Blog  »  Overig

Innovatie op het Media Park

Innovatie Mediapark Tjitze

Mocht je deze week op het Media Park in Hilversum komen, dan is er een kans dat je mij tegenkomt. Samen met enkele andere mediaprofessionals ben ik namelijk gefotografeerd en geïnterviewd over innovatie in de media. Deze week is namelijk de Innovatieweek van Media Perspectives.

‘Ons nieuwe dataplatform Pandora maakt van koude data een menselijk verhaal’

In het interview dat te lezen is op Media Perspectives leg ik uit waarom goede data waardevol is, en hoe optimalisatie soms echt in kleine details zit. Met het eigen dataplatform Pandora proberen we onderbuikgevoelens te staven met cijfers en feiten.

Wat is Pandora van AVROTROS?

Pandora is een eigen ontwikkeld dataplatform binnen AVROTROS. In de afgelopen jaren heb ik dit platform samen met een paar developers gebouwd binnen de Google Cloud en uitgerold binnen de hele organisatie. In dit systeem komen alle relevante databronnen samen om een volledig beeld te krijgen van de prestaties van de content die we als mediabedrijf maken.

Met mijn achtergrond als zowel journalist als data-analist kon ik beide expertises bundelen om zoveel mogelijk waarde toe te voegen. Op de redactievloer hoorde ik na teleurstellende kijkcijfers soms opmerkingen als “Ja, maar dat komt omdat er voetbal op televisie was”. Ook moest het draaiboek erbij worden gepakt om te kijken welk fragment op minuut 21 voor een toename in kijkers zorgde. Door het combineren van verschillende data, kunnen televisie-redacties nu in één oogopslag zien wat de concurrentie op hetzelfde tijdstip deed en welk onderwerp in de uitzending voor meer of minder kijkers heeft gezorgd.

Het ADE-principe

De motor achter Pandora draait op het zelfbedachte ADE-principe:

  • Automate: het zover mogelijk automatiseren van de data en de dashboarding
  • Democratize: door het democratiseren kan elke AVROTROS-medewerker bij de data en kunnen ze leren van elkaars prestaties
  • Enrich: het verrijken van data door de combinatie van databronnen en het mijnen van extra inzichten

Vooral het democratiseren van data geeft een organisatie handvaten om databewust of zelfs datagedreven te worden. Uiteraard brengt het ook risico’s met zich mee, doordat mensen foutieve interpretaties kunnen maken. Hierom is het belangrijk om dashboard zo helder en eenduidig mogelijk te maken en actief het gesprek aan te gaan met redacties. Zo maak je van koude data een menselijk verhaal.

Waarom de naam Pandora?

Lange tijd had het dataplatform binnen AVROTROS de kille naam Datahub. Eind vorig jaar hebben we het platform bedrijfsbreed uitgerold en daar hoorde uiteraard ook een passende naam bij. Uiteindelijk is de naam Pandora gekozen. Deze naam komt uit de Griekse mythologie en betekent de draagster van alle gaven. Met een goed dataplatform kun je als mediabedrijf meer inzicht in het gedrag van je doelgroep krijgen, waardoor het enabler is om het maximale uit je content te halen.

En hoe zit het dan met de ‘doos’ van Pandora? Uiteindelijk is het uitrollen van een dataplatform ook wel beetje als de doos van Pandora. Als de doos eenmaal geopend is, kun je niet meer terug. Zo zie ik het ook bij data. Overigens is het wel essentieel dat je stuurt op de juiste statistieken, want je wordt wat je meet.

What’s next?

Hoewel Pandora op dit moment al veel waarde toevoegt voor de organisatie, zie ik het tegelijkertijd als een goudmijn waar nog veel meer uit te halen valt. Door het blijven doorontwikkelen van het platform en daarbij ook artificial intelligence op duurzame manier in te zetten, word je nog relevanter voor mediamakers.

Bovendien moet je schaalbaarheid in je achterhoofd houden. Hoe mooi zou het zijn, als je een analyse kan maken voor één programma, maar de learnings kan toepassen op honderd programma’s?

Lees het interview met mij op Media Perspectives, en bekijk hier ook de zeven andere portretten »