
Luuk Steenbergen: van trickshots met een bal naar 147 miljoen YouTube-views
Voetbalinfluencers bestaan in veel soorten en maten. De 27-jarige Luuk Steen (of eigenlijk Luuk Steenbergen) staat bekend om zijn trickshots waarbij hij een bal op de meest onmogelijke manier in een basket schiet. In totaal heeft hij 147 miljoen YouTube-views, waarvan de helft in de eerste vijf maanden van 2025! Tijd voor een analyse.
Geplaagd door blessures
“Voetbal is echt alles voor mij”, vertelt Luuk Steenbergen in gesprek met Milan Knol. Net als veel kinderen droomde hij ervan om profvoetballer te worden. Die droom werd na zijn havo bijna realiteit bij FC Den Bosch.
Helaas gooit blessureleed roet in het eten. Luuk rolt van blessure in blessure en daarom moet hij zijn droom om profvoetballer te worden achter zich te laten. “Het was een beetje te veel risico om door te gaan met veldvoetbal, daarom ben ik online gaan voetballen”, zegt hij in gesprek met Hart van Nederland.
Trickshots in de pauze
Hoewel Luuk Steenbergen sinds vorig jaar echt aan het doorbreken is op YouTube, begon zijn avontuur al meer dan tien jaar geleden. Op zijn vijftiende begon hij trickshots te doen en in schoolpauzes ging hij het voor de grap filmen. De video ging volgens eigen zeggen viraal op zijn school en later ook op andere scholen. “Toen dacht ik: hier moet ik wat mee doen.”
“Wat ik doe is wel echt next level”, vertelt Luuk Steenbergen in de Knolcast. “Ik vond het een hard idee dat mensen het niet zo na kunnen doen. Dat je het 2, 3, 4 keer moet terugkijken om te zien hoe hij dat doet.”
Livegaan als bewijs
In 2023 begint Luuk Steenbergen succesvol te worden op TikTok. Naast zijn video’s besluit hij ook om live te gaan, om aan te tonen dat wat hij doet niet fake is. In het begin heeft hij tijdens het livestreamen zo’n 200 à 300 kijkers, op de top zelfs 2.000.
Op een gegeven moment reageert Enzo Knol onder één van zijn video’s. “Dat was de eerste grote influencer die had gereageerd op mijn filmpje. Vanaf toen is het een beetje gaan lopen. Ook omdat ik inspiratie kreeg.”
Tijdens het gesprek met Milan Knol in augustus 2023 ligt de focus voor Luuk Steenbergen op TikTok. In die tijd heeft hij 80 duizend TikTok-volgers (inmiddels 133 duizend) en zo’n 3.000 YouTube-abonnees (inmiddels 273 duizend).
De stap naar YouTube voor Luuk Steenbergen
“Toen ik acht jaar was, wilde ik al YouTuber worden”, vertelt Luuk Steenbergen in de Knolcast. Waar het idee als kind was om Messi-video’s te monteren, is hij uiteindelijk succesvol geworden met trickshots. Trucs met een bal en als kers op de taart uit een onmogelijke hoek de bal in een basket schieten.
In onderstaande grafiek zie je het aantal abonnees van Luuk in de afgelopen jaren. In 2023 is zijn achterban nog klein, maar na de Knolcast stijgt zijn achterban een stuk sneller. Vanaf de zomer van 2024 gaat het echt hard met nieuwe abonnees.

Honderden video’s per maand
De snelle groei qua abonnees hangt samen met een flinke groei in views. Niet toevalligerwijs begint Luuk Steenbergen in de zomer van 2024 enorm veel te uploaden.
Van gemiddeld 30 tot 60 video’s naar 184 uploads in juli, en in de maanden daarna nog veel meer content. In recordmaand november uploadde Luuk maar liefst 839 video’s.
Daarbij kiest Luuk er ook voor om soortgelijke video’s te uploaden en soms uploadt hij dezelfde video zelfs dubbel (met een andere caption). Daarbij verwijdert hij later ook weer tientallen ondermaats gepresenteerde video’s. In tegenstelling tot TikTok herkent YouTube overigens wel wanneer je video’s dubbel uploadt.
‘Glitch in the game’
Naast voetbaltrucs staat Luuk Steenbergen ook bekend om zijn oneliners. Van “Glitch in the game” (voor een bal die blijft hangen) tot “Back in the Game” (als hij een trickshot raakt) en andere variaties. Het maakt Luuk extra herkenbaar en het is natuurlijk fijn voor extra engagement.
“Er zit wel een idee achter, maar de eerste keer was het niet heel bewust”, vertelt Luuk over zijn herkenbare uitspraken.
Jeugd inspireren om buiten te spelen
Naast dat Luuk Steenbergen voetbal gewoon heel leuk vindt, heeft hij ook een andere missie met zijn video’s: hij wil een positieve invloed op kinderen hebben. In gesprek met Hart van Nederland zegt hij hierover: “Gamen is natuurlijk leuk, maar je moet minimaal een half uur of een uur bewegen. Lekker naar buiten gaan met je vrienden, gewoon lekker op straat. Dat is mijn missie.”
Het is knap om te zien hoe behendig Luuk Steenbergen is met een bal en de kijker kan dat ook duidelijk waarderen. Grote vraag is wel hoe hij zijn content verder kan opschalen, zodat hij niet alleen de jongen van de trickshots blijft.
Meest bekeken YouTube-video’s van Luuk Steenbergen
-
1.
0:15
“The Boys Got Us Don’t Worry About It 😱🤷♂️”7 feb 202542,3M views -
2.
0:12
“The Boys Got Me Don’t Worry About It 😤🤷♂️”1 aug 202414,1M views -
3.
0:19
“The Boys Got Us Don’t Worry About It 😱🤷♂️”14 feb 20259,5M views -
4.
0:13
“CRAZY TRICK AT PSG!! 😱🔥”1 okt 20239,1M views -
5.
0:11
“The Boys Got Me Don’t Worry About It 😤🤷♂️”16 okt 20246,9M views
Luuk Steenbergen in social cijfers
Luuk Steenbergen heeft in totaal bijna een half miljoen volgers verdeeld over 4 verschillende platforms:
- YouTube: 273.000 abonnees en 146,4 miljoen views op 4.691 video’s
- Instagram: 46.518 volgers met 727 berichten
- TikTok: 133.500 volgers, 5,2 miljoen likes en 95,5 miljoen views op 710 video’s
- Snapchat: 11.000 volgers