Technieuws week 34: Adverteren via WhatsApp
Nu de Olympische Spelen achter de rug zijn, de scholen weer beginnen komt alles langzaam weer in zijn normale ritme terecht. Vanuit datzelfde ritme plaats ik elke vrijdag een samenvatting van het tech nieuws op mijn blog. Met deze week: adverteren via WhatsApp, medailles van oude smartphones en een Facebook-app voor gebruikers onder de 21 jaar.
Adverteren via WhatsApp
WhatsApp heeft de deur opengezet voor bedrijven om de app te gebruiken om met hun klanten te communiceren. De berichtendienst geeft aan dat deze stap er niet voor gaat zorgen dat gebruikers enorme banners in hun chatapp zullen zien.
De bedoeling is eerder dat bijvoorbeeld evenementen de toegangskaartjes via WhatsApp kunnen versturen. Het klinkt op papier heel handig, maar ik vraag mij af hoe groot het grijze gebied is. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten dat elk bedrijf tegen betaling kan adverteren via WhatsApp, zodat ik constant nieuwe producten tussen mijn privé app-jes heb staan.
De verandering is mogelijk doordat WhatsApp de privacyvoorwaarden heeft aangepast. Hiermee wordt vanaf nu ook informatie gedeeld met Facebook om op het sociale netwerk het aanbieden van advertenties te verbeteren. Op de website van WhatsApp staat overigens aangegeven hoe je het delen van informatie kan uitschakelen.
Olympische medailles gemaakt van oude smartphones
De Olympische Spelen in Brazilië zijn nog maar een paar dagen voorbij, of de focus komt te liggen op Japan. In 2020 worden in Tokio namelijk de Olympische Zomerspelen gehouden.
De organisatie van de spelen in Japan wil gerecyclede onderdelen gebruiken van onder andere smartphones om hiermee de bronzen, zilveren en gouden medailles te maken. Met deze stap hoopt de organisatie dat elke burger meehelpt om de medailles te fabriceren en om het wereldwijde probleem van elektronisch afval aan te pakken. In Japan wordt overigens een groot deel van het afval al gebruikt om nieuwe elektronica mee te bouwen.
Facebook-app voor gebruikers onder de 22 jaar
Facebook heeft de laatste tijd moeite om jonge gebruikers binnen haar netwerk te houden. Tieners kiezen vaker voor alternatieven als Instagram of Snapchat, waardoor Facebook vooral een plek voor de volwassen medemens is.
Om een jongere doelgroep aan te spreken komt Facebook met een nieuwe stand-alone app, genaamd Lifestage. Alleen gebruikers tot 21 jaar kunnen gebruikmaken van het netwerk. Als je ouder bent, kun je wel een profiel aanmaken, maar zie je verder niet wat er gebeurd op het netwerk.
Lifestage is met name bedoeld voor middelbare scholieren en op het netwerk staat video centraal. De app unlockt profielen van jouw school als er meer dan twintig scholieren zich aanmelden. Hiermee lijkt de app op het Facebook uit de begindagen. Exclusief gericht op een jonge doelgroep.
En verder…
Netflix heeft een trailer vrijgegeven van het tweede seizoen van Narcos. De serie was één van de beste nieuwkomers van het afgelopen jaar en vertelde het verhaal van drugsbaron Pablo Escobar (gespeeld door Wagner Moura).