Hoe Gamemeneer veranderde in Entertainment-meneer: ‘YouTube is oppervlakkiger geworden’

Don Plevier (35) uploadde deze maand vijftien jaar geleden zijn eerste video op YouTube. Niet op zijn succesvolle kanaal Gamemeneer, maar op het Engelstalige EctivityGaming. Met 1,2 miljoen abonnees is Gamemeneer tegenwoordig één van de grootste Nederlandstalige game-YouTubers, alhoewel Don zich tegenwoordig steeds meer op ander soorten content richt. Hij vermoedt zelf overigens dat zijn YouTube-piek inmiddels achter hem ligt.

In zijn eerste jaren was Gamemeneer volgens eigen zeggen aan het aankloten. Dat veranderde toen hij andere YouTubers succesvoller zag worden. “Ik heb Milan Knol toen een auditievideo gestuurd voor zijn kanaal. Hij bood een podium voor nieuwelingen aan”, vertelt de YouTuber in gesprek met 7DTV.

De video van Don verscheen op het kanaal van Milan (DagelijksHaaDee) en daardoor begon de sneeuwbal te rollen. Al heeft Don het over een sneeuwbal die valt: “Het opstapje heeft zo’n vijf jaar geduurd, voordat er een sneeuwbal was die begon te vallen.”

‘Consistentie mijn doorslaggevende factor’

Volgens Don Plevier is er niet perse een geheim waarom hij succesvol is geworden als Gamemeneer. “Ik denk dat mijn consistentie wel mijn doorslaggevende factor was”, vertelt hij bij 7DTV.

Hij geeft aan dat het daarnaast ook belangrijk is om mee te gaan met trends en te kijken wat andere mensen doen en wat werkt. Maar het belangrijkste blijft consequent uploaden: “Er gewoon echt altijd zijn op een bepaald tijdstip en gewoon nooit een dag missen.” In het verleden uploadde Gamemeneer veertien video’s per week, daarna zeven en tegenwoordig vijf. “Ook om een vrije dag erin te forceren.”

Voor Don is ook authenticiteit belangrijk, iets wat tegenwoordig minder relevant lijkt te zijn. “YouTube is hedendaags steeds oppervlakkiger geworden. Ik vind dat MrBeast hele oppervlakkige content maakt. Ik heb geen idee wat voor persoon hij zelf is.”

“YouTube is hedendaags steeds oppervlakkiger geworden.”

YouTube-views ineens hard omlaag

Jarenlang haalde Gamemeneer volgens eigen zegge tien miljoen weergaven per maand. Tijdens covid haalde hij in één maand zelfs meer dan vijftien miljoen views. Daarna gingen de views ineens hard omlaag. De maand na zijn recordmaand haalde hij zeven miljoen views en sindsdien zit hij op drie miljoen weergaven.

Don Plevier vermoedt dat de forse daling komt door een wijziging in het algoritme. “Want mijn content is niet heel erg veranderd.” Toch probeert de influencer positief te blijven. “Ik kom er nog steeds van rond, dus ik vind het best.”

De Gamemeneer vermoedt dat zijn meest succesvolle jaren op YouTube achter hem liggen. “Ik heb mijn piek wat betreft dat een beetje gehad.” Maar, vervolgt de YouTube-veteraan positief: “Ik speel videospelletjes en ik verdien daar mijn brood mee.”

“Gaming was een lange tijd de drijvende kracht van YouTube”, vertelt Don Plevier. Dat was vroeger ook te zien in YouTube Trending, maar dat is tegenwoordig wel anders. Don: “Trending geeft aan waar YouTube heen wil, en de helft van de Trending-pagina is tegenwoordig gevuld met Shorts.”

Die conclusie van Don kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Sterker nog: eerder dit jaar publiceerde ik een analyse van YouTube Trending in 2024. Daaruit bleek dat maar liefst twee op de drie Trending-video’s een Short is in Nederland.

Voor Gamemeneer betekent het dat hij tegenwoordig minder vaak in Trending staat. In 2022 en 2023 stond hij tientallen keren in Trending, vorig jaar slechts vier keer en dit jaar nog niet. Op het Gaming-tabblad in Trending staat hij overigens nog wel steeds elk jaar met tientallen video’s.

Entertainment-meneer

“Gamemeneer zit in mijn naam als ik daar ineens vanaf ga wijken dan ben ik niet meer vindbaar”, vertelt Don recent in gesprek met Shappo0. Toch draait zijn content tegenwoordig om meer dan enkel gaming. “Entertainment en af en toe nog een beetje gaming”, vertelt hij bij 7DTV. Op Twitch ligt de focus nog wel op gaming. Gamemeneer staat qua Twitch-volgers in de Nederlandse top 10.

Bij de entertainment-video’s haalt hij volgens eigen zeggen content van het internet en probeert daar geintjes over te maken of “wijze lessen uit te halen”.

Hoe ziet de toekomst eruit voor Gamemeneer?

“Mijn concullega’s zijn de dertig gepasseerd en dan zie je ze langzaam wegvallen”, vertelt Don Plevier. Zelf hoopt hij nog de nodige jaren mee te gaan. “Ik heb niet meer de drang om bovenaan de ladder te staan.” Zolang hij zijn brood ermee kan verdienen is hij tevreden. “Fit blijven, gezond blijven, gelukkig zijn; dat is meer waar ik naar streef.”

Hoe kijkt Don naar tieners die de volgende Gamemeneer willen worden? “Wat heb je te verliezen als het je hobby is?” Wel is het belangrijk dat beginnende creators niet te hoge verwachtingen hebben: “De kans is groter dat je faalt dan dat je succes hebt. De concurrentie is zo moordend. Ik was er vroeg bij, en ik heb zelf hulp moeten hebben om door te breken. Laat staan als je er hedendaags mee wil beginnen.”

Meest bekeken YouTube-video’s van Gamemeneer sinds 2024

Dat Don Plevier op YouTube steeds meer de focus ligt op ander soort content dan gaming is goed terug te zien in zijn populairste video’s sinds 2024. Vier van de vijf populairste video’s zijn reactievideo’s op dashcamcompilaties, terwijl de populairste video een reactievideo is op de snelweg-crash van de Amerikaanse influencer Jack Doherty.

Meest bekeken Shorts van Gamemeneer sinds 2024

De populairste YouTube Shorts van Gamemeneer in de afgelopen anderhalf jaar draaien allemaal om Lang Leve De Liefde. Zijn reactievideo op Yordi Swaluw die zijn bord ‘leegeet’ is bijna 700 duizend keer bekeken.

Gamemeneer in social cijfers

Don Plevier (Gamemeneer) heeft in totaal 2,2 miljoen volgers verdeeld over 4 verschillende platforms:

  • YouTube: 1,2 miljoen abonnees en 916,8 miljoen views op 4.634 video’s (waarvan 20 Shorts)
  • Instagram: 556.622 volgers met 649 berichten
  • TikTok: 128.300 volgers, 1,3 miljoen likes en 16,7 miljoen views op 59 video’s
  • Twitch: 271.875 volgers

Deel dit artikel: