Bankzitters domineren YouTube: ‘Vriendengroep waar iedereen zich in herkent’
Bankzitters is uitgegroeid tot een van de succesvolste Nederlandstalige YouTube-kanalen. Niet alleen zijn ze hofleverancier van YouTube Trending, ook qua views domineren ze het platform. In oktober zijn 8 van de 10 populairste Nederlandstalige YouTube-video’s van de vriendengroep. Tel daarbij op dat ze gezamenlijk miljoenen volgers hebben, ze de Ziggo Dome uit hebben verkocht en vier keer in de maatgevende Top 2000 stonden. Wat maakt dit YouTube-kanaal met vijf vrienden zo populair?
Om het succes van de Bankzitters te begrijpen, moeten we terug naar 2015 (twee jaar voordat het gezamenlijke kanaal wordt opgericht). Zeven jongens (de 30-jarige Mark van Harten en 27-jarige Mathijs Stals zitten sinds 2020 niet meer bij de groep) hebben allemaal een goedlopend YouTube-kanaal en besluiten samen video’s te gaan maken.
Inmiddels is de groep negen jaar samen, en beleven ze successen waar het vijftal vroeger niet van konden dromen. De resterende Bankzitters zijn Matthyas het Lam (29), beter bekend als Matthy, Koen van Heest (26), Raoul de Graaf (30), Robbie van de Graaf (26), en Milo ter Reegen (25).
Terug naar het voetbalveld waar het succes begon
In de beginjaren van de groep nemen de zeven Bankzitters gezamenlijk video’s op, maar verschijnen de video’s op de losse kanalen van de vrienden. Op 3 juni 2015 verschijnt op het kanaal van Matthy een video waarin het gros van de Bankzitters is te zien. In een recente video van DAY1 gaat Matthy terug naar het voetbalveldje waar de Crossbar challenge uit die video is opgenomen. Matthy: “In die video was de chemie al een beetje te zien.”
In 2015 maakte het zevental los van elkaar gamevideo’s, waarbij vooral FIFA populair was. Door deze gemeenschappelijke hobby begonnen de jongens elkaar te skypen en zo ontstond langzaam een vriendschap.
“Als ik toen dacht waar we nu staan”, vertelt Matthy bij Day1. “Die stap is super groot. Maar je moet eigenlijk altijd zoeken naar de volgende kleine uitdaging, zodat je altijd in beweging blijft. Toen was het, we gaan met de camera naar buiten en proberen wat. En dan ontstaat er altijd wel wat. Misschien is het niks, dan pak je weer een andere tak.”
Bankzitters: ‘Herkenbare vriendengroep’
Maar waarom zijn de Bankzitters nou zo populair? In een interview met NOS Jeugdjournaal (2021) verklaart Raoul het succes als volgt: “Ik denk dat wij wel een soort gemiddelde vriendengroep zijn, waar iedereen zich in herkent.” Toch was het succes waarschijnlijk niet zo groot geweest als ze ook als groep gamingvideo’s waren blijven maken. Koen: “We besloten het kanaal Bankzitters te starten en toen zijn we daarop video’s gaan maken die niks met gaming hadden te maken, maar met ons als vriendengroep.
Raoul: “Ik denk dat wij wel een soort gemiddelde vriendengroep zijn, waar iedereen zich in herkent.”
Op 1 december 2017 starten de Bankzitters hun eigen YouTube-kanaal en start het avontuur met een Sinterklaas-video. Veertien maanden later haalt de vriendengroep al de mijlpaal van 100.000 abonnees.
Vanaf september 2019 wordt de samenwerking nog intensiever als Matthy, Koen, Raoul en Robbie besluiten samen te gaan wonen in een huis, dat ze omdopen tot Casa Del Huts. Het levert mooie content op, maar voor de rust is het niet de beste keuze. Naast dat de vrienden elkaar pranken, hopen vele fans ook een glimp van hun idolen op te vangen, waardoor de Bankzitters regelmatig overlast ervaren. Twee jaren na de start van Casa Del Huts stopt dit avontuur, maar hebben de vrienden als alternatief wel een kantoor in Utrecht.
Inmiddels loopt het aantal abonnees snel op, op 18 mei 2021 hebben de vrienden 500.000 abonnees. Daarna stopt het niet met de groei: gemiddeld groeien de Bankzitters in de afgelopen drie jaren met ruim 13 duizend nieuwe abonnees per maand. Begin juli 2024 is het tijd voor een volgende mijlpaal: 1 miljoen abonnees!
Bankzitters domineren YouTube Nederland
Ook de individuele video’s zijn stuk voor stuk successen. In 2023 stond 58 procent van al hun video’s op YouTube Trending (waarmee ze hofleverancier zijn), dit jaar ligt het percentage met 54 procent ietsje lager (maar dat komt ook omdat Trending steeds meer om Shorts draait). Van de video’s van de individuele kanalen verschijnt zelfs ruim 90 procent op Trending.
Door de tijd heen blijft ook het aantal views per maand stijgen (zie ook onderstaande grafiek). In de afgelopen maanden zitten de Bankzitters op ruim 20 miljoen views per maand. Om dat getal in perspectief te zetten: een gemiddelde Bankzitters-video zit in 2024 op 1,4 miljoen views, terwijl Enzo Knol op 390 duizend views per video zit, en StukTV op 542 duizend. De Bankzitters haalden in 2024 245 miljoen views, tegenover 147 miljoen views van Enzo Knol en 68,6 miljoen views van StukTV.
Nu ik toch met getallen aan het strooien ben: in de top 10 meest bekeken Nederlandstalige YouTube-video’s van oktober staat Bankzitters acht keer! Alleen StukTV kan op plek zes met het Jachtseizoen nog een beetje in de buurt komen.
De content van de Bankzitters bestaat veelal uit challenges, waarbij ze het vaak tegen elkaar moeten opnemen. Daarbij zijn ook opvallend veel eet-challenges. De populairste video van dit jaar (als ik de muziekvideo’s even negeer), is de video waarin Roxy Dekker mag bewijzen dat ze een Bankzitter zou kunnen zijn (2,7 miljoen views).
Als een echte vriendengroep zetten de Bankzitters elkaar ook elke video weer voor gek waardoor je als kijker al snel een band met hen opbouwt. Daarnaast staat een gemiddelde video bekend om een hoog tempo door de edit, waarbij video wordt afgewisseld met memes, video- en geluidseffecten.
Uitverkocht Ziggo Dome
Niet alleen op YouTube zijn de Bankzitters succesvol, ook muzikaal gaat het hen voor de wind. Het vijftal heeft 1,3 miljoen unieke luisteraars per maand op Spotify, en wist al TivoliVredenburg, AFAS Live en zelfs de Ziggo Dome uit te verkopen. Dit jaar scoorden ze met Roxy Dekker een hit met Huisfeestje (30,6 miljoen streams op Spotify).
Toch werd er duidelijk een generatiekloof zichtbaar toen de Bankzitters ook ineens hoog in de toonaangevende Top 2000 van NPO Radio 2 stonden. In 2023 stonden vier nummers van de Bankzitters in de lijst der lijsten: Je blik richting mij (145), Stapelgek (147), Is dat nou echt? (205) en Cupido (813).
Wie is de populairste Bankzitter (qua volgers)?
Alle Bankzitters hebben ook nog steeds hun eigen socials. Alle platformen opgeteld heeft de groep meer dan 10 miljoen volgers (uiteraard zit er ook veel dubbelingen in). Matthy heeft op alle platformen bij elkaar de meeste volgers/abonnees, behalve op TikTok, daar heeft Koen de meeste fans.
- Matthy – 2,00 miljoen volgers en abonnees
- Koen – 1,99 miljoen volgers en abonnees
- Raoul – 1,40 miljoen volgers en abonnees
- Robbie – 1,20 miljoen volgers en abonnees
- Milo – 839.134 volgers en abonnees
Meest bekeken YouTube-video’s van Bankzitters
De meest bekeken video op het Bankzitters-kanaal is de clip van Niks (7 miljoen views). Andere populaire videoclips zijn Je blik richting mij (6,7M views), Stapelgek (4,9 miljoen views), Huisfeestje (3,3M views), en Entourage (3,4M views). Als ik de videoclips niet meeneem, zijn dit de populairste video’s:
1. Alles bestellen van de McDonald’s – 3,9 miljoen views
2. 50.000 calorieën challenge – 3,8 miljoen views
3. Eén dag ruilen van leven – 3,7 miljoen views
4. Alles bestellen van de McDrive – 3,5 miljoen views
5. Random eetwedstrijd #4 – 3,4 miljoen views
Bankzitters in social cijfers
Bankzitters heeft in totaal 2,6 miljoen volgers verdeeld over 4 verschillende platforms:
- YouTube – Bankzitters Extra: 161.000 abonnees en 52,8 miljoen views op 1.583 video’s
- YouTube: 1,1 miljoen abonnees en 787,7 miljoen views op 592 video’s (waarvan 37 Shorts)
- Instagram: 573.919 volgers en 389 geplaatste berichten
- TikTok: 663.900 volgers, 19,0 miljoen likes en 18,2 miljoen views op 12 video’s
- Snapchat: 168.000 volgers