en het spel Fortnite. “Uiteindelijk wint tijdens de finale maar één iemand.”

Tijdens het evenement deden niet alleen echte Minecraft-spelers mee. “We wilden graag dat er YouTubers meedoen die kijkers niet hadden verwacht”, vertelt Jeremy Frieser. Duncan vult aan: “Bijvoorbeeld Qucee, Royalistiq en Clonnygames.”

Uitdagingen voor bereik

Ik vond het zelf interessant dat zo’n groot evenement toch niet echt mainstream gaat, en ik denk dat er drie redenen voor zijn.

Allereerst blijven games een ondergeschoven kindje in de media. Uiteraard bij grote gamereleases heb je gelukkig tegenwoordig aandacht in de media, maar buiten dat lees je niet snel over games.

Daarnaast heeft het event ook hoge instapdrempel. Als je nooit Minecraft-video’s kijkt, dan zijn de interacties van creators misschien interessant, maar het hele spel gaat verder om je heen. Bovendien is het voor een buitenstaander best wel een commitment om een livestream te gaan kijken.

Om de CreatorSMP meer mainstream te maken zou je kunnen overwegen om tutorials te maken voor nieuwe kijkers, en zou een dagelijkse video over alles wat er die dag is gebeurd (serverbreed) heel erg fijn zijn. Nu kijk je vaak mee vanuit één of twee creators, terwijl je van het grootste deel van de creators helemaal niks meekrijgt.

En als laatste is de kans groot dat je als buitenstaander niks meekrijgt van het event omdat je toevallig een livestream of een video langs moet zien komen op je tijdlijn. Daarbij kom je terug op de hoge instapdrempel, want als je het wel ziet langskomen, dan staat het misschien te ver uit je belevingswereld.

Authenticiteit

Overigens is het ook de vraag of je moet willen dat zo’n event mainstream gaat. Uiteraard is de extra aandacht heel erg fijn, maar tegelijkertijd kan het ook ten koste gaan van de authenticiteit. Momenteel leunt de CreatorSMP vooral op Twitch-streamers, en Twitch is sowieso niet heel erg mainstream. Dat heeft als voordeel dat de communities over het algemeen gezellig zijn en dat kijkers echt een band hebben met hun creator.

Voor creators is die band met hun achterban ook nog een extra reden om lang in leven te blijven. Hoe langer je meedoet op de CreatorSMP, hoe meer content je kan maken. En aangezien donaties een centrale rol spelen in livestreams, heeft dit ook nog financiële voordelen voor creators.

Records

De finale van de CreatorSMP kon je volgen door mee te kijken met één van de tientallen creators die nog in leven waren, maar je kon het ook meekijken met Jeremy Frieser en Emre Sanli (beter bekend als Morrog). Die laatste stream werd door 25.000 kijkers op de top bekeken, waarbij de meeste kijkers op Twitch zaten. Dit zijn ongekend hoge cijfers voor Nederlandse livestreamers en een record voor Jeremy Frieser.

Een ander record is voor Don Kaaklijn. Niet alleen stegen zijn Twitch-volgers met tien procent naar 157 duizend, hij haalde ook nog heel veel subscriptions binnen. Op Twitch kunnen fans een subscription kopen, waarmee ze een paar euro aan een creator doneren. Don Kaaklijn behaalde mede door de CreatorSMP meer dan 19.000 subscriptions, waarmee hij in de top 25 wereldwijd staat.

Ook nog wel een grappig detail: precies de helft van de twintig populairste Nederlandse Twitch-streamers (op basis van volgers) speelden mee met de CreatorSMP.

Komt er een seizoen drie van de CreatorSMP?

“Er zijn nog geen plannen voor seizoen drie”, vertelt Jeremy Frieser op zijn YouTube-kanaal. Voorlopig wil de medeorganisator zich eerst gaan focussen op andere content. Minecraft hardcore uitmelken zou volgens Jeremy te gemakkelijk zijn, hij probeert liever nieuwe dingen uit.

“Stel we zouden eens in de zoveel tijd een hardcore seizoen doen, dan wil ik dat één keer per halfjaar maximaal.” Dus op zijn vroegst komt de CreatorSMP aan het einde van het jaar terug, maar niet in december. “Creators zijn heel druk in die periode.”

Deel dit artikel: