
Google voegt GenAI toe aan zoek, 25% minder sitebezoek uit zoek?
Google’s zoekmachine gaat in de komende maanden flink veranderen. Het Amerikaanse bedrijf kondigde gisteren tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie Google I/O allerlei productupdates aan, waaronder updates aan de zoekmachine zelf. De zoekmachine gaat met generatieve AI antwoorden geven op de ingevoerde vragen en dat kan nog wel eens flink wat impact hebben op het bezoek van veel websites.
‘Google will do the Googling for you’
Vorig jaar toonde Google al de zoekmachine van de toekomst, en in 2024 is die toekomst aangebroken. In de afgelopen jaren maakte de zoekmachine al de switch om niet alleen zoekresultaten te tonen, maar vooral om informatie of zelfs antwoorden te geven door de knowledge graph. Met generatieve AI gaat de zoekgigant nog een stap verder. Of zoals het bedrijf het zelf zegt: “Google will do the Googling for you.”
Uren onderzoek besparen door AI
In plaats van losse zoektermen kun je volledige vragen of zelfs meerdere vragen in één keer stellen. Voor het antwoord hoef je daarna niet te klikken op één van de zoekresultaten, maar krijg je een door AI gegenereerd antwoord (zoals je van bijvoorbeeld ChatGPT kent). Een voorbeeld-verzoek uit de demo: “Stel een zevendaagse meal plan voor, voor een student die in een studentenhuis woont, waarbij de nadruk ligt op budgetvriendelijke en magnetronmaaltijden.”
Normaal gesproken duurde het minuten (of als je het volledig uitwerkt misschien zelfs uren) om een antwoord op die vraag te krijgen, nu kan Google het antwoord in een paar seconden aan je geven.
Stel dat jij een website hebt waarin je schrijft over meal plans en je hebt een artikel geschreven voor studenten. In het verleden zou je gevonden worden op zoektermen als “7 dagen meal plan student”, maar door de aanpassing van Google kan het zijn dat je minder verkeer gaat krijgen. Hieronder zie je het antwoord dat met AI is gegenereerd:
Zoals je ziet toont Google nog steeds link naar websites (ook in dit AI-antwoord). Maar de reguliere zoekresultaten staan onder dit grote blok (AI Overview), waardoor je artikel over studenten meal plans niet aangeklikt zal worden.
’25 procent minder bezoek vanuit Google’
De NOS meldt dat een bureau heeft doorgerekend hoeveel bezoek websites zullen kwijtraken door de aanpassing van Google. Uit dit onderzoek blijkt dat mogelijk een kwart van het zoekverkeer zal verdwijnen. Uiteraard is dit een schatting en kun je misschien op nieuwe manieren inspelen op de getoonde zoekresultaten. Maar als ik de screenshots en video’s van de AI Overviews zie, zie ik toch veel risico’s voor contentmakers.
Maar, zoals ik vorig jaar ook schreef, zoeken kan geen volledig AI-feestje worden, dus zal Google creators en uitgevers moeten blijven steunen. Als je als maker geen bezoek meer haalt uit Google, dan wil je ook niet meer dat je data gebruikt wordt, en kan de zoekmachine dus geen antwoorden meer genereren. Bovendien is Zoek cruciaal voor Google vanwege de miljarden aan advertentie-inkomsten.
Niet bij elke zoekterm een AI-antwoord
Google gaat overigens niet bij elke zoekopdracht een AI-antwoord genereren. Dit geeft Liz Reid (eindverantwoordelijke Google Zoek) aan in gesprek met de Amerikaanse techsite The Verge. Mensen die zoeken op Walmart (Amerikaanse supermarkt), willen gewoon naar Walmart.com. “Het heeft dan geen toegevoegde waarde om AI toe te voegen.”
AI voegt volgens Reid vooral iets toe aan de zoekmachine als je normaal gesproken meerdere zoekopdrachten zou moeten uitvoeren, of voor vragen waar je normaal gesproken nooit Google voor zou gebruiken.
Wanneer komt AI Overview beschikbaar in Nederland?
Google gaat AI Overview in eerste instantie alleen beschikbaar maken in de Verenigde Staten. Later dit jaar zullen andere landen volgen. Google geeft aan dat in 2024 één miljard mensen toegang krijgen tot de AI-antwoorden. Het is nog onduidelijk of we deze functionaliteit ook in de Europe Unie krijgen, vanwege allerlei wetgeving.