
Dylan Haegens maakt al ruim 15 jaar succesvol comedy met een boodschap op YouTube
Hey mensen! Het is dit jaar 15 jaar geleden dat Dylan Haegens zijn eerste YouTube-video plaatste op zijn gelijknamige kanaal. Hij is inmiddels 1,5 miljard views verder, maar ook in 2025 speelt hij nog een hoofdrol op YouTube. Hij bereikte afgelopen jaar als derde uitsluitend Nederlandstalige kanaal de twee miljoen abonnees en daarnaast zijn er in 2024 slechts twee kanalen die meer Trending-video’s hadden.
Het begin in de tijd van Hyves en MSN
Om te begrijpen hoe Dylan Haegens inmiddels meer dan drie miljoen abonnees en ruim twee miljard views heeft (verdeeld over vier kanalen), moeten we terug naar 2008. Dat is volgens de site van zijn bedrijf het jaar waarin hij zijn eerste YouTube-kanaal begint: DutchVlogs. Mysterieus met een capuchon en zonnebril op probeert de Limburgse tiener een YouTube-community op te bouwen, en met succes.
In 2010 moet Dylan Haegens echter gedwongen stoppen met zijn eerste kanaal na druk van een advocatenbedrijf omdat er een bedrijf bestaat met bijna dezelfde naam. Op 26 november 2010 verschijnt de eerste video op zijn nieuwe kanaal Dylanhaegens. Dat de tweede video over MSN gaat en er in de beschrijving van video’s uit die tijd Dylan’s Hyves-adres staat, geeft wel aan hoe lang het geleden is. Des te knapper dat Dylan al in die tijd met een soort van formats werkt zoals frustratievideo’s.
Langzaam veranderde de hobby in een bijbaantje. Toch kon niemand beseffen hoe groot YouTube zou worden en dat je er zelfs van kon leven. Op een gegeven moment twijfelde Dylan Haegens echter over het stoppen met YouTube omdat er geen groei meer in zat. In de Can we just talk-podcast vertelt hij over zijn twijfels. “Ik heb niet iets op YouTube dat uniek is”, zei de succesvolle YouTuber tegen zijn destijds vriendin Marit (inmiddels getrouwd). Marit stimuleerde hem om door te gaan en dat is achteraf een gouden advies.
De groei naar 1 miljoen abonnees voor Dylan Haegens
In 2014 bereikt Dylan Haegens de magische mijlpaal van 100 duizend abonnees. Tegenwoordig al lastig, maar in die tijd een unicum. In hetzelfde jaar weet de creator zijn abonnee-aantal te verdubbelen. En de groei blijft snel doorgaan, het jaar erop (2015) heeft het kanaal al 400 duizend abonnees. In april 2016 zit Dylan bij RTL Late Night en zit het kanaal op bijna 700 duizend abonnees.
Dylan kijkt met bewondering naar Amerikaanse YouTubers die een gouden play-button ontvangen en in 2017 was hij zelf aan de beurt: één miljoen abonnees! “Toen explodeerde het kanaal het kanaal aan alle kanten”, vertelt Dylan Haegens in de podcast Can we just talk. “Het kwam ook veel in de media. We werden echt serieus genomen. Ik denk dat dat wel een omslagpunt is geweest, ook in de professionalisering van mijn bedrijf.”
TikTok famous
Dylan Haegens is één van de grondleggers van de Nederlandse YouTube-scène, maar hij blijft een early adopter. In augustus 2016 maakt hij een account op TikTok toen het nog Musical.ly was. Na drie uploads gooit hij echter de handdoek in de ring. In Opgetrommeld de Podcast vertelt hij: “Ik ben hier echt te oud voor, dit gaat hem niet worden.” Hij verwijdert de app.
Maanden later is Musical.ly inmiddels TikTok geworden en besluit Dylan het een tweede kans te geven. Hij blijkt verified te zijn en heeft door de drie video’s ineens 700 duizend volgers. “Dat gaat hard, niet normaal.” Voor Dylan Haegens is het een realisatiemoment, hij wil niet dezelfde fout maken als oude media. “Ik moet creatief meegaan.”
‘Geen fabriek meer zijn’
Op 2 januari 2022 verschijnt er ineens een merkwaardige video op het Dylan Haegens-kanaal met de naam MVI578.mp4. Tien minuten kijken naar een lege stoel. Vier weken later doorbreekt Dylan de stilte. “Ik wil geen fabriek meer zijn.”
Dylan Haegens stopt niet met YouTube, maar gooit het roer om. “Ik wil mijn dromen najagen en niet algoritmes. YouTube is het mooiste wat mij ooit is overkomen. Ik heb er mijn creativiteit altijd in kwijt gekund.” Het uploadschema gaat flink naar beneden, met als doel om de stress te verlagen en het sociale leven weer te vergroten. “Door de extreme drukte kon ik die persoon die ik al die jaren was bijna niet meer zijn.”
‘Ik wil mijn dromen najagen en niet algoritmes.’
YouTube draait tegenwoordig volgens Dylan Haegens vooral om om algoritmes. “We stappen gewoon uit de fabriek”, concludeert Dylan. De we-vorm is een bewuste woordkeuze, want Team Dylan Haegens bestaat tegenwoordig uit tien personen. De focus is voor Dylan duidelijk: “Ik wil comedy maken met een boodschap.”
Angststoornis
Het is niet de eerste keer dat Dylan Haegens tegen mentale problemen aanloopt. In interviews is hij hier open over, ook om het bespreekbaar te maken. Zo vertelt hij bij SLAM! Series over de angststoornis waar hij mee kampte. Dylan was bang voor lichamelijke klachten zoals flauwvallen, overgeven en was zelfs bang dat hij een hartaanval zou krijgen. “Daardoor kreeg ik ook veel lichamelijke klachten.”
“Psychische problemen gaat mij niet gebeuren. Ik heb mijn mind wel onder controle. Totdat jouw mind jou onder controle heeft”, vertelt hij. “Ik schaamde mij er heel erg voor, ik wilde er niet over praten.” Samen met zijn vrouw Marit heeft Dylan de problemen omgedraaid tot iets positief. Met de Stichting Durf te vragen wil het duo aandacht vragen voor mentale problemen.
Jonge doelgroep
Hoewel Dylan Haegens inmiddels ruim vijftien jaar in het vak zit, blijft de kerndoelgroep grotendeels hetzelfde: kinderen. In het begin betekende dat Dylan content maakte voor leeftijdsgenoten, inmiddels is de Limburger zelf de 30 gepasseerd.
Dylan Haegens geeft tegenover SLAM! Series aan dat de content niet uitsluitend bedoeld is voor kinderen. Maar één ding kiezen ze wel bewust voor: “We maken het niet grof, zodat het voor iedereen te kijken is.”
Aantal views in de lift voor Dylan Haegens
In onderstaande grafiek is te zien dat het aantal views in 2022 ineens snel terugloopt na het besluit om geen contentfabriek meer te zijn. Toch zie je vanaf oktober ineens een enorme trendbreuk met pieken boven de 50 miljoen views per maand.

Waarom gaat het aantal views ineens zo hard omhoog in de herfst van 2022? Dit komt omdat op het kanaal Dylanhaegens in oktober 2022 de eerste Short is geüpload. Het korte videoformat past perfect bij de video-content van het kanaal. Het succes is niet alleen terug te zien in de views, maar ook op YouTube Trending. Afgelopen jaar waren er slechts twee kanalen die nog vaker dan Dylan Haegens op de Nederlandse Trending-pagina stonden. Ook stond de content meer dan tien keer op de Belgische Trending-pagina in 2024.
Hoewel het content first voor Dylan Haegens is, kun je views niet volledig negeren. Zelf merkte hij het toen hij de serie Wacht ff voor KRO-NCRV maakte en de omroep op meer views had gehoopt. “Dit project heeft mij wel doen beseffen dat het niet alleen om het verhaal gaat”, vertelt Dylan Haegens in de Can we just talk-podcast. “Het gaat er ook om dat het bekeken moet worden. Wij proberen met onze content wel altijd dat het zoveel mogelijk scoort. Je wilt content maken die bekeken wordt.”
Meest bekeken YouTube-video’s van Dylan Haegens
Over veel bekeken content gesproken. Dylan Haegens heeft op zijn vier YouTube-kanalen inmiddels meer dan 500 video’s (inclusief Shorts) met één miljoen views of meer. Zijn vijf populairste video’s komen allemaal uit de populaire Top 10-serie:
-
1.
10:01
10 dingen die ieder kind doet3 sep 201710,2M views -
2.
10:48
10 irritaties tijdens de gymles4 nov 20188,4M views -
3.
12:47
10 gekste talenten24 jul 20167,8M views -
4.
7:56
10 mensen met superkrachten8 mrt 20157,2M views -
5.
6:02
10 manieren om de klas uitgestuurd te worden22 feb 20157,2M views
Advies aan startende YouTubers
“Vroeger braken bijna iedere maand nieuwe creators door, tegenwoordig gebeurt dat zelden”, vertelt Dylan Haegens over de huidige YouTube-scène.
Toch zit daar gek genoeg misschien ook een voordeel aan. In Effe Relativeren met Kaj Gorgels vertelt Dylan over bekendheid. “Ik ben in Nederland één van de aller-allereerste die met YouTube is begonnen. Met mij is het heel geleidelijk gegaan. Als je nu begint met YouTube en je explodeert en je bent binnen een half jaar megapopulair. Dat doet gewoon iets met je brein.”
Ten slotte heeft Dylan Haegens nog een tip voor mensen die twijfelen om te beginnen: “Als je een idee hebt, denk dan niet dit gaat niet, maar ga er gewoon 100 procent voor.”
Dylan Haegens in social cijfers
Dylan Haegens (inclusief Team DylanHaegens) heeft in totaal 5,8 miljoen volgers verdeeld over 7 accounts op 3 verschillende platforms:
- YouTube – Dylanhaegens: 2,0 miljoen abonnees en 1,5 miljard views op 1.027 video’s (waarvan 412 Shorts)
- YouTube – Team DylanHaegens: 917.000 abonnees en 407 miljoen views op 875 video’s
- YouTube – DylanHaegens Gaming: 224.000 abonnees en 29 miljoen views op 111 video’s
- YouTube – Dylan Haegens Shorts: 167.000 abonnees en 123 miljoen views op 363 video’s (waarvan 367 Shorts)
- Instagram – @dylanhaegens: 840.940 volgers met 995 berichten
- Instagram – @teamdylanhaegens: 75.941 volgers met 125 berichten
- TikTok: 1,5 miljoen volgers, 18,1 miljoen likes en 158,9 miljoen views op 220 video’s