Datagedreven content

SEO 2021: 7 tips om vindbaar te blijven in zoekmachines

SEO-tips 2021

Goed gevonden worden in een zoekmachine is geen sprint, maar een marathon. Misschien heb je in 2020 veel meer verkeer uit zoekmachines gehaald, maar dat is geen garantie op succes in 2021. In dit artikel zet ik zeven belangrijke tips op een rijtje voor search engine optimalization (SEO) en ik blik vooruit op een paar belangrijke updates die er aan zitten te komen.

Als ik kijk naar de statistieken van mijn eigen site of die van AVROTROS, dan was 2020 een enorm goed jaar qua verkeer uit zoekmachines. Mensen waren -meer dan ooit- op zoek naar betrouwbare informatie en dan is het mooi dat ze bij jou uitkomen. Ik heb het over zoekmachines, maar eigenlijk is er maar één website die er met kop en schouders boven uitsteekt: Google. In december had Google volgens Statcounter een marktaandeel van 94,3 procent. Andere zoekmachines winnen langzaam wat terrein op de zoekgigant, maar het blijft marginaal. In mijn zeven tips voor SEO ligt de focus dan ook op Google, maar de tips hebben uiteraard ook een positief effect op andere zoekmachines.

In 2020 voerde Google grote wijzigingen uit op zoekgebied. Met name de May 2020 Core Update had een flinke impact. Sommige sites profiteerden ervan, andere sites zagen de traffic uit Google verdampen. In 2021 verschijnt er waarschijnlijk in mei weer een grote update.

1. Core Web Vitals

In mei 2021 verschijnt vermoedelijk de Page Experience Update en die gaat veel invloed hebben op de SEO-prestaties. Met name omdat Google de update al zover van tevoren heeft aangekondigd. Bij SEO denk je misschien al snel aan keyword-optimalisatie of in ieder geval tekst-optimalisatie, maar ook de techniek gaat in 2021 nog een belangrijkere rol spelen.

Bij de Page Experience Update worden de Core Web Vitals van je website een belangrijke factor voor je vindbaarheid. De Core Web Vitals draait om het bieden van een fijne gebruikerservaring (UX) en bestaat uit de volgende drie punten:

  1. Largest Contentful Paint (LCP): Hoe snel wordt de content geladen? Hierbij is het niet nodig dat je hele pagina snel wordt geladen, maar moet vooral de tekst snel worden geladen. Afbeeldingen en video mogen best iets later verschijnen. Als je LCP-meting onder de 2,5 seconden ligt is dit goed, terwijl boven de 4 seconden als slecht wordt gezien.
  2. First Input Delay (FID): Hoe veel tijd zit er tussen in de eerste interactie van een gebruiker (bijvoorbeeld een klik) en de reactie van de browser? Dit zou onder de 100 milliseconden moeten liggen, terwijl alles boven de 300ms als slecht wordt gezien
  3. Cumulative Layout Shift: Hoeveel verschuift de lay-out nog tijdens het laden? Vooral advertenties, afbeeldingen op pop-ups kunnen voor flinke veranderingen zorgen. Een CLS-meting zou onder de 0,1 moeten liggen, terwijl boven de 0,25 als slecht wordt gezien.

Core Web Vitals

Tot zover de theorie, maar hoe weet je hoe goed je website op dit gebied scoort? Google heeft hiervoor twee tools. De snelheid van je website kun je controleren via de PageSpeed Insights Tool. De CLS-problemen kun je terugvinden in de Google Search Console, onder Optimalisaties -> Site-vitaliteit. Zie je slechte resultaten? Wacht dan niet te lang, want vanaf mei kun je hierdoor een daling in je zoekprestaties verwachten.

2. Mobiele SEO

Een artikel schrijf je meestal op een laptop of desktop, waardoor je vaak ook alleen maar op een groot scherm naar je website en artikelen kijkt. Dat is heel jammer, aangezien het grootste gedeelte van je bezoekers op een smartphone je website bezoekt. Dus controleer ook altijd even hoe je artikel op een mobiel scherm eruit ziet.

Op een desktop lijken de alinea’s misschien lekker kort, zijn de buttons duidelijk en komen de afbeeldingen goed tot hun recht. Op een mobiel kan dit soms compleet anders zijn. Maak je alinea’s niet te lang, maak kopjes en buttons zo duidelijk mogelijk en zorg ervoor dat de tekst in afbeeldingen niet te klein is. En kijk ook vooral of elementen niet te dicht op elkaar staan, dit kun je ook terugvinden in de Google Search Console.

3. Semantische zoekintentie: focus op de gebruiker

Doordat zoekmachines steeds slimmer worden, draait goed gevonden worden steeds minder op trefwoorden, maar om onderwerpen. Het maakt daarbij niet uit of je zoekt naar groene aanslag op tegels schoonmaken of groene tegels schoonmaken. Google ‘snapt’ dat je last hebt van tegels met aanslag en probeert je op basis van dat gegeven het beste zoekresultaat voor te schotelen.

Dit betekent overigens niet dat je niet meer hoeft te optimaliseren op losse zoekwoorden. Google moet nog steeds begrijpen dat jouw artikel over groene aanslag gaat. Je kunt daarom nog steeds het beste de focus leggen op één belangrijk zoekwoord. Daarna is het belangrijk om synoniemen of andere belangrijke woorden terug te laten komen in je artikel.

4. Autoriteit en betrouwbaarheid

In 2020 hebben grote techbedrijven als Google en Facebook hun strijd tegen nepnieuws flink opgevoerd, vooral door nepnieuws en desinformatie. In 2020 hechtte Google aan veel waarde aan autoriteit van een website, in 2021 gaat het bedrijf hier mee verder.

Google beoordeelt websites op basis van het EAT-principe: expertise, authoritativeness (gezaghebbendheid) en trustworthiness (betrouwbaarheid). Het opbouwen van een goed profiel kan lang duren, maar er zijn manieren om positief bij te dragen aan expertise en betrouwbaarheid. Link vanaf je website niet naar dubieuze websites, maar link vooral naar websites met autoriteit. Andersom geldt dat ook: probeer betrouwbare domeinen te laten linken naar jouw website. En ten slotte: ga de strijd aan met open vizier: zorg ervoor dat het duidelijk is wie er achter een website zit en deel contactgegevens.

5. Positie nul (featured snippet)

Google indexeert enorm veel websites, maar bij een zoekopdracht gaat het eigenlijk alleen maar om de eerste tien zoekpagina’s. Gekscherend wordt soms wel eens geroepen dat de tweede pagina van Google de beste plek is om een lijk te verstoppen. In de afgelopen jaren probeert Google echter steeds vaker om het antwoord op een vraag zelf weer te geven, zonder dat de gebruiker hoeft te klikken en zelf een website hoeft te scannen.

Google doet dit met zogeheten featured snippets. Dit is bijvoorbeeld een relevante alinea uit een artikel die de zoekgigant weergeeft in de zoekresultaten op ‘positie nul’, oftewel boven de reguliere zoekresultaten (zie onderstaande afbeelding). Featured snippets draaien grotendeels om techniek, maar een juiste opbouw in een artikel kan enorm helpen. Denk aan vraag-antwoord-structuren, top-lijstjes of een opsomming met tips. Google kan deze informatie snel herkennen en weergeven in de zoekresultaten. Deze snippets geven natuurlijk wel een deel van de informatie weg, waardoor het niet perse een bezoeker oplevert. Maar als jij het niet doet, doet een ander het wel. Bovendien worden featured snippets ook weer gebruikt in voice search zoals via de Google Assistent.

Featured Snippet in Google

6. Lange(re) artikelen

Uit onderzoeken van verschillende SEO-experts blijkt dat langere content een goede manier is om meer verkeer te genereren en bovendien zorgt het ervoor dat andere websites sneller naar je content linken. Artikelen van 2.000 woorden scoren daarbij ‘dramatisch beter’ dan vergelijkbare artikelen van minder dan 1.000 woorden. Mogelijk dat het in 2021 er zelfs voor zorgt dat artikelen nog een stuk langer worden.

Dit gedachtengoed betekent echter niet dat je wollig moet worden in artikelen of extra zinnen schrijft puur als vulling van het artikel. Voeg enkel relevante informatie toe en probeer het artikel daarnaast scrollbaar te houden door het toevoegen van duidelijke opmaak. Gebruik tussenkopjes, afbeeldingen, opsommingen en maak ook alinea’s niet te lang (maar ook niet te kort).

7. SEO draait om meer dan alleen je website

Bij zoekmachine-optimalisatie denk je misschien puur aan je website of blog, maar dit is onterecht. Als mensen jouw naam of bedrijf opzoeken, dan gaat het om het volledige pakket dat ze aangeboden krijgen. Je kunt bijvoorbeeld wel de eerste positie scoren in Google, maar als het artikel op de tweede plek je beticht van oplichting, dan heb je er niks aan. Maar vergeet ook zeker je social media-profielen niet.

Video krijgt een steeds prominentere plek in de zoekresultaten. YouTube is daarom een uitstekende manier om je expertise verder uit te breiden. Ook als je nog geen YouTube-kanaal hebt, zijn er genoeg redenen om 2021 aan YouTube te beginnen.

Ook content op andere platformen zoals Twitter en Instagram verschijnt steeds vaker tussen de zoekresultaten. Google is daarnaast een kleine test gestart om TikTok-filpjes, Instagram Reels en andere short video’s te tonen tussen de zoekresultaten.