Games, Overig

Gamereview: Cities: Skylines

City Skylines

Laat de naam SimCity vallen en een hele generatie krijgt warme gevoelens. Na SimCity 4 in 2003 is nog twee geprobeerd om de serie een vervolg te geven (SimCity Societies in 2007 en SimCity in 2013), maar een groot succes werd het niet. Colossal Order sprong in dat gat en kwam in 2015 met Cities: Skylines op de proppen. Een schot in de roos.

Verslaving ligt op de loer

Het idee van een stedenbouwspel is simpel: bouw een zo grote mogelijke stad. Je begint met een snelweg met een afrit en het is aan jou om daar een vervolg aan te geven. Hoewel je kleine tussengoals hebt, draait het spel vooral om vrijheid. En daar ligt de kracht en het gevaar van city builders. Ik heb regelmatig gehad dat ik een spel als Cities: Skylines opstartte om even een uurtje te spelen. En dat uurtje werden er twee, drie en dan was het ineens midden in de nacht op een doordeweekse dag (en dat is mij eerder gebeurd). Dus voordat je verder leest: je bent gewaarschuwd voor het verslavingsgevaar.

Beginnen met Cities: Skylines is simpel

Kort door de bocht kun je je stad in Cities: Skylines met vijf dingen vullen: wegen, voorzieningen, zones voor huizen, commerciële zones en industriële zones. Nadat je je eerste weg hebt aangelegd is het tijd voor een bestemmingszone voor huizen. De eerste woningen poppen uit de grond en dan begint het spel van vraag en aanbod, of probleem en oplossing.

YouTube video

 

De inwoners eisen water en elektriciteit, anders verhuizen ze naar een andere stad. Dus bouw je een waterpomp en plaats je een windmolen. Even lijken de inwoners tevreden, maar na een paar keer het toilet doorspoelen begint het te stinken. ‘Wij willen een riolering.’ Na elk probleem dat wordt opgelost, ontstaat wel weer een nieuwe. En als de inwoners of bedrijven niet klagen, dan is er nog wel de uitdaging om de vraag naar woningen, commerciële of industriële zones te verhogen. Dus ga je parken, politiebureaus, scholen of ziekenhuizen bouwen.

Verkeerssimulator

In het begin van het spel maakte ik nog wel eens de denkfout door te denken dat Cities: Skylines vooral draaide om het plaatsen van voldoende voorzieningen. Hoewel dat zeker belangrijk is, is de grootste uitdaging van een succesvolle stad het managen van het verkeer. Hoe voorkom je lange files of opstoppingen in het openbaar vervoer?

Die files zijn niet alleen voor je inwoners en bedrijven vervelend, het zorgt er ook voor dat vuilniswagens, politieauto’s, brandweerauto’s en ambulances vast komen te staan. In dat geval kun je honderd ziekenhuizen in je stad hebben, maar als een ambulance niet op tijd op zijn bestemming is, sterft je bevolking vanzelf uit. Dus wil je een grote stad bouwen in Cities: Skylines, zorg er dan voor dat het verkeer door kan rijden en zorg voor alternatieve reismogelijkheden. Bouw wandel- en fietspaden, zorg voor een goed busnetwerk en bouw metro- en/of treinverbindingen.

Oneindige mogelijkheden

Inmiddels kun je Cities: Skylines voor een paar euro uit de budgetbakken vissen, maar er zijn ook de nodige uitbreidingen voor het spel verschenen, waarmee je het aantal functionaliteiten in de game nog eens flink mee kan uitbreiden. Met Natural Disasters kun je bijvoorbeeld bosbranden, aardbevingen, tornado’s en zelfs meteorietenregens nabootsen.

Als je het spel speelt op een computer (en laten we eerlijk zijn, een stedenbouwspel hoor je op een pc te spelen), heb je bovendien toegang tot de Steam Workshop. Daar vind je een oneindig aanbod aan nieuwe spelwerelden, op maat gemaakte voorzieningen en andere aanpassingen aan het spel. Hiermee kun je het spel helemaal naar smaak inrichten. Zelf kan ik bijvoorbeeld absoluut niet meer zonder de Traffic Manager-mod en de Move It-mod.

Leercurve

Zoals gezegd is Cities: Skylines gemakkelijk om mee te beginnen. Door het oneindig aantal mogelijkheden en uitbreidingen is het alleen wel lastig om echt goed in het spel te worden. De verleiding is om snel te groeien, maar snelle groei gaat gepaard met een groei van het aantal files en een flink aantal andere problemen. Het is belangrijk om twee stappen vooruit te denken als je iets nieuws bouwt en soms is het goed om delen van je stad opnieuw te bouwen.

Zelf heb ik veel gehad aan de YouTube-video’s van Biffa en dan met name zijn Fix your City-reeks. Hierin neemt hij steden van volgers onder de loep en optimaliseert hij het verkeer. Toen ik het managen van het verkeer goed doorkreeg, lukte het mij eindelijk om succesvolle steden te bouwen.

Verdict

Inmiddels heb ik al ontzettend veel tijd besteed aan Cities: Skylines en dat komt vooral omdat het spel enorm goed in elkaar zit. Stedenbouwspellen zijn niet voor iedereen weggelegd, maar iedereen die vroeger plezier heeft beleefd aan SimCity, kan Cities: Skylines enorm waarderen. Het spel is enorm uitgebreid en je kunt steden helemaal op maat aanpassen.

De grootste nadelen zijn de enorme verslavingsfactor en de problemen die je krijgt als je stad echt groot wordt. Als je eenmaal boven de 100.000 inwoners komt, begint het spel minder soepel te lopen en is het bovendien lastiger om nog veel groter te groeien.