
Game-YouTuber Walnut: ‘Door Shorts heb ik 1 miljoen abonnees’
Walnut groeide in de afgelopen zeven jaren uit tot een gevestigde naam in YouTube Nederland, met bijna 400 duizend abonnees begin vorig jaar. Nu een jaar later heeft hij ineens een miljoen extra abonnees. De reden van deze bizarre stijging? YouTube Shorts. Goede vriend Royalistiq noemde Walnut zelfs Lord Short na het behalen van de één miljoen abonnees.
Inmiddels is het acht jaar geleden dat Max Dekker, zo heet Walnut eigenlijk, begon met zijn eigen YouTube-kanaal. “Je kan mij misschien kennen uit video’s van Royalistiq”, zo vertelt Walnut in zijn eerste video.
Minecraft en Grand Theft Auto V
Direct vanaf het begin focust Walnut zich met zijn content op gaming, waarbij een grote rol is weggelegd voor Minecraft en Grand Theft Auto V.
Als je kijkt welke content Walnut vorig jaar en dit jaar heeft geüpload dan is het beeld hetzelfde. 82 procent van alle nieuwe uploads draait om Minecraft, terwijl GTA met 12 procent op de tweede plek staat. Fortnite volgt op de derde plek met nog wat andere games er achteraan. De keuze voor Minecraft is niet gek, want 88 procent van de nieuwe views draait om Minecraft-content.
Van solide groei naar abonnee-explosie voor Walnut
In 2017 begint Walnut met uploaden op YouTube en in de eerste vijf jaar groeit hij naar 170 duizend abonnees. Tussen 2022 en begin 2024 gaat het aantal abonnees ineens een stuk sneller. In april 2024 staat Max Dekker op 388 duizend abonnees.
Zoals in je onderstaande grafiek kan zien, explodeert het aantal abonnees vanaf mei 2024. In een jaar tijd kreeg Walnut één miljoen nieuwe abonnees, vooral tussen mei en augustus vorig jaar. In recordmaand juni kreeg hij er zelfs 351 duizend nieuwe abonnees bij (ongeveer evenveel als in zijn eerste zeven jaar YouTube).

Eén miljoen abonnees
Op 19 juli 2024 bereikt Walnut in een speciale livestream de één miljoen abonnees. “Vandaag is een hele leuke dag”, aldus Max Dekker. “Let’s goooo”, roept de YouTuber na het bereiken van de mijlpaal.
Goede vriend Royalistiq is één van de eersten die hem feliciteert met de bijzondere presentatie. Hij noemt hem in de livechat “Lord Short”.
Walnut zeer succesvol met Shorts
Normaal gesproken kijk ik in mijn Creator-analyses vooral naar wat voor content iemand uploadt, maar bij Walnut kun je beter kijken naar het type video’s. Hij is namelijk oprecht Lord Short.
In 2024 en 2025 is 94 procent van de views op nieuwe video’s op Shorts. Vanaf 2022 heeft Walnut tientallen Shorts geüpload en die upload-streak eindigde vorig jaar in augustus. Een maand na het bereiken van de één miljoen abonnees. Dit jaar heeft de game-YouTuber slechts een handjevol nieuwe Shorts geüpload.
Dat hij in korte tijd Royalistiq heeft ingehaald en ook eerder dan Roy de één miljoen abonnees haalde, is dus te danken aan zijn succes op YouTube Shorts. Een feit waar hij zelf geen geheim van maakt. In zijn livestream vanwege één miljoen abonnees: “Ik kan het niet vergelijken met Roy, want het is echt op een hele andere manier gegaan.” Hij vervolgt: “Hoe kan die knaap nou zoveel abonnees hebben, met dit normale aantal weergaven op zijn video’s?”
Hij wijst daarna naar de populairste YouTube Shorts op zijn kanaal. “Die Shorts hebben allemaal miljoenen weergaven gegenereerd. Het zijn wel een beetje breindodende shorts, ik weet het. Ik ben heel doelbewust bezig, geen zorgen.”
180 duizend nieuwe abonnees door één Short
Met één van zijn meest bekeken Shorts heeft Walnut niet alleen meer dan twintig miljoen views gehaald, maar ook extreem veel nieuwe abonnees gehaald. “Eén poepvideo van 28 seconden heeft volgens mij 180 duizend abonnees opgeleverd”, legt de YouTuber uit. Het is inmiddels 10 maanden geleden dat Max Dekker deze uitspraak deed, dus mogelijk dat het aantal abonnees nog een stuk hoger ligt.
“Shorts is wel reden dat mijn kanaal nu één miljoen abonnees heeft”, vertelt Walnut. Met een paar zeer succesvolle Shorts heeft hij meer abonnees gehaald dan hij mogelijk ooit met normale video’s zou halen. “Het kost heel weinig tijd om deze Shorts te editen.” De animaties in de Shorts waren volgens Walnut gemakkelijk om zelf te doen.
Shorts zorgen voor veel views, maar rijk zul je er niet snel mee worden. Max wijst naar een Short met 15 miljoen views: “Met deze Short heb ik 400-500 euro verdiend”. In tegenstelling tot reguliere video’s waar je het hebt over euro’s per duizend views, haal je op Shorts eerder een paar cent per duizend views.
Hogere views tijdens covid
Naast de Shorts uploadt Walnut ook zo’n 200 reguliere video’s per jaar. Daarbij lag de top qua views voor de YouTuber wel in de corona-periode.
Voor corona zat hij gemiddeld op 12 tot 18 duizend views per video. In 2020 lag dit op 48 duizend, 2021: 73 duizend en 2022 zelfs op 95 duizend. In 2023 daalde het gemiddelde aantal views naar 54 duizend, 2024: 26 duizend en dit jaar zit het op 24 duizend views. Overigens is dit een tendens die bij veel meer YouTubers is te zien. De corona-jaren waren een gouden periode voor contentcreators.
Meest bekeken YouTube-video’s van Walnu
Walnut in social cijfers
Max Dekker (Walnut) heeft in totaal 1,4 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:
- YouTube: 1,4 miljoen abonnees en 226,9 miljoen views op 1.970 video’s (waarvan 265 Shorts)
- Instagram: 21.008 volgers met 87 berichten
- TikTok: 19.800 volgers, 170.400 likes en 111.377 views op 31 video’s