Dutchtuber: contentmachine Job van Grafhorst haalt honderden miljoenen views met Roblox

Job van Grafhorst heeft in 2024 indrukwekkende cijfers neergezet: 300 miljoen views, zeven keer in YouTube Trending, en als enige creator heeft hij twee kanalen in de Nederlandstalige YouTube top 25 qua abonnees. Waar veel creators worstelen met regelmaat, uploadt Dutchtuber in één jaar tijd meer dan 500 video’s (meer dan één video per dag).

Uploaden naar YouTube was in het begin raar

Hoewel Job nog maar 25 is, heeft hij inmiddels al ruim tien jaar ervaring op YouTube. Uit verveling begon hij in 2013 video’s te uploaden als DoeMaarGamen vertelt hij in gesprek met NOS Jeugdjournaal. “Ik had niet zoveel te doen en toen heb ik gewoon de webcam aangezet.”

Hoewel hij tegenwoordig miljoenen fans heeft, vond zijn omgeving het destijds maar raar wat hij deed. “Mensen begonnen het serieus te nemen toen ik mijn eerste samenwerking kreeg.”

Focus op Roblox

In het begin van zijn YouTube-carrière lag de focus van Job van Grafhorst op Minecraft. Tegenwoordig heeft Job zijn focus verlegd naar Roblox. Zo plaatste hij vorig jaar slechts één video over Minecraft, maar wel bijna 400 Roblox-video’s.

Job heeft vijf YouTube-kanalen maar is actief op drie kanalen: Dutchtuber, Dutchtuber2, en DutchtuberGaming. In totaal plaatste hij vorig jaar meer dan 500 video’s op deze kanalen, waarvan dus bijna tachtig procent over Roblox. Ook Brawl Stars kon op een deel van zijn aandacht rekenen (twintig procent van de video’s).

Hoe kun je interessant blijven als je honderden video’s over Roblox uploadt? Job spendeert veel tijd in Brookhaven RP, een rollenspel in Roblox, waardoor hij volgens eigen zeggen al snel in leuke situaties komt. “Zou het niet super grappig zijn als wij de politie zelf proberen te vangen?”

Jezelf uitputten

“Meestal begin ik als ik wakker word en stop ik weer als ik ga slapen”, vertelt Job aan het Jeugdjournaal. “Als ik soms drie à vier dagen non-stop aan het filmen en monteren ben, put je jezelf wel uit.” Desondanks ervaart Job weinig stress van zijn werk: “Ik denk omdat ik het echt nog steeds zo leuk vind om te doen.”

Familievriendelijk

“Mijn filmpjes zijn bedoelt voor alle leeftijden en zijn volledig familie vriendelijk”, staat in elke video-omschrijving (inclusief dt-fout ;-)).

Toch richt Dutchtuber zich vooral op kinderen met zijn video’s zo is te lezen in een interview met NRC. “Ik ben minder gaan schelden dan toen ik begon. Mensen kijken naar me op, dus bedacht ik dat het misschien wel handig was mijn bekendheid voor een goede boodschap te gebruiken.”

Stuivertje wisselen tussen kanalen

Een bijzonder aspect naast Jobs content is dat zijn twee populairste YouTube-kanalen ongeveer even groot zijn. Dutchtuber staat vijftiende wat betreft Nederlandstalige kanalen, terwijl zijn tweede kanaal op plek zeventien staat.

Drie jaar geleden was juist zijn tweede kanaal het populairste. In juni 2022 haalt hij met dat kanaal een gouden play button (één miljoen abonnees), in december van dat jaar volgde zijn kanaal Dutchtuber.

In 2023 is het aantal abonnees voor beide kanalen bijna gelijk, maar sinds december 2023 is Dutchtuber het grotere kanaal. Dit komt vooral ook omdat de uploadfrequentie van dat kanaal hoger ligt.

Muziekcarrière opbouwen

“Ik maak heel veel YouTube video’s maar ik kijk ze eigenlijk zelden”, vertelt Job. Door zijn drukke YouTube-carrière heeft hij sowieso weinig tijd over voor andere hobby’s, maar hij maakt graag tijd vrij voor muziek.

In april vorig jaar verscheen zijn single Nostalgie (5 miljoen Spotify-streams) en inmiddels heeft hij al vijf nummers uitgebracht. Op Spotify zit hij daarmee gemiddeld op 173 duizend luisteraars per maand.

Als Job nadenkt over de toekomst speelt muziek daar een belangrijke rol in. Tegen het Jeugdjournaal zegt hij hierover: “Ik zou het heel leuk vinden om met muziek een cv op te kunnen bouwen.”

Meest bekeken YouTube-video’s van Dutchtuber

In totaal heeft Dutchtuber verdeeld over zijn vijf YouTube-kanalen ruim negenduizend video’s geüpload. Dit zijn de vijf populairste video’s van Job op dit moment:

Dutchtuber in social cijfers

Job van Grafhorst, oftewel Dutchtuber, heeft in totaal 4,7 miljoen volgers verdeeld over 7 verschillende accounts:

Deel dit artikel: