Noraly Schoenmaker heeft 2,8M abonnees: hoe ze als Itchy Boots de wereld verovert op haar motor

In 2018 stond Noraly Schoenmaker op een kruispunt in haar leven: een stukgelopen relatie, een gedwongen verkoop van haar huis en daarnaast stopte ze met haar baan. Dat moment zou een keerpunt worden in haar leven. Ze besloot met een motor het avontuur aan te gaan en dat vast te leggen op YouTube. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en reist ze nog steeds de hele wereld over. Ze heeft als Itchy Boots 2,8 miljoen abonnees en meer dan een half miljard views, waarmee ze bij de populairste vrouwelijke creators van Nederland hoort.

Leven op de kop

“Ik kwam erachter dat mijn partner al een hele tijd een ander er op na liet. Dus toen had ik geen keuze om de relatie te beëindigen”, vertelt Noraly Schoenmaker (37) in een openhartig interview met Langs de Lijn (NPO Radio 1). Door de relatiebreuk kwam ze ook in de problemen met haar hypotheek. “Toen raakte ik mijn huis kwijt en dacht ik: waarom werk ik nog voor die baas? Laat ik daar dan ook maar mee kappen en toen ben ik vertrokken.”

Als twintiger had ze al backpackend de nodige reiservaring opgedaan, maar toen in 2018 haar leven op de kop kwam te staan, besloot ze in het diepe te springen.

Reizen met de motor had ze nog geen ervaring mee, maar dat veranderde toen ze in India een motor kon huren voor vijftien euro per dag. “Dat heb ik drie weken gedaan. Toen leverde ik mijn motor in en toen voelde ik mij alsof ik al mijn vrijheid weer had weggeven. Ga ik nu echt weer in een bus zitten met een kip op schoot en opgepropt met allerlei mensen en bagage? Nee, ik ga een motor kopen.”

Niet iedereen ziet het zitten om in je eentje te reizen, maar Itchy Boots vindt het ideaal. “Ik kan gewoon zelf beslissen, ik vind dat heerlijk.”

Bloggen was kansloze missie

Inmiddels zijn we zeven jaar verder en staat Noraly Schoenmaker bekend als één van de bekendste reizigers uit Nederland door haar avonturen op YouTube. Hoewel vloggen inmiddels doodnormaal voor haar is, begon ze ooit met een blog.

“Ik hoopte eigenlijk dus te reizen en dan geld te verdienen met bloggen”, vertelt ze in gesprek met Marc Pollen van Scherpschutters. “Met de blog heb ik nooit een euro verdiend, dus dat was best wel kansloos.”

“Ik vond het eigenlijk ook niet zo leuk wat je dan moet schrijven als blogger.” Ze had geen zin om SEO-geoptimaliseerde artikelen te schrijven zoals de 10 leukste dingen om te doen in Delhi. “Dan word je een soort Lonely Planet-schrijver en dat vond ik helemaal niet leuk.” Na haar teleurstellende ervaring met bloggen, zocht ze naar een nieuw medium.

In haar vorig jaar verschenen boek zegt ze hierover: “Ik zou nog wel blijven schrijven, maar ik vermoedde dat geld verdienen misschien makkelijker zou gaan met het maken van video’s.”

Frequent uploaden belangrijker dan perfectie

“Ik had nog nooit een video gemaakt”, vertelt Itchy Boots. Tijdens de beginperiode van haar YouTube-carrière rijdt ze de ene dag op haar motor, en daarna was ze een dag bezig met het editen en de aflevering online te zetten. Omdat ze destijds om de dag een video uploadt, is tijd schaars. “Ik had dus ook geen tijd om alles perfect te maken.”

Inmiddels kijkt ze kritisch terug op haar eerste content: “Nu vind ik de eerste 100 afleveringen zelfs slecht. In het begin wist ik helemaal niet hoe het werkte en wat een goede aflevering maakt, dus dat is gewoon een proces geweest.”

Doordat haar content niet perfect hoefde te zijn, bleef ze wel frequent uploaden waardoor haar kanaal langzaam een succes werd. Haar instelling daarbij was: “Nou het is niet helemaal perfect, maar prima hij moet eruit, volgende keer doe ik het beter.”

Van nul naar 2,8 miljoen abonnees

“Het begon natuurlijk met nul”, vertelt Noraly Schoenmaker over haar eerste stappen op YouTube. “Mijn eerste abonnees waren waarschijnlijk mijn ouders en mensen die me kennen.” Op 22 november 2018 uploadt ze haar eerste video en binnen vijf maanden heeft ze 50 duizend abonnees. Binnen een jaar zit ze al op 300 duizend abonnees.

In onderstaande grafiek zie je hoe het aantal abonnees van Itchy Boots in de afgelopen jaren is gegroeid. In 2019 bereikte ze 100 duizend abonnees, terwijl in 2022 de mijlpaal van één miljoen abonnees is gehaald.

Gecompliceerder proces

Ooit begon Itchy Boots met één GoPro, maar in gesprek met Scherpschutters vertelt ze dat haar gear een flinke upgrade heeft gehad. Van één camera naar vier verschillende camerahoeken en de inzet van 360 graden camera’s. “Ik reis altijd met twee drones. Dus nu is het allemaal gecompliceerder geworden.”

Het combineren van alle losse beelden maakt het proces een stuk ingewikkelder, maar ze wordt tegelijkertijd steeds handiger in monteren door het gewoon vaak te doen. “Nu zet ik een aflevering van 20 minuten in 4 a 5 uur in elkaar, dus dat is nog wel te doen.”

Ook in het filmproces is ze gegroeid. Vorig jaar stopte haar avontuur in Afrika abrupt nadat ze bij een val haar sleutelbeen had gebroken. Niet het moment dat je aan filmen denkt zou je denken, maar Noraly Schoenmaker weet door haar ervaring dat ze juist haar camera moet pakken. “In de eerste reis heb ik heel veel dingen niet gefilmd. Nu zit het er meteen in. Dit gaat de rest van de reis heel erg bepalen, dus dit moet ik vastleggen.”

Is clickbait noodzaak?

“Soms heb ik afleveringen waarvan ik denk: ‘Wow die is echt zo mooi. Dit moeten mensen zien.’ Maar als er dan geen sensationele titel bij zit of een sensationeel plaatje, dan kijkt toch maar de helft.”

“Er is een incident met de politie, dat doet het altijd goed op YouTube.”

“Ik wil mijn eigen video’s natuurlijk geen clickbait noemen, maar ik weet ook wel dat mensen redelijk sensatiebelust zijn. Er gaat iets mis, of er is een incident met de politie, dat doet het altijd goed op YouTube.”

De keerzijde van succes

Hoewel het YouTube-succes vooral heel veel leuke positieve reacties oplevert, zit er helaas ook een keerzijde aan haar succes. Zo vertelt Noraly Schoenmaker in het NPO Radio 1-interview.

“Het begint veel lastiger te worden. Op een gegeven moment kan ik nergens meer ongezien rijden en word ik overal herkend. Dat is soms best oké en soms maakt het ook wel lastig.”

Ze vertelt dat ze ook regelmatig doodsbedreigingen krijgt. “Dat speelt dus ook in mijn hoofd als iemand denkt van hee ik ga een stukje met haar mee rijden. Ik weet niet of jij degene bent die mij net verwensingen heeft gestuurd, of ben jij degene die hoi wilde zeggen.”

Vertrouwen in je medemens

“Als je continue met angst zit, is het ook niet vol te houden”, vervolgt Itchy Boots. Haar avonturen laten ook vooral zien dat het vertrouwen in je medemens wordt beloond. “Vooral eigenlijk in Afrika. Daar werd ik door allerlei wildvreemde mensen geholpen. Op een gegeven moment krijg je een rotsvast vertrouwen. De eerst volgende persoon die langskomt, stopt, en helpt mij natuurlijk.”

Ook na haar val waarbij ze haar sleutelbeen breekt is ze overgeleverd aan vreemden. “Ik heb een half uur langs de kant van de weg gelegen. En toen kwam er een auto langs en die stopte. Daar zaten drie artsen in. Dat was dan wel weer geluk. Die hebben mij toen naar het ziekenhuis gebracht. Dat was vijf uur over een hobbelweg. Een andere local die langskwam is op mijn motor gesprongen die heeft mijn motor daar heen gereden, ook vijf uur lang.”

Boek Keerpunt

Naast YouTuber is Noraly sinds vorig jaar ook schrijver. Haar boek met de toepasselijke titel Keerpunt is een persoonlijk verhaal over de periode als Itchy Boots. “Het boek is veel persoonlijker geworden dan dat ik aan het begin dacht”, vertelt ze bij Scherpschutters.

“Ik ben gewoon gaan schrijven, ik ga gewoon vertellen hoe het allemaal is begonnen. Tijdens het schrijfproces kwam ik er achter: dan moet ik eigenlijk dit ook vertellen en dit ook. Er waren een hoop dingen die ik tot dan toe altijd voor mijzelf heb gehouden.”

Het boek Keerpunt van Noraly Schoenmaker is onder meer te koop via bol.com. Zelf ben ik altijd wel fan van dit soort avontuurlijke boeken, dus ook dit boek kan ik je zeker aanraden.

Toekomst

Door het herstel van de sleutelbeen-breuk moest Itchy Boots na 5,5 jaar avontuur verplicht een pauze nemen. “Voor mijn gezondheid is het waarschijnlijk wel goed om heel even een pauze te nemen.”

Toch kon ze toen niet wachten om weer op avontuur te gaan. Haar nieuwe belevenissen kun je sinds september volgen op haar YouTube-kanaal. “Hoe avontuurlijker, hoe blijer ik word”, vertelt ze in gesprek met Langs de Lijn.

Aan stoppen zit ze dan ook nog lang niet te denken: “Ik blijf gewoon doorgaan zolang ik het leuk vind. En als het op een gegeven moment niet meer gaat om welke reden dan ook, dan verzin ik wat anders.”

Meest bekeken YouTube-video’s van Itchy Boots

Inmiddels heeft Itchy Boots meer dan 600 miljoen weergaven op YouTube, waarvan onderstaande vijf video’s het meest beken zijn:

Itchy Boots in social cijfers

Noraly Schoenmaker (Itchy Boots) heeft in totaal 3,7 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:

  • YouTube: 2,8 miljoen abonnees en 608 miljoen views op 717 video’s
  • Instagram: 657 duizend volgers met 812 berichten
  • TikTok: 322 duizend volgers en 41 miljoen views op 223 video’s

Deel dit artikel: