Quake IV review

Zo daar zit ik dan. Lekker thuis achter mijn PC. Ik denk laat ik eens gek doen, laat mij eens een recensie schrijven. En hier is hij dan, mijn eerste recensie. Een Quake IV-recensie

Wat er aan vooraf ging

Er gingen 3 delen vooraf aan deze Quake. De verhaallijn van Quake IV gaat verder waar Quake II opgehouden is. Quake 3 was een multiplayer game.

Het begin

Het begint allemaal met een enorme aanval op de planeet Stroggos. Jij bent een van de mariniers die meewerkt in de aanval. En je hebt dit keer zelfs een naam, je bent Matthew Kane. Echter het schip waar je in zit word neergeschoten. Hierdoor stort je neer. Je overleeft het wel en de game begint.

Ombouwen

Ergens op de helft van het spel, word je echter gevangen genomen, door de oude bekende Makron uit Quake II. Dan word je wakker en dan zie je dat je op een afschuwelijke manier word omgebouwd tot Strogg. Maar je word gelukkig net op tijd bevrijd. Hierdoor is je lichaam Strogg maar je geest is gelukkig nog normaal. Doordat je half Strogg bent, heb je wel allemaal voordelen gekregen. Je kunt sneller lopen en hoger springen. Ook kun je poorten openen die normale mariniers niet kunnen openen. En je kunt ook nog gebruik maken van Health Eenheden aan de wand die bedoelt zijn voor Stroggs

Je uiteindelijke doel

Het uiteindelijke doel is de vernietiging van Nexus. Dit is het brein van de Stroggs. Maar voor je hier bent moet je nog honderden Stroggs uit de weg ruimen.

Wapens en voertuigen

De wapens uit oudere Quakes zitten ook weer in deze Quake. Ze zijn allemaal een beetje mooier uitgewerkt. Het mooie aan de wapens is dat ze regelmatig worden ge-updated. Dit houd in dat je alle wapens vroeg leert kennen, maar ze worden steeds beter. Dit vind ik een hele leuke toevoeging aan Quake IV. Ook een nieuwe toevoeging aan Quake zijn voertuigen. Hier zijn ze slim mee omgesprongen. Het is en blijft een shooter en daarom hebben ze hem er niet vaak ingezet. Je zal hem in 5 levels tegenkomen.

Graphics

De graphics van Quake IV zijn prima in orde. Al zul je er niet veel van zien, doordat het vaak zo donker is. Maar verwacht geen mooi uitgewerkte buitenlevels, want die zijn er niet. Buitenlevels zijn allemaal wat kaal.

Multiplayer

De multiplayer heeft veel weg van de oudere quakes. Er zijn 10 levels waaronder de publiekslieveling “The Longest Yard”. Online loopt de game als een trein. Geen lags of andere gameplay hindernissen. Hierdoor kun je lekker knallen zonder al te veel skills. Jammer dat er geen toevoegingen waren.

Al

De al van je tegenstanders is niet echt om over naar huis te schrijven. Ze lopen en springen wat en het enigste wat ze een beetje goed kunnen is schieten. De al van je mede-mariniers is daarintegen veel beter. Als het donker is lichten ze je bij en bij het schieten staan te bijna nooit in de weg.

Negatief

Naast veel goede dingen van deze game zijn er ook slechtere dingen die ik jullie ook wil laten weten. Het spel is zeer voorspelbaar. Als je ergens heen moet, hoef je alleen naar deuren met groene lichtjes. Dit is wel jammer, want een beetje dwalen kan geen kwaad. Ook vind ik dat de eindbazen geen skills vereisen om ze af te maken. Alleen voor de laatste heb je skills nodig.

Het oordeel

Dit spel is echt aan te raden voor fans van oudere Quakes en mensen die eens lekker willen knallen zonder veel na te denken. Jammer dat de multiplayer-modes mager is. Niet bijzonder goed, maar ook niet slecht. Beetje middelmatig dus!

Cijfer: 8-

+ Wapenupgrades
+ Al van je mede-mariniers
+ Graphics
+ Actie
– Voorspelbaar
– Matige eindbazen
– Multiplayer is matig
– Al van je tegenstanders is slecht

Dit artikel is eerder gepubliceerd op InsideGamer.nl als ‘memberrecensie’ (webarchive link).  In het verleden kon je op deze gamewebsite een review schrijven over een game naar keuze. De beste drie tot vijf recensies werden genomineerd voor memberrecensie van de maand. De bezoekers mochten stemmen op hun favoriet. Als je de winnende recensie had geschreven, mocht je een gratis game uitkiezen.

Deel dit artikel: