Maxime en Sophie haalden in 2024 meer YouTube-views dan Bankzitters of Enzo Knol

Van basisschoolvriendinnen tot succesvol socialmedia-duo. Maxime van Heteren en Sophie Langeveld hebben niet alleen 1,6 miljoen TikTok-volgers, maar het duo haalde in 2024 meer views op YouTube dan bijvoorbeeld de Bankzitters of Enzo Knol.

Onverwacht succes

“Toen we op dezelfde media-opleiding zaten zijn we voor de lol TikToks gaan maken. We hadden niet verwacht dat die viral zouden gaan”, vertelt Sophie aan Kidsweek over het begin van Maxime en Sophie in 2019.

De TikTok-video’s zijn voor het grote publiek de eerste kennismaking met het duo Maxime & Sophie, maar de twee vriendinnen maken eigenlijk al sinds de basisschool samen video’s. “We vonden het zó leuk dat het iedere woensdag vaste prik werd”, vertellen ze in het AD.

Al snel nadat Maxime en Sophie op TikTok aan de slag gaan, zitten ze op 50.000 volgers. In hun video’s staan twee dingen centraal: humor en herkenbare situaties. Daarbij richt het tweetal zich vooral op een jongere doelgroep. “Soms zit er wel een boodschap in, maar niet heel vaak”, vertelt Sophie aan het NOS Jeugdjournaal. “Meestal is het voor entertainment.”

De stap naar YouTube

In de zomer van 2020 beginnen Maxime en Sophie met video’s op YouTube. Geen Shorts (die volgden in 2022), maar echt content die losstaat van hun sketches. Na vier video’s blijft het echter lang stil, maar vanaf maart 2022 begint het duo consequent te uploaden op YouTube.

Bij deze video’s komt meer te kijken dan je op voorhand zou zeggen. Tegenover het AD zeggen ze hierover: “Eén video bewerken duurt soms twee tot drie hele dagen.”

Maxime: “We hebben soms maanden dat we zo vol zitten dat we geen weekend meer hebben en dat we midden in de nacht nog video’s aan het bewerken zijn. Dan zijn we helemaal kapot.” Niet heel gek dus dat het duo is gestopt met hun opleiding.

Bijna 1 miljard views

Met bijna 400 miljoen YouTube-views in 2024 zijn er weinig Nederlandse kanalen die meer views haalden dan Maxime en Sophie. Ter vergelijking: het populaire Bankzitters haalde afgelopen jaar 294 miljoen views, en Enzo Knol 165 miljoen.

Het grote verschil hierbij is wel dat Maxime en Sophie ongeveer twee derde van hun views uit Shorts haalt. In totaal zitten ze inmiddels op 911 miljoen views.

Het duo plaatst elke week op vrijdag een longform-video, en daarnaast plaatsen ze wekelijks ook nog twee Shorts (gemiddelde lengte 33 seconden). Een gemiddelde Short haalde afgelopen jaar 1,3 miljoen views, terwijl de langere video’s gemiddeld op 609 duizend views zitten.

Het totaal aantal views van Sophie en Maxime per maand:

Maxime en Sophie op weg naar 1 miljoen abonnees

Eind 2022 halen Maxime en Sophie de zilveren Play-button: 100 duizend abonnees. Sindsdien groeit het duo met zo’n 20 tot 25 duizend nieuwe abonnees per maand. Inmiddels zitten de twee vriendinnen op 660 duizend abonnees waarmee het magische aantal van 1 miljoen abonnees steeds realistischer wordt. Op basis van de huidige groei zouden ze dat aantal volgend jaar halen.

Het aantal abonnees per maand vanaf september 2022:

Toekomst

Naast de social-content hebben Maxime en Sophie vorig jaar ook een eigen kinderboek uit gebracht: De Grootste Challenge Ooit.

Hoewel het duo zicht voorlopig vooral lijkt te richten op social media, hebben ze nog wel een droom voor de toekomst. “Het lijkt mij persoonlijk leuk om ook dingen voor televisie te gaan doen”, vertelt Sophie aan het NOS Jeugdjournaal. Maxime sluit zich daar volledig bij aan.

Meest bekeken YouTube-video’s van Maxime & Sophie

Maxime & Sophie in social cijfers

Maxime & Sophie hebben in totaal 2,5 miljoen volgers verdeeld over vier verschillende platforms:

  • YouTube: 660.000 abonnees en 911,3 miljoen views op 760 video’s (waarvan 382 Shorts)
  • Instagram: 149.704 volgers met 445 berichten
  • TikTok: 1,6 miljoen volgers, 63,9 miljoen likes en 579 miljoen views op 1.156 video’s
  • Snapchat: 127.000 volgers

Deel dit artikel: