Morrog is 1 van de grootste Twitch-streamers van Nederland: ‘Maandenlang slechts 1 kijker’
Van luchtvaart engineer naar fulltime Twitch-streamer. Emre Sanli (33), beter bekend als Morrog, nam in 2019 ontslag om zijn droom als livestreamer waar te maken. Ooit maandenlang gestreamd voor 1 kijker, maar inmiddels is de man met de welbekende baard één van de allergrootste streamers in Nederland met 188 duizend Twitch-volgers.
Morrog als livestream-pionier
Na het afronden van de mbo-opleiding Bouwkunde, wil Morrog graag de Filmacademie gaan doen. Helaas wordt hij meermaals afgewezen, waardoor hij besluit voor een alternatief te gaan: luchtvaart op het hbo.
Deze studie leidt uiteindelijk tot een goede baan in de luchtvaart als engineer en leidinggevende. Toch laat het video maken hem niet los, waardoor hij in november 2013 naast zijn luchtvaartcarrière begint te streamen op Twitch.
Als een ware pionier ontdekte hij op zijn slaapkamer wat er allemaal komt kijken bij livestreamen. “Wij waren de eerste streamers uit Nederland die het zelf allemaal moesten uitvogelen”, vertelt Emre Sanli in gesprek met DAY1.
Hij werd geïnspireerd door internationale livestreamers. “Ik zag allemaal streamers live, en ze verdienden daar dan geld mee. Ze gameden en ze streamden. Dat kan ik op zich ook wel, een beetje entertainen, beetje gamen, prima. Ik ga dat wel doen”, vertelt Morrog in een diepgaand interview met Ronnie Overgoor van 7DTV.
‘Een kijkje in iemands leven’
Met 188 duizend Twitch-volgers is het nu niet meer voor te stellen, maar ooit begon Morrog op nul. En op Twitch betekent dat dat je veel uren streamt zonder ook maar één bericht in de chat. “Ik heb maanden voor één kijker gestreamd”, vertelt Morrog. Op zijn eigen site vult hij aan: “Hoewel dat natuurlijk geen zoden aan de dijk zette, wakkerde deze manier van creatief bezig zijn een nieuwe passie in hem aan.”
Zelfs in die begindagen was het voor Morrog wel duidelijk waar de kracht van Twitch lag: “Je krijgt een kijkje in iemands leven.”
Sprong in het diepe: ontslag nemen
Drie jaar na het afronden van zijn studie besluit Morrog in 2019 een grote stap te maken: stoppen met zijn baan in de luchtvaart en fulltime aan de slag met zijn droom als livestreamer.
Een grote stap voor een destijds twintiger, maar Morrog was goed voorbereid. Door zijn jarenlange Twitch-ervaring wist hij wat erbij kwam te kijken, en daarnaast had hij genoeg geld gespaard om het een jaar zonder inkomsten vol te houden.
“Toen ik stopte met mijn werk, toen ging het heel hard”, vertelt Morrog in gesprek met 7DTV. Het was alsof zijn omgeving zat te wachten totdat hij stopte met zijn baan, zodat ze in de hoogste versnelling aan de slag konden gaan.
Stroomversnelling door corona
Hoe cru het ook klinkt: voor de livestreamcarrière van Morrog kwam corona op het juiste moment. Mensen kwamen er achter dat Twitch een plek was waar mensen samen kwamen en zo groeide de community als kool.
Inmiddels is het ruim vijf jaar geleden dat Morrog zijn luchtvaartcarrière verliet, maar toch is die periode vormend geweest voor Morrog. In gesprek met DAY1 vertelt Morrog niet alleen over zijn prachtige Ford Mustang, maar legt hij ook de link met zijn oude carrière: “De meeste skills die ik nu toepas heb ik wel geleerd toen ik werkte als engineer in de luchtvaart.” Vooral over klantcontact leerde hij belangrijke lessen. Klantcontact houden en vooral blijven onderhouden.
Community en ritme
Morrog beschouwt zijn Twitch-carrière als een droomleven. Hij haalt vooral veel energie uit het opbouwen van een toffe community. Daarbij is het belangrijk volgens de streamer dat je relatable bent: “De community wil spiegelen met je.”
Iemand aan de zijlijn denkt misschien dat livestreamen niet zo lastig is, maar volgens Morrog is het vooral mentaal zwaar. Je moet elke keer toch vijf uur volpraten en mensen moeten dat ook nog leuk vinden. Alleen zo houd je het jaren vol.
Positiviteit speelt daarbij een belangrijke rol in zijn Morrogs-community, waarbij hij zichzelf een voorbeeldfunctie toedicht: “Ik ben een boegbeeld voor mijn community.”
Naast community is ook een vast ritme belangrijk zodat mensen weten wanneer hun favoriete streamer live is. Net als televisie een tv-gids heeft, maakt Morrog ook elke week bekend waar hij over streamt. Maandag, woensdag en vrijdag streamt hij ’s avonds, en de andere twee werkdagen juist overdag.
Setup van 25.000 euro
Met ruim 10 jaar Twitch-ervaring weet Morrog precies wat bij het livestreamen komt te kijken en dat is terug te zien in zijn setup. Zijn kantoor is een ware mancave. In onderstaande video zegt Emre hierover: “Ik wil het huiselijk vasthouden, geen kantoor vibe.”
De hele setup van Morrog heeft zo’n 25 duizend euro gekost, maar het ziet er dan ook echt keurig uit. En wie Emre langer volgt, weet ook dat hij Mister Kabelmanagement is en daarmee vele YouTubers al heeft geholpen. Ik ben heel blij dat hij niet kan zien hoe een chaos de kabels op mijn kantoor momenteel zijn…
Inkomsten
In het interview met 7DTV legt Morrog ook uit waar zijn inkomsten vandaan komen. “Ik ben nooit afhankelijk van subscribers of donaties”, vertelt hij. Ook kiest hij er bewust om geen reclame in te starten op Twitch, zodat mensen chill zijn stream kunnen kijken.
Belangrijkste inkomstenbron voor Morrog zijn de sponsors van de livestream. Daarnaast plaatst hij soms ook gesponsorde posts op social. Op YouTube verdient hij nog geld met advertentie-inkomsten, en daarnaast verdient hij nog geld met het geven van presentaties en Boegbeeld. De inkomsten van Boegbeeld’s baardverzorgingsproducten stromen overigens terug in dat bedrijf.
‘Maakt mij niet uit hoeveel viewers ik heb’
Hoewel ik hier op Tjitze.nl altijd juist stilsta bij cijfers, staat dit bij Morrog niet centraal. In gesprek met 7DTV: “Het maakt mij niet uit hoeveel viewers ik heb.” Juist door het loslaten van cijfers krijg je volgens Emre de meeste authentieke Morrog.
In 2024 besloot hij dan ook om de viewercount uit te zetten tijdens zijn livestreams, zodat hij niet meer ziet hoeveel mensen kijken. “Dat beïnvloedde mij wel voorheen. Dat ik het zag droppen en omhoog gaan. Ik ben nu gewoon wie ik ben.”
Duik in de data
Maar goed, laten wij toch de data in duiken, want de cijfers van Morrog zijn indrukwekkend. Met 188 duizend Twitch-volgers staat hij in Nederland op de vijftiende plek. Als ik puur naar Nederlandstalige kanalen kijk staat hij zelfs zevende. In 2024 zijn 11 duizend nieuwe volgers hem gaan volgen.
Als je een willekeurige stream van Emre openklikt zijn er daarnaast standaard zo’n 700 tot 1.000 mensen in de livestream. Wat voor Nederlandse Twitch-begrippen enorm hoog is. En dan heb ik het nog niet over de chat die maar door blijft gaan.
Naast Twitch heeft Morrog op YouTube 182 duizend abonnees. Waar hij ooit zijn kanaal vooral begon over tech, tref je er nu vooral hoogtepunten van zijn streams aan, game-video’s, video’s over scammers en uiteraard setup-video’s.
Morrog staat bekend om zijn baard en snor, maar ook omdat hij in zijn streams oprecht is, en dat aanvult met humor en flinke dosis technische kennis. De authenticiteit komt ook met een keerzijde: niet iedereen zal zijn soms toch wel grove taalgebruik kunnen waarderen.
Meest bekeken YouTube-video’s van Morrog
De meest populairste YouTube-video’s van Morrog gaan over het fixen van een setup, en over scammers. Zijn video waarin hij de setup fixt van zijn vriend Gamemeneer is de best bekeken video. Hieronder zie je de vijf meest bekeken video’s op zijn kanaal:
1. Fix een setup #1 | Don (Gamemeneer) – 638.456 views
2. Het deep- en darkweb zijn duistere plekken… – De donkere kant van internet afl. 11 – 339.577 views
3. Don bouwt voor het eerst een eigen gaming pc – 332.247 views
4. 14 jarige heeft setup van €7000?! – Setups van de Morrogs afl. 11 – 321.739 views
5. De schokkende waarheid achter Sexybuurvrouw… – 321.705 views
Morrog in social cijfers
Morrog heeft in totaal bijna 500 duizend volgers verdeeld over 4 verschillende platforms:
- Twitch: 188.298 volgers, met 700-1.000 gelijktijdige viewers
- YouTube: 182.000 abonnees en 31,3 miljoen views op 856 video’s (waarvan 42 Shorts)
- Instagram: 67.152 volgers met 1.014 berichten
- TikTok: 50.000 volgers, 628.000 likes en 11 miljoen views op 186 video’s