Hoe krijg je met Google Discover meer verkeer naar je site?

Google is al lang niet meer puur een zoekbox met zoekresultaten. De zoekgigant probeert meer en meer een centrale plek voor informatie te worden. In dit artikel leg ik uit wat jij aan Google Discover hebt en hoe je Discover kunt inzetten om meer verkeer naar je website te halen.

Wat is Google Discover?

Google Discover is een gepersonaliseerde contentfeed waarin artikelen en video’s staan die passen bij jouw persoonlijke interesses. De dienst is gelanceerd in 2018 en is de opvolger van Google Feed. Google Discover is zichtbaar in de Google-app en als je een nieuw tabblad opent in je Chrome-browser op een Android-toestel.

Je hebt de mogelijkheid om onderwerpen te volgen, zoals bijvoorbeeld je favoriete voetbalclub. Het grootste deel van de content die wordt getoond, wordt gebasseerd op de interactie die je hebt met Google-producten inclusief je webactiviteit. Je hebt ook de mogelijkheid om content te verbergen die je niet interessant vindt.

Als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen feed kijk, zie ik veel tech- en gamenieuws. Ook krijg ik het weer en lokaal nieuws van mijn woonplaats, nieuws van mijn favoriete voetbalclub en de nieuwste releases van artiesten waar ik vaak naar luister via YouTube Music.

Voorbeeld van Google Discover-feed

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) versus Google Discover-optimalisatie

Hoewel het optimaliseren van artikelen voor een zoekmachine grotendeels overeenkomst met het optimaliseren voor Google Discover, is er een belangrijk verschil. Bij een reguliere zoekopdracht zijn mensen op zoek naar een antwoord op hun vraag of naar informatie over een specifiek onderwerp. Bij Google Discover komen mensen per toeval of omdat ze tijd aan het doden zijn. Hierdoor moet je nog meer je best doen om de lezer te overtuigen dat hij of zij moet klikken op jouw artikel of video. In de feed worden namelijk ook YouTube-video’s getoond.

Optimalisatietips voor Google Discover

Schrijf relevante en kwalitief goede content

Relevantie is de sleutel tot succes in optimalisatie voor Google-producten. Daarbij werkt het vaak het beste als je een vraagstuk of probleem oplost. Ook is het belangrijk dat je artikel scanbaar is. Als iemand op je artikel klikt maar niet binnen een paar seconden het gevoel heeft dat jouw artikel iets oplevert, dan zal de bezoeker afhaken. En dat werkt nadelig in de algoritmes van Google.

Schoenmaker houd je bij je leest. Het is verleidelijk om in te springen op actualiteiten, maar geef er op zijn minst een eigen sausje aan. Het hebben van autoriteit op een bepaald onderwerp is een reden dat je hoger scoort in Google, dus probeer vooral in te zetten op waar je goed in bent.

Variatie in content

Waar bij Google Nieuws actualiteit zeer belangrijk is in je content, daar kun je voor Google Discover beter inzetten op variatie. Vergelijk het met YouTube. Daar krijg je ook steeds vaker een combinatie van nieuwe video’s en video’s die soms maanden of zelfs jaren oud zijn. Die combinatie zie ik ook terug in Google Discover: actualiteit en tijdloze content (evergreens) vormen samen de inhoud van een feed.

Als je artikel wordt uitgeserveerd in Google Discover zie je, als je artikel het goed doet, hoogstens twee à drie dagen een flinke piek in het verkeer, daarna ebt het verkeer uit Discover weer weg. Voor lezers betekent dit dat ze op dat moment alweer nieuwere of relevantere artikelen in hun feed zien.

Een goede foto kan 1000 clicks opleveren

Google Discover is een visuele tijdlijn waarin grote afbeeldingen te zien zijn. Daarom is een goede foto essentieel. Of zoals een artikel op Search Engine Journal kopt: ‘Een foto kan meer dan 1000 clicks waard zijn’. Een paar dingen waar je op kunt letten:

  • Zorg voor een unieke foto waarmee je mensen prikkelt om in ieder geval je kop te lezen en het liefst om te klikken
  • De foto moet in hoge kwaliteit beschikbaar zijn voor Google
  • Kies bij de afbeelding voor een bestandsnaam die de inhoud goed omschrijft en voeg ook een relevante ALT-tekst toe

Mobielvriendelijke website

Techniek speelt een belangrijke rol in je prestaties in Google Discover: je moet ervoor zorgen dat je website is geoptimaliseerd voor mobiel. Dit betekent allereerst dat je site mobielvriendelijk is om te gebruiken. Afbeeldingen en menu’s moeten niet van het scherm af vallen en je moet gemakkelijk op knoppen kunnen drukkken (zit er genoeg witruimte omheen?).

Snelheid is de tweede belangrijke factor. Als gebruiker wil je niet lang hoeven te wachten op het laden van content en vandaar dat ook Google die eis belangrijk vindt. Probeer je site zo snel mogelijk te maken, door bijvoorbeeld een snelheidscheck te doen via PageSpeed Insights. Als je het helemaal goed wilt aanpakken is het gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn zeer lichte webpagina’s die geoptimaliseerd zijn voor Google. Als ik naar mijn eigen Discover-feed kijk, is tachtig tot negentig procent van de artikelen, een AMP-artikel.

Deel dit artikel: